۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با «کرونا» اختصاص یافت

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داد تا تاب آوری مردم را در مقابل کرونا فزایش دهد، از این رو بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی تأمین شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، اسحاق جهانگیری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: در وهله اول لازم است بگویم ما سال بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم و علیرغم آنکه گرفتاری‌های متعددی برای جمهوری اسلامی پیش آمد اما این سال را به خوبی گذراندیم.

وی افزود: در ابتدای سال ۹۸ تعداد زیادی از استان‌ها گرفتار سیل شدند که بخش قابل توجهی از خسارات بازسازی شده و مابقی هم تکمیل خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، بیان کرد: ترور سردار سلیمانی یک جنایت بسیار ضدانسانی بود که از سوی آمریکایی‌ها انجام شد و ما و همه آزادگان جهان را داغدار کرد اما خونِ پاک این شهید بزرگوار همه مردم را گرد هم جمع کرد و تشییع باشکوه ایشان به آمریکا درس داد تا با ملت بزرگ ایران طور دیگری رفتار کند.

جهانگیری بیان کرد: سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن جمعی از هموطنانمان در این حادثه همه یکی دیگر از حوادث تلخ سال گذشته بود.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: ما هنوز گرفتار این بیماری هستیم و ستاد مقابله با کرونا که با تصویب شورای عالی امنیت ملی شکل گرفته، به طور مکرر و با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌دهد و به دنبال آن است که هر چه سریع‌تر این مشکل را حل و فصل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: ما باید بیماری کرونا را جدی بگیریم و بدانیم تبعات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهانی به دنبال خواهد داشت و لازم است دولت، مجلس و نخبگان درباره تبعات کرونا بررسی‌های لازم را انجام داده و برنامه ریزی هایی را در دستور کار خود قرار دهند.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در این مدت برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده تا تاب آوری مردم را در مقابل این بیماری افزایش دهد، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی تأمین شده تا به این بخش اختصاص یابد.

وی با اشاره به اذن مقام معظم رهبری برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ویروس کرونا گفت: همچنین از ۷۵ هزار میلیارد تسهیلاتی که پیش بینی شده است، ۲۵ هزار میلیارد تومان در قالب وام به یارانه بگیران با بازپرداخت دو ساله تخصیص داده می‌شود و همچنین ۵۰ هزار میلیارد تومان هم به بنگاه‌هایی که تعطیل شده اند داده می‌شود تا بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بنده امروز جلسه ستاد رفاه را برگزار خواهم کرد که هدف از برگزاری این جلسه، تصمیم گیری درباره این است که از طریق چه اقداماتی اقشار ضعیف جامعه را تحت حمایت قرار دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه سال ۹۸ با وجود همه تلخی‌ها دستاوردهای بسیار خوبی برای ما در عرصه اقتصادی داشت، افزود: مالیات‌ها در تأمین بودجه ۹۸ نقش مهمی داشت اما در سال گذشته اتکا به درآمد نفتی کاهش یافت و ما کمترین استفاده را از منابع نفتی داشتیم.

وی افزود: در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا، ۱۳۵ میلیون تُن کالا صادر شد و ۳۵ میلیون تن وارد کشور و بیش از ۱۷۰ تن کالا جابه جا شد و این شاخص‌ها نشان دهنده آن است که رشد اقتصادی کشور به سمت مثبت حرکت کرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: رشد ۹ ماهه سال ۹۸ بدون نفت رشد مثبت اقتصادی بوده است، اشتغالزایی اقتصاد علیرغم همه مشکلات در سال ۹۸ مثبت بود و نرخ بیکاری کشور در پاییز از ۱۱.۸ به ۱۰.۶ در سال ۹۸ کاهش پیدا کرد.

جهانگیری با بیان اینکه بیش از ۴۷۰ هزار شغل جدید ایجاد شد، اظهار داشت: برای اولین بار تعداد نیروهای بیکار کشور کاهش یافت. به نظر من از بین بخش‌های اقتصادی بخش کشاورزی نقش و سهم بسیاری در رشد اقتصادی سال ۹۸ و کاهش بیکاری داشت. بیش از ۸.۶ درصد از رشد متعلق به بخش کشاورزی بوده است، این بخش ظرفیت زیادی دارد طرح‌های بسیار مهمی در بخش کشاورزی اجرا شد.

وی تاکید کرد: در سال ۹۲ کل محصولات کشاورزی کشور ۹۷ میلیون تن بود، در سال گذشته به ۱۲۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد و با حمایت‌های مقام معظم رهبری در محور غرب کشور تا خوزستان مهمترین طرح‌هایی که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بود با ۸ میلیارد دلار منابع ارزی صندوق توسعه ملی اجرایی شد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان برای اولین بار طرح بزرگ ۴۶ هزار هکتار با حمایت مجلس شورای اسلامی و حمایت رهبر معظم انقلاب اجرایی شد و منابع مورد نیاز برای کشاورزی پایدار اختصاص یافت، در خوزستان و ایلام طرحی که از سال ۷۲ و ۷۳ در سفر مقام معظم رهبری وعده داده شده بود اجرا شد تا الان بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اجرایی شده است و بازدهی بخش کشاورزی در این استان‌ها به شدت افزایش یافته است.

جهانگیری تصریح کرد: علیرغم سیل خوزستان در سال گذشته بیشترین خرید تضمینی گندم را از این استان داشتیم به دلیل اینکه بهره وری اراضی استان افزایش یافته است، علاوه بر این طرح‌های گسترده‌ای در بخش گلخانه‌ای اجرا شد و از ۸.۸ هزار هکتار به حدود ۱۷.۴ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای افزایش یافت. این کشت بر اساس سیاست‌های دولت با آب کمتر محصولات بیشتری را تولید می‌کند.

وی اضافه کرد: در زمینه تأمین نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی، تراز تجاری خارجی بخش کشاورزی در سال ۹۲ منفی ۸ میلیارد دلار بود که به منفی ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: مجموعه نیروی کاردان و توانا در بخش کشاورزی در حال خدمت هستند و اینجا جا دارد تشکر دولت از برادر عزیز و جهادی خودمان مهندس حجتی که سهم بسیار مهمی در دوران مسئولیت خود در وزارت کشاورزی داشت را اعلام کنم.

جهانگیری ادامه داد: خاوازی نیروی خودساخته و توانمند است که در خانواده متدین و در روستا بزرگ شده و همه سطوح مدیریتی را طی کرده است. در دوران مدیرکلی خودش یکی از طرح‌های ترویجی کشور را انجام داده است. امروز به عنوان معاون تحقیقات، بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی کشور را انجام داده است.

وی با تاکید بر ظرفیت بزرگ بخش کشاورزی، گفت: مدیر علمی و دانشمند مانند آقای خاوازی که از سطوح پایین مدیریتی کار خود را شروع کرده است می‌تواند با پشتوانه علمی و اجرایی بخش کشاورزی کشور را رشد و توسعه دهد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: از مهمترین ویژگی خاوازی این است که انتخاب وی با استقبال بخش کشاورزی مواجه شد. زیرا از بدنه وزارت جهاد کشاورزی است.

جهانگیری با تاکید بر لزوم حمایت از روستاها، گفت: به دلالیلی برای انتخاب وزیر جهاد کشاورزی تأخیری رخ داد؛ دولت علیرغم همه مشکلات قبول کرد قیمت خرید تضمینی گندم را از ۲۲۰۰ به ۲,۵۰۰ تومان افزایش دهد که این اقدام موجب خوشحالی کشاورزان شد یکی از افرادی که در افزایش قیمت گندم مؤثر بود آقای خاوازی بود.

وی گفت: در فصل برداشت محصول با مشکلات کرونایی مواجه هستیم و مردم هم گرفتار هستند، در آستانه تغییر مجلس شورای اسلامی نیز قرار داریم لذا از نمایندگان خواهش می‌کنم با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی کشاورزی موافقت کنند.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: مطمئن باشید با حمایت و پشتیبانی مجلس خاوازی به عنوان فردی که به مسائل سیاسی، جناحی و جریانی وابستگی ندارد می‌تواند مسئولیت خود را به خوبی اجرایی کند.

وی گفت: مجلس دهم تعامل بسیار خوبی با دولت داشت به همین جهت از تک تک شما نمایندگان تشکر می‌کنم. ان شا الله مملکت از خدمات شما در پست‌های دیگری استفاده می‌کند؛ امیدواریم بتوانیم باز هم شاهد تعامل جدی دولت و مجلس باشیم.

کد خبر: 1065525

وب گردی

وب گردی