تجمیع بیش از ۱۰ هزار آزمایشگاه و کارگاه دانشگاه آزاد در سامانه ساها/ مهم‌ترین ماموریت سامانه ساتا ارائه خدمات به صنایع استانی است

دانشگاه آزاد اسلامی تا اسفند سال ۹۸ توانسته است ۶۷۳۰ آزمایشگاه و ۳۴۲۲ کارگاه را در سامانه ساها تجمیع کند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز _ دانشگاه ها امروز دیگر مکانی تنها برای یادگیری آموزش های صرف نیستند؛ همچنین دیگر مکانی نیستند که فقط پروژه های تحقیقاتی را برای اهداف اقتصادی صنایع انجام دهند؛ دانشگاه های امروزی تلاش دارند تا علاوه بر پیشبرد این اهداف، تربیت افراد برای ورود به بازار کار و تاسیس بنگاه هایی که ایجادکننده کسب و کار باشند را نیز دنبال کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی هم به این باور رسیده است که باید به یک دانشگاه کارآفرین تبدیل شود؛ بنابراین تمام فعالیت های خود را در این ریل هدف گذاری کرده است. ضرورت تبدیل شدن به دانشگاهی کارآفرین باعث شد تا ایده طرح ساها به ذهن مسئولان و پژوهشگران این دانشگاه خطور کند. ساماندهی آزمایشگاه ها و کارگاه ها همان اقدامی بود که "ساها" نام گرفت و حالا مدت زیادی از راه اندازی این طرح می‌گذرد.

اما دانشگاه آزاد اسلامی این روزها وارد فاز جدیدی از هدف گذاری در خصوص طرح ساها و یا همان آزمایشگاه ها رسیده است. فاز اول سامانه ساها با عضویت ۶۴۷۹ آزمایشگاه به‌عنوان یک آزمایشگاه بزرگ ملی شکل گرفت و با نهایی شدن فاز دوم آن، امسال عملیاتی خواهد شد. به اعتقاد مسئولان دانشگاه این سامانه در صورت تکمیل شدن تحولی در سیستم آموزشی و تحقیقاتی کشور ایجاد خواهد کرد. آن ها می گویند دانشگاهی با بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی در سراسر کشور و با داشتن تعداد زیادی آزمایشگاه و کارگاه، ظرفیت خوبی برای کارآفرینی، اشتغال‌زایی و کسب درآمد در اختیار دارد.

پیش از ‌این، ساختار واحدهای دانشگاهی، پاسخگوی نیاز پژوهشگران برای استفاده کامل از خدمات آزمایشگاهی متناسب با فعالیت‌های آنها نبود اما حالا ساها این مشکل را حل کرده است.

مسئولان این دانشگاه در دوره جدید ارزیابی آزمایشگاه ها را در دستور کار خود قرار داده اند؛ در فاز دوم ساها، بازبینی و اصلاح فهرست تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی ثبت شده در سامانه ساها در دستور کار و طی آن حدود ۱۱۰ هزار رکورد ثبت شده مورد بازبینی قرار گرفت و فاز دوم غربال لیست تجهیزات توسط کارگروه های تخصصی متشکل از اعضای هیات علمی و کارشناسان خبره آزمایشگاه ها در حال انجام است.

همچنین ادامه ارزیابی آزمایشگاه های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شناسایی تجهیزات بلااستفاده و استفاده از توان بخشنامه تعاون تجهیزات نیز این روزها دنبال می شود. بر اساس بخشنامه تجهیزات تعاون، قرار است در سال جدید هیچ دستگاهی در سطح دانشگاه بلااستفاده نباشد؛ بنابراین اگر واحدی نتواند از تجهیرات خود بهره برداری کند به واحدهای دیگر واگذار خواهد شد.

اما دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت دیگری به نام ساتا را نیز در اختیار دارد.‌ تفاوت ساها و ساتا در چیست؟ ارائه خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی در سامانه مجزایی تحت عنوان ساتا در نظر گرفته شده است. سامانه ساها هم کل آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌های دانشگاه آزاد را در برمی‌‌‌‍‌‌‌گیرد که قسمت عمده آن آزمایشگاه‌‌‌‌های آموزشی ویژه دانشجویان و دانشگاه است. مهم‌‌ترین ماموریت "ساتا" که بخشی از مجموعه بزرگ ساهاست خدمات‌‌رسانی به بیرون و همکاری به عنوان آزمایشگاه تحقیقات استاندارد و ارائه سرویس آزمایشگاهی به صنایع استان ها است.

آزمایشگاه ها و کارگاه های زیادی در مجموعه ساها وجود دارد و در بخش ساتا که مجموعه‌‌‌‌‌ای دیگری در بخش آزمایشگاهی دانشگاه آزاد است واحدهای دانشگاه آزاد یک بازبینی در بخش آزمایشگاه‌‌ها دارند تا آزمایشگاه‌‌های تحقیقاتی را گسترش دهند.

به عبارتی این آزمایشگاه ساتا است که به عنوان همکار استاندارد و آزمایشگاه جامع تخصصی به صنایع استان و سازمان‌‌های مرتبط خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌‌دهد.

به بیان دقیق تر سامانه ساتا شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی است که در آن آزمایشگاه‌های عضو، دارای ظرفیت‌های ساختاری، تجهیزات لازم و نیروی انسانی متخصص برای تبدیل شدن به آزمایشگاه‌های مرجع هستند و امکان درآمدزایی با توجه به نیازهای دانشگاه و صنعت در سطح منطقه‌ای از طریق آن آزمایشگاه وجود دارد.

اما سوالی که اینجا شاید مطرح باشد تعداد دقیق آزمایشگاه های ساها و ساتا و میزان افزایش آن ها باشد. عبدالله محمدی مدیرکل پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از تعداد این آزمایشگاه ها سخن گفت. به گفته او تا اواسط اسفند سال تعداد کل آزمایشگاه های عضو ساها به ۶۷۳۰ رسیده است. همچنین تعداد ۳۴۲۲ کارگاه نیز جزو آمار ساها است که در مجموع ۱۰۱۵۲ آزمایشگاه و کارگاه ساها و ساتا در کشور حضور دارند.

آن طور که محمدی گفته است تعداد کل آزمایشگاه های عضو ساتا ۳۷ آزمایشگاه است که روز به روز نیز در حال افزایش است.

با این اوصاف دانشگاه آزاد اسلامی امروز قدم دیگری در بحث کارآفرینی برداشته و با آزمایشگاه‌‌‌های مجهز در واحدهای دانشگاهی کشور علاوه بر توسعه امور پژوهشی با ارائه خدمات به ارگان‌‌ها و سازمان‌‌‌های مختلف درآمدزایی مناسبی ایجاد و به سوی یک دانشگاه کارآفرین حرکت کرده است.

خبرنگار: سارا طاهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1065547

وب گردی

وب گردی