حمایت حزب دموکرات کردستان عراق از نخست وزیری نامزد گروه‌های شیعی

رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان بر حمایت احزاب کُرد از نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان برای نخست وزیری عراق تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان بر حمایت احزاب کُرد از نامزد فراکسیون اکثریت پارلمان برای نخست وزیری عراق تاکید کرد.

«فیان صبری» گفت: «احزاب کُرد عراق از نامزدی که از تایید فراکسیون های سیاسی شیعی و مقبولیت ملی برخودار است، حمایت می‌کند».

ریاست منطقه کردستان عراق حمایت خود را از نامزد مد نظر گروه‌های شیعه برای تصدی نخست وزیری عراق اعلام کرد.

فراکسیون «تحالف القوی العراقیه» (گروه‌های اهل تسنن عراقی) نیز امروز چهارشنبه از احتمال نامزدی «مصطفی الکاظمی» به عنوان مأمور تشکیل کابینه عراق حمایت کرد.

اخیرا گمانه‌زنی‌های درباره احتمال نامزدی الکاظمی به عنوان جانشین عدنان الزرفی مأمور تشکیل کابینه عراق مطرح شده است؛ الزرفی که با مخالفت شدید فراکسیون‌های سیاسی به ویژه احزاب شیعه روبه‌رو شد. علت این مخالفت این است که برهم صالح رئیس جمهور عراق، بر خلاف قانون اساسی این کشور، الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد.

«حسن فدعم» نماینده «جریان حکمت ملی» عراق روز گذشته خبر داد که احزاب شیعه درباره گزینه نخست‌وزیری توافق کرده و بزودی نام او برای رئیس جمهور ارسال می‌شود.

در حال حاضر فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق، ائتلاف البناء به رهبری هادی العامری است و ائتلاف الفتح به همراه چند حزب دیگر، جزء این فراکسیون است و صالح موظف است که برای تعیین نخست‌وزیر، نامزد فراکسیون اکثریت را به پارلمان معرفی کند.

بسیاری از کارشناسان، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی می‌دانند که داشتن تابعیت آمریکایی و اتخاذ برخی مواضع در دوران استانداری نجف اشرف در این بین، مزید بر علت شده و مخالفت‌ها با نخست‌وزیری عدنان الزرفی را بیشتر کرده است.

افزون بر این مسئله، هشت گروه وابسته به سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق با انتشار بیانیه شدیداللحنی، الزرفی را «مأمور سرویس جاسوسی آمریکا» معرفی و تأکید کردند که باید از تشکیل کابینه انصراف دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065609

وب گردی

وب گردی