ملت ایران در آزمون کرونا خوش درخشید/جهش تولید برای کشور حیاتی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: ملت ایران در آزمون کرونا و «وبای مدرن» خوش درخشید و اوج این افتخار ملی متعلق به مجموعه درمانی کشور است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح امروز(پنجشنبه) به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت ولی عصر(عج) در سخنرانی زنده تلویزیونی با ملت ایران سخن گفتند.

اهم فرمایشات رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

-من توفیق دیدار نزدیک شما[ملت ایران] را ندارم و از دور با شما صحبت می‌کنم و این هم تجربه ای است.

-شاید در تاریخ بشر کمتر دوره ای اتفاق افتاده باشد که آحاد بشری در همه جای عالم، جامعه بشری، به قدر امروز احساس نیاز به یک منجی داشته باشند. چه نخبگان که آگاهانه این نیاز را احساس می‌کنند چه بسیاری از مردم که در ناخودآگاه احساس نیاز می‌کنند. احساس نیاز به مهدی، دست قدرت الهی، امامت معصوم، عصمت و هدایت الهی.

-کمتر در دوره‌ای از تاریخ این همه احساس نیاز به این حقیقت والا سراغ داریم. امروز بعد از آن که بشر مکاتب گوناگون و نحله های مختلف را تجریه کرده است، از کمونیسم تا دموکراسی غربی تا لیبرال دموکراسی رایج دنیا با این همه ادعایی که دارند، اما بشر احساس آسایش نمی‌کند. بشر با این همه پیشرفت‌های علمی که به کلی وضع زندگی را در جهان تغییر داده است، احساس خوشبختی نمی‌کند. بشر دچار بیماری و فحشا و گناه و بی عدالتی و نابرابری و شکاف طبقاتی بسیار وسیع است. بشر دچار سو استفاده قدرت ها از علم است.

-میلیادرها انسان در دنیا گرفتارند. برخی ممکن است آسایش داشته باشند اما آرامش ندارند. بشر دچار اضطراب است و این تحولات نتوانسته که به بشر خوشبختی بدهد. به عنوان مثال مساله بوسیله علم امروز قابل حل شدن نبوده و گره آن باز شدنی نیست و امروز بی عدالتی از علم تغذیه می‌کند و علم پیشرفته در خدمت جنگ افروزی و سلطه بر ملت ها است.

-مأموریت بزرگ حضرت بقیه‌الله، قسط و عدل است. این چیزی است که جز از دست قدرت الهی که از آستین حضرت بقیه‌الله بیرون می‌آید، امکانپذیر نیست.

-عدالتی که مد نظر امام زمان (عج) است، عدالت در همه شئون انسانی است، عدالت در قدرت، ثروت، سلامت، کرامت انسانی، منزلت اجتماعی، معنویت و امکان رشد.

-آحاد بشر چه آنهایی که نخبه هستند و می‌توانند حوادث را تشخیص دهند، همه این احساس نیاز را دارند. در همه ادیان هم وعده فرج و حرکت عظیم الهی داده شده است.

-برای اینکه این نیاز جهت پیدا کند و مفید فایده باشد، در اسلام از ما خواسته شده که انتظار داشته باشیم. انتظار فراتر از نیازمندی و احساس نیاز است. انتظار به معنای امید است. انتظار به معنای اعتقاد به اینکه آینده قطعی وجود دارد. انتظار سازنده است. در روایات ما، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد.

-در انتظار فرج تحرک، امید و اقدام وجود دارد. انتظار فرج ناظر بر همه مشکلاتی است که در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد. مشکلات گوناگونی در زندگی انسان‌ها رخ می‌دهد که نباید مأیوس شود و باید انتظار فرج داشته باشد.

-انتظار فرج انسان را از حالت یأس و درماندگی که انسان را وادار به کارهای عجیب و غریبی می‌کند، نجات می‌دهد.

-انتظار به معنای فقط نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم به در دوختن نیست، انتظار به معنای آماده شدن و اقدام کردن است، به معنای آن است که انسان احساس کند عاقبتی وجود دارد که می‌شود به آن دست یافت و باید برای رسیدن به آن عاقبت تلاش کنیم. باید در راه ایجاد جامعه مهدوی تلاش کنیم؛ هم خودسازی کنیم و هم به قدر توان و امکاناتمان دگرسازی کنیم.

-جامعه مهدوی جامعه قسط، جامعه معنویت، جامعه معرفت، جامعه برادری و اخوت، جامعه علم و عزت است.

-انتظار فرج غیر از بی‌صبری و مدت معین کردن است که انسان یک تاریخی را در نظر بگیرد برای فرج حضرت ولیعصر (عج) و بی‌صبری کند؛ این به معنای انتظار فرج نیست. بی‌صبری کردن ممنوع است.

-انتظار فرج هم به معنای فرج ظهور حضرت و هم فرج نهایی و هم فرج بعد از حوادث دشوار است مثل همین حوادثی که در دنیا وجود دارد که خیلی‌ها را مأیوس کرده و وادار به خودکشی می‌کند. لکن وقتی انتظار فرج وجود دارد، انسان می‌داند که این حادثه تمام خواهد شد.

-آرامش واقعی ناشی از انتظار فرج و اطمینان نفس را می‌توان با دعا، استغاثه و مناجات افزایش داد. در ماه شعبان و رمضان، دعاها و مناجات فراوانی وجود دارد؛ مناجات با خدا و راز و نیاز کردن با ائمه اطهار به انسان آرامش می‌دهد. یاد خداوند به انسان بهجت و گشایش می‌دهد.

-دیشب میلیون‌ها نفر موفق شدند که دلهایشان را با خدا آشنا و متصل کنند و دست به دعا بردارند. بلاشک این امر آثار خوب خود را در خود آنها و کل جامعه نشان خواهد داد.

-حادثه کرونا یک ابتلای عمومی و یک آزمونی برای دولت‌ها و ملت‌ها است. ملت ایران در این آزمون کرونا و «وبای مدرن» خوش درخشید. اوج این افتخار ملی متعلق به مجموعه درمانی کشور است. عظمت کار و فداکاری پزشکان، پرستاران، متخصصان علوم آزمایشگاهی، بخش‌های خدمات و مدیریت‌ها جای تقدیر دارد.

-رنج دوری از خانواده را تحمل کردند حتی در نوروز و تعطیلات نوروزی هم به خانواده‌هایشان سر نزدند، دچار بی‌خوابی و مشکلات عصبی ناشی از بیمار بدحال شدند. این خاطره خوشی از مجموعه‌های درمانی کشور در ذهن ملت خواهد گذاشت. در این دوران جامعه پزشکی، پرستاری و درمانی کشور از خود خاطره خوشی را به جای گذاشت.

-در کنار این‌ها کسانی که داوطلبانه وارد میدان شدند، شامل طلاب جهادی، هزاران بسیجی پرتلاش و آحاد مردم خدمات باارزشی که از توصیف بالاتر است، انجام دادند. نیروهای مسلح از همه توان سازندگی و ابتکار خود استفاده کردند. در زمینه تولید امکانات بهداشتی و درمانی، ساخت نقاهتگاه‌ها، اقدامات مهمی از طرف نیروهای مسلح انجام شد.

-ظرفیت‌های جدیدی در داخل و خارج نیروهای مسلح کشف شد که ما این ظرفیت‌ها را نمی‌شناختیم. جوان‌هایی که در صدا و سیما اقدامات خود را توضیح می‌دهند را ما نمی‌شناختیم. مشارکت‌های مردمی نیز مشارکت‌های بسیار زیبا بود که صحنه‌های جالب و شگفت‌انگیزی را خلق کرد.

-به عنوان مثال در یزد مادر شهیدی با همکاری جمعی از بانوان خانه‌هایشان را تبدیل به خیاط‌خانه کردند که در آنجا ماسک تولید می‌کنند و به صورت رایگان در اختیار مردم می‌گذارند. در خوزستان، طلاب حوزه علمیه قرارگاه تشکیل دادند و حتی داخل خانه‌های مردم را ضدعفونی می‌کنند. در شیراز معتمدین محلی با صاحبان املاک، خانه‌ها و مغازه‌ها صحبت می‌کنند که اجاره نگیرند و مهلت بدهند. در تبریز رئیس حوزه علمیه ورود کرده و به شکل میدانی مشغول فعالیت است. در یکی از شهرها نامزد حزب‌اللهی که در انتخابات رأی نیاورده، ستاد خود را تعطیل نکرده و فعالان را در خدمت حرکت جهادی و مبارزه با کرونا سازماندهی کرده است.

-اینها نشان‌دهنده عمق فرهنگ اسلامی و رسوخ فرهنگ اسلامی در درون ماست. برخلاف خواسته و ادعای کسانی که در یک دهه اخیر تلاش کردند فرهنگ ایرانی و اسلامی را تحقیر کنند و مردم را متوجه فرهنگ و سبک زندگی غربی کنند، احساس فرهنگ و تفکر اسلامی و زنجیره ارزش‌های اسلامی در مردم بسیار احساس قوی و راسخی است.

-فرهنگ و تمدن غربی هم محصول خود را در این دوران نشان داد. آنچه در کشورهای غربی، اروپا و آمریکا اتفاق افتاد، محصول تربیت خود را نشان دادند.

-تخلیه فروشگاه‌ها در غرب در عرض یک تا دو ساعت، صف کشیدن برای خرید اسلحه یا عدم توجه به معالجه بیماران پیر و از کار افتاده از رفتارهای ملت‌های غربی است که نتیجه منطقی فلسفه حاکم بر تفکر غربی و فلسفه غرب‌گرایی و مادی‌گرایی، فلسفه‌های غالباً بی‌خدایی است.

-یکی از سناتورهای آمریکایی گفت غرب وحشی زنده شد. وقتی ما می‌گوییم غرب روح وحشی‌گری دارد، برخی تعجب و انکار می‌کنند.

-روز ۱۳ فروردین انسان باور نمی‌کرد مردم ۱۳ به‌در را تعطیل کنند. اما مردم به ۱۳ بدر نرفتند این نشان دهنده این است که مردم به معنای واقعی کلمه، نظم عمومی را پذیرفتند.

-کرونا یک مشکل و ابتلای بزرگ و خطرناکی است که به بشریت روی آورده است. لکن این مشکل در مقایسه با بسیاری از مشکلات، موضوع کوچکی به حساب می‌آید. مشکلات فراوانی در دنیا و کشور خودمان داشتیم که از این حادثه کمتر نبود از جمله درست در همین ایامی که کرونا به منطقه ما وارد شد، در ۳۲ سال قبل هواپیماهای صدام مواد شیمیایی را در بخش‌هایی از کشور ما می‌ریخت و از مردم ما و مردم خودشان هزاران نفر را با گاز خردل کشتند. کشورهای غربی سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند.

-در دو جنگ جهانی بیش از ۱۰ میلیون نفر کشته شدند. در جنگ ویتنام و حمله به عراق عده زیادی به وسیله آمریکایی‌ها کشته شدند. در حال حاضر نیز میلیون‌ها انسان زیر فشار ظلم و ستم دشمن و استکبار قرار دارند.

-مسئله کرونا ما را از توطئه دشمنان و استکبار غافل نکند. دشمنی استکبار با اصل نظام جمهوری اسلامی است. اینکه کسی خیال کند ما دشمنی نکنیم تا کسی با ما دشمنی نکند، این‌گونه نیست. اصل جمهوری اسلامی از نظر آنها قابل تحمل نیست.

-مسئولان در ستاد ملی به طور جدی مشغول کار هستند، برای برخی از قشرهای ضعیف نیز فکرهایی کردند که برنامه‌هایی که مسئولان دولتی برای قشرهای ضعیف در نظر گرفته‌اند، هر چه سریعتر و بهتر اجرایی نمایند.

-در کنار این، مردم هم وظیفه دارند. عده‌ای هستند که در این شرایط حقیقتاً زندگی‌شان به سختی قابل گذران است و نمی‌توانند زندگی معمولی و عادی داشته باشند. افرادی که توانایی دارند باید در این زمینه فعالیت وسیعی داشته باشند.

-ماه رمضان ماه ایثار و کمک به مستمندان است. چه خوب است که رزمایش گسترده‌ای در کشور برای کمک مؤمنانه به نیازمندان به وجود آید.

-برای آنکه ارادت ما به امام زمان ثابت شود، باید صحنه‌هایی از جامعه مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم چراکه جامعه مهدوی جامعه عزت، علم، مواسات و برادری، قسط و عدل است.

-در غیاب جلسات عمومی از عبادت، تضرع، خشوع و خضوع در تنهایی غفلت نکنیم.

-توصیه به مسئولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری دارم که دو چیز فراموش نشود، یکی مسئله جهش تولید که مسئله حیاتی برای کشور است. ما باید به هر قیمتی است، مسئله تولید را دنبال کنیم و به معنای واقعی جهش برای تولید ایجاد کنیم. دوم از طریق ساخت و ساز، کار آزمایشگاهی و تولید نیازهای کشور را دنبال کنیم.

کد خبر: 1065629

وب گردی

وب گردی