سرنوشت کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد مشخص شد

بسیاری از دانشجویان با تعطیلی کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها نگران سرنوشت کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی خود هستند که در این گزارش با جمع بندی صحبت‌های مسئولان دانشگاه آزاد به بررسی وضعیت کلاس های علمی و آزمایشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز- شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر تأثیراتی عدیده‌ای که بر روی اقتصاد و کسب‌وکارهای خرد گذاشت، نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها را نیز دست‌خوش تحولاتی در روند ارائه آموزش و خدمات دانشجویی کرد. غیرقابل جبران بودن هزینه و تبعات حذف نیم‌سال تحصیلی از یک طرف و ضرورت عدم ایجاد وقفه در چرخه‌های آموزشی از طرفی، موجب شد تا «آموزش‌های مجازی و از راه دور» اولین پاسخ دانشگاه‌ها برای تداوم کلاس‌های درس و خدمات آموزشی باشد. در این مدت روش‌هایی از قبیل ضبط و بارگذاری کلاس‌های درس در سامانه‌های دانشگاهی تا برگزاری کلاس‌های آنلاین مورد اتخاذ دانشگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان پرجمعیت‌ترین دانشگاه کشور و بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهیان در منطقه از همان ابتدا که کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها تعطیل و طرح فاصله‌گذاری مطرح شد به سراغ ارائه کلاس‌ها با استفاده از روش‌های نوین رفت. تجربه ارزنده دانشگاه آزاد درخصوص اجرای آموزش‌های از راه دور در چنین برهه‌ای به کمک آمد. واحد الکترونیکی این دانشگاه از 14 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و برگزاری کلاس‌های آنلاین برای 4 هزار دانشجو به‌صورت همزمان در مقاطع مختلف، تجربه‌ای است که امروز دانشگاه آزاد را در ارائه آموزش‌های مجازی یک سر و گردن بالاتر نگه می‌دارد.

قطع و وصلی‌های کلاس‌های مجازی

هرچند که در ابتدای کار و در نخستین روزهای برگزاری کلاس‌های آنلاین مشکلاتی از قبیل قطعی شبکه کلاسی، عدم تطابق تصویر و صوت اساتید، مشکلات ورود دانشجویان به کاربری‌های سامانه آنلاین مطرح می‌شد ولیکن ارائه کلاس‌های مجازی برای دانشگاهی به وسعت ایران و حجم دانشجویان بالا در شرایط بحران و تعطیلی کشور کار آسانی به‌نظر نمی‌رسد و اساساً باید منتظر تکمیل و ارتقای زیرساخت‌ها با گذر زمان بود.

باتوجه به گزارشات رسیده از دانشجویان دانشگاه آزاد در خصوص اشکالات مذکور، مدیران مرکز فناوری اطلاعات و شبکه علمی و واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی با اپراتورهای عمده تأمین کننده اینترنت کشور جلسه‌ای برگزار کرده‌اند که از روزهای آتی شاهد ارتقای چشم‌گیر سرعت انتقال داده‌های کلاس‌های مجازی و تطابق صدا و تصویر بدون ایجاد خلل در سامانه آموزش مجازی دانشگاه خواهیم بود. گفتنی است بسیاری از مشکلات تطابق تصویر و صدا در ارتباط‌های اینترنتی از طرف تأمین کنندگان صورت می‌گیرد.

چگونگی برگزاری کلاس‌های عملی بزرگترین چالش دانشجویان

در بخش‌نامه ابلاغی ریاست دانشگاه آزاد تکلیف کلاس‌های نظری، آزمایشگاهی و حتی جلسات دفاع دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مشخص شد. امکان بهره‌مندی دانشجویان از امتیاز «مهمان درسی» و برگزاری جلسات دفاع در نزدیکترین واحدهای دانشگاهی به محل زندگی دانشجویان از تسهیلاتی بود که روز گذشته دانشگاه آزاد در اختیار دانشجویان قرار داد. ولی بعضاً دانشجویان از نبود رشته‌های تحصیلی خود و تبع آن آزمایشگاه‌های آن رشته در واحدهای دانشگاهی نزدیک به محل زندگی خود خبر می‌دهند.

باتوجه به مقررات و محدودیت‌های اسناد بالادستی آموزش عالی، پیش‌بینی می‌شود هفته آینده جلسه‌ای با حضور وزیر علوم، اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نمایندگانی از دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون تعیین تکلیف دورس عملی و آزمایشگاهی دانشجویان در نیم‌سال جاری تصمیم‌گیری شود. آنچه که در این خصوص واضح است باید درخواست دانشجویان به‌خصوص آن دسته از دانشجویانی که به‌دلیل موضوعات خدمت سربازی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ملزم به اتمام دوره تحصیلی خود هستند، مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

دانشجویان شهرهای کوچک و مناطق کم‌برخوردار

آن دسته از دانشجویانی که به سیستم‌های کامپیوتری دسترسی ندارند می‌توانند در واحدهای دانشگاهی حضور پیدا کرده و با استفاده از تجهیزات دانشگاهی از کلاس‌های مجازی برخوردار شوند. دانشجویانی که نمی‌توانند به نحوی به سامانه آموزش‌های مجازی دانشگاه متصل شوند با عضویت در یکی از شبکه‌های پیام‌رسان فایل ویدئوی آموزشی را از دانشجویان یا اساتید مربوطه دریافت کنند. گفتنی است، فایل‌های آموزشی از سامانه آموزش مجازی از ساعت 20 تا 8 صبح فردا در دسترس دانشجویان قرار می گیرد.

هرچند که شاید بروز مشکلات و ایرادات سامانه‌های آموزش مجازی در روزهای نخست امری طبیعی به‌نظر برسد ولی ارتقای ظرفیت‌های آموزش از راه دور دانشگاه، می‌تواند پنجره‌ای نو به استفاده بهینه از زیرساخت‌های فناوری در آموزش را بگشاید. دانشگاه آزاد اسلامی با ارتقای 35 برابری ظرفیت‌های آموزش مجازی بزرگترین ارائه‌دهنده آموزش‌های از راه دور در کشور و منطقه شناخته می‌شود که با مشارکت و شکیبایی دانشگاهیان در آینده‌ای نه‌چندان دور افق‌های جدید این عرصه را به فراگیران و دانشجویان نمایان خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065643

وب گردی

وب گردی