کانون‌های فرهنگی مانع از تک‌بعدی شدن دانشجویان می‌شوند

دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه علم و صنعت گفت: جلوگیری از تک‌بعدی شدن زندگی و دانشجویان، یکی از مهم‌ترین تأثیرات فعالیت‌های فرهنگی است، موضوعی که متأسفانه امروزه در جامعه بسیار مشاهده می‌شود.

مازیار مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت و اهداف کانون اظهار کرد: کانون شعر و ادب به عنوان یکی از کانون‌های فرهنگی دانشگاه علم و صنعت فعالیت خود را با هدف افزایش سطح دانش ادبی و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های هنری، افزایش علاقه دانشجویان به شعر و ادب ایران و جهان، ترغیب دانشجویان به شرکت در فعالیت‌های فوق برنامه برای کشف استعدادها و توانمندی‌های هنری و ادبی آنها، شناساندن آثار ادبی ایران و جهان و بالا بردن سطح سواد ادبی دانشجویان، تلطیف فضای دانشگاه، شناسایی شاعران و پتانسیل‌های ادبی دانشگاه و ایجاد فضای مناسب برای پیشرفت و پرورش آنها و سایر موارد آغاز کرده است.

وی افزود: جلسات شعرخوانی هفتگی، نقد شعر، کارگاه‌های شعری با دعوت از استادان برجسته، شب شعر با حضور شاعران، نمایشگاه کتاب، جشنواره کشوری پستو، جشن سالانه شب یلدا و فعالیت‌های متنوعی که در فضای مجازی انجام می‌شود از جمله فعالیت‌هایی است که تقریباً هر سال توسط کانون شعر و ادب برگزار می‌شود.

مختاری با بیان اینکه اهداف بسیاری مورد توجه کانون‌های فرهنگی قرار دارد، تشریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی کانون‌ها اهداف بسیاری را شامل می‌شود، به طور مثال در زمینه برگزاری و اجرای فعالیت‌ها، کار تیمی از اهمیت بسیاری برخوردار است به این معنا که هرچه قدر گروه اجرایی منسجم‌تر باشد اقدامات قوی‌تر و تأثیر گذارتری توسط کانون‌ها انجام می‌شود.

رشد اجتماعی_فکری دانشجویان با فعالیت در کانون‌ها

دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: زمانی که دانشجویان در کانون‌های فرهنگی عضو می‌شوند برای هر فعالیت تقسیم وظایفی صورت می‌گیرد که سبب اجرای برنامه و کمک گرفتن از دانشجویان در اجرای برنامه می‌شود. با تقسیم وظایف و مشارکت دانشجویان در چنین فضاهایی از دانشگاه سبب می‌شود که با جدیت نسبت به وظیفه خود عمل کنند و هرچه قدر فعالیت‌ها افزایش یابند، فعالیت‌های گروهی هم افزایش می‌یابد که در نهایت رشد اجتماعی و فکری آنها را در زندگی شخصی و پس از دانشگاه به همراه خواهد داشت.

وی درباره تأثیرات فعالیت در کانون‌های فرهنگی تشریح کرد: جلو گیری از تک‌بعدی شدن زندگی یکی از مهم‌ترین تأثیرات فعالیت‌های فرهنگی است؛ موضوعی که امروزه در جامعه بسیار مشاهده می‌شود. موسیقی، شعر، فلسفه، کتاب و هنر به زندگی انسان‌ها روح می‌بخشند؛ به همین دلیل دانشگاه بهترین فضایی است که می تواند از تک بعدی شدن شخصیت انسان‌ها جلوگیری کند و سبب قوی‌تر شدن آن بشود.

مختاری افزود: متأسفانه بین افراد تحصیل کرده هم، کسانی که به فرهنگ و هنر توجه می‌کنند یا حداقل روزی یک صفحه کتاب بخوانند؛ بسیار کم‌ هستند. بنابراین فارغ التحصیل شدن دانشجویان صرفاً با سطح علمی بالا که در سایر ابعاد رشد نکرده‌اند؛ نه تنها تغییری در شرایط جامعه ایجاد نمی‌کند بلکه با مدیریت نادرست خود سبب تضعیف جامعه هم می‌شوند. جامعه به افرادی احتیاج دارد که علاوه بر افزایش علم، انسانیت آنها هم ارتقا پیدا کرده باشد؛ در این صورت افراد سودمندی خواهند بود و می‌توان انتظار تغییر وضعیت کنونی مردم حتی از نظر اقتصادی را داشت.

دبیر کانون شعر و ادب دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه افزایش تعداد کانون‌ها به شرط فعالیت مانعی ندارد، گفت: افزایش کانون‌های فرهنگی درصورتی که در قالب نو و تازه‌ای فعالیت کنند، مانعی ندارد و مفید هم هست اما در صورت تکرار می‌تواند سبب کاهش تمایل دانشجویان نسبت به فعالیت‌های کانون‌ها باشد. البته می‌توان کانون‌های موجود را گسترش داد تا بتوانند قوی‌تر فعالیت کنند. در حال حاضر مسئله‌ای که در دانشگاه علم و صنعت دیده می‌شود، عدم فعالیت کانون موسیقی است. زیرا در بسیاری از موارد فعالیت کانون‌هایی مانند شعر و ادب، کتاب و بهار به کانون موسیقی مرتبط است که به دلیل عدم فعالیت مشکلاتی ایجاد شده است.

کم توجهی دانشجویان دلیلی برای دلسردی اعضای کانون‌ها است

وی درباره چالش‌های موجود در مسیر فعالیت کانون‌ها اظهار کرد: مهم ترین چالش‌ها و مشکلاتی که کانون‌های فرهنگی از جمله کانون شعر و ادب با آن مواجه بوده، کم توجهی مسئولان دانشگاه در زمینه اختصاص دادن بودجه و ارائه مجوز برای فعالیت‌های آنها است. این مسائل سبب در بعضی مواقع سبب دلسرد شدن دانشجویان برای ادامه فعالیت ها می‌شود. متأسفانه در دانشگاه صنعتی مانند علم و صنعت به کانون‌های فرهنگی توجه کمی می‌شود.

مختاری تصریح کرد: متأسفانه حمایت‌های مالی بسیار کمی از فعالیت کانون‌ها انجام می‌شود که در بعضی مواقع اعضای کانون‌ها به دلیل علاقه خود هزینه شخصی می‌کنند. فعالیت‌های فرهنگی_هنری قلب تپنده یک جامعه هستند که نباید متوقف شوند تا سایر فعالیت‌های جامعه هم نتیجه بخش باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065648

وب گردی

وب گردی