مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 23 فروردین

امکان بهره‌مندی دانشجویان دانشگاه آزاد از امتیاز «میهمان درسی» در نزدیک‌ترین واحد محل زندگی،  شناسایی دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند و همراه روزهای کرونایی دانشجویان با برگزاری برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی گشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 23 فروردین به شرح زیر است:

امکان بهره‌مندی دانشجویان دانشگاه آزاد از امتیاز «میهمان درسی» در نزدیک‌ترین واحد محل زندگی

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به دیدار نوروزی دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با معاونان و مدیران‌کل معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت ویدئوکنفرانس پرداخته است.
دکتر طهرانچی در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌ها و گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۴۰۰ واحد و مرکز دانشگاهی در سراسر کشور دارد که این ظرفیت بی‌نظیر می‌تواند در شرایط ویژه‌ای که ویروس کرونا کشور را تحت‌تأثیر قرار داده، به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند مبدع و متولی آن باشد، طرح نوین فاصله‌گذاری هوشمند برای حضور دانشجویان مقطع دکتری در کلاس‌های آموزشی و دانشجویان سایر مقاطع در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و برگزاری جلسات دفاع از پایان‌نامه و رساله دانشجویان است.به این منظور، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از امتیاز «میهمان درسی» در نزدیک‌ترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی محل زندگی خود استفاده کنند. هدف از این اقدام، اجرای فاصله‌گذاری هوشمند و حفظ سلامت دانشجویان و جلوگیری از سفرهای بین‌شهری آنهاست.

دکتر طهرانچی افزود: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی محل زندگی خود، درس اخذشده در ترم جاری را گذرانده یا واحدهای آزمایشگاه خود را در واحد میهمان طی کنند. پس از حضور دانشجو در واحدی که به‌عنوان میهمان درسی در آن حضور دارد، گزارش فعالیت آموزشی به واحد مبدا ارسال می‌شود. درخصوص برگزاری جلسات دفاع از پایان‌نامه دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد و دفاع از رساله دانشجویان دوره دکتری نیز با حضور معاون آموزشی و مدیر گروه نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی به‌عنوان ناظر و از طریق ویدئوکنفرانس، دانشجویان می‌توانند از پایان‌نامه و رساله خود دفاع کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از آمادگی این دانشگاه برای ارائه خدمات به دانشجویان دولتی و غیرانتفاعی خبر داد و گفت: بنده به وزارت علوم نیز اعلام کردم که دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد با امضای تفاهمنامه همکاری و تعیین ضوابط، به دانشجویان دولتی و غیرانتفاعی نیز به‌عنوان میهمان درسی خدمات ارائه کند.

همراه روزهای کرونایی دانشجویان با برگزاری برنامه‌ها و مسابقات فرهنگی

رضا نصیری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در این عنوان روزنامه فرهیختگان درباره اقدامات معاونت فرهنگی-دانشجویی دانشگاه آزاد اظهار کرد: همزمان با انتشار ویروس کرونا در کشور عزیزمان و تدابیر کلانی که توسط رئیس دانشگاه -که خود از مدیران جهادی نظام محسوب می‌شوند- در حوزه‌های مختلف اندیشیده شد، معاونت فرهنگی- دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هم در کنار سایر معاونت‌های دانشگاه به نوبه خود در این زمینه به وظیفه خود عمل کرد.

وی افزود: اولین کار معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد درخصوص ویروس کرونا آیین‌نامه فرهنگی با امضای دکتر کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد به واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور بود که در این آیین‌نامه فرهنگی درخواست و اجازه داده شده که همه امکانات جهادی و فرهنگی را که در اختیار دارند، به همراه ظرفیت‌های نیروی انسانی فرهنگی دانشجویی و دفاتر مشاور امین و همچنین امکانات ابزاری خود را به‌کار ببندند تا در این ماجرا و روزهای سخت به مردم شریف ایران اسلامی کمک کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: یکی از ابزارهای دراختیار معاونان فرهنگی ابزار گروه‌های دانشجویی در فضای مجازی است که با پیگیری معاونت‌های فرهنگی از مدیران و اعضای این گروه‌ها و کانال‌ها درخواست شد با تولید محتوای مناسب در فضای فرهنگی، ادبی، هنری، سمعی و بصری به یاری جریان فرهنگی دانشگاه بیایند و به لطف خداوند بزرگ اقدامات ارزشمندی با حضور فکری و عملی دانشجویان رخ داد.

وی ادامه داد: در عین حال به معاونان کل کشور اجازه داده شد به‌صورت ابتکاری کارهای مختلفی انجام دهند و برخی از کارهای ستادی نیز در همین خصوص انجام شد.

نصیری گفت: به‌طور مثال اولین مسابقه فرهنگی کتابخوانی رویش که ویژه دانشجویان است، جهت سوق دادن اوقات فراغت دانشجویان به‌سمت مطالعه کتاب در نظر گرفته شد. این مسابقه از 17 اسفند شروع شده و تا 15 ماه مبارک رمضان ادامه دارد و آزمون آن همزمان با سالروز میلاد مسعود امام حسن مجتبی(ع) به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. مسابقه کتابخوانی برای اقشار مختلف دانشجویان و فعالان فرهنگی دانشگاه در نظر گرفته شد که برای این دو قشر دو کتاب ارزشمند «آرزوهای دست‌ساز» شرح حال شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان جهادی و کتاب «دختر تبریز» که شرح حال دختری است که در کنار معلم بودن رزمنده است و در فضای دفاع مقدس قرار می‌گیرد و خاطرات بسیار جالبی دارد و برای قشر جوان آموزنده و درس‌آموز است، در نظر گرفته شده است. با اجازه‌ای که از انتشارات آن گرفتیم، آن کتب را تبدیل به کتاب الکترونیکی کردیم و چون امکان توزیع کاغذی آن در سراسر کشور وجود نداشت، به‌صورت الکترونیکی ویژه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با 80درصد تخفیف در اختیارشان قرار داده شد تا در مسابقه‌ای که با جوایز بسیار خوب در نظر گرفته شده شرکت کنند و البته دانشجویان از این مسابقه _که در مراکز استان‌ها بین گروه‌های دانشجویی و سایت دانشگاه و در تیزرهایی که در صداوسیمای استان یا زیرنویس تلویزیون آمده، مطلع شده‌اند_ استقبال کردند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 23 فرورین به شرح زیر است:

شناسایی دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این عنوان روزنامه آفرینش درباره راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) گفت: با توجه به اینکه تضمین‌های امنیت این شبکه بسیار مهم است، آغاز بکار شبکه برای مدتی به تعویق افتاده تا اطمینان لازم از همه آمادگی‌های فنی و امنیتی کسب شود.

وی با تاکید بر اینکه در ایام تعطیلات ناشی از شیوع کرونا، آموزش تعطیل نشد و حتی در ایام عید هم آموزش دروس از طریق مدرسه تلویزیونی دنبال شد؛ درباره راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در سطح ملی پیگیری شد راه اندازی یک بستر فضای مجازی امن و فراگیر بود که بتواند خانواده گسترده آموزش و پرورش را پوشش دهد و اقداماتی که معلمان انجام می دهند را پشتیبانی کند.جلسات بسیاری در طول تعطیلات عید و بعد از آن برگزار و کارهای لازم انجام شد؛ اما با توجه به اینکه تضمین‌های امنیت این شبکه بسیار مهم است، آغازبکار شبکه برای مدتی به تعویق افتاده تا اطمینان لازم از همه آمادگی‌های فنی و امنیتی کسب شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اقدام دیگر در سطح استان‌ها و مدارس با همت دبیران در سراسر کشور رقم خورد گفت: معلمان بویژه معلمان دوره ابتدایی به صورت خودجوش و با انگیزه بالا از همه امکانات خود استفاده کردند. در این ایام که دانش آموزان در منزل بودند معلمان آموزش را دنبال کردند و وارد میدان شدند، جهادی کار کردند و شاهد دستاوردهای خوبی بودیم. در این ایام خلاقیت‌های ارزشمندی در حیطه شیوه تدریس دیدیم.

حکیم زاده افزود: مدیران مدارس و معلمان به فراخور شرایط خود سعی کردند این کار را پیگیری کنند. سامانه‌ای نیز در آموزش و پرورش راه اندازی شد و همه مدارس به آن متصل شده و امکان گزارش گیری از اقدامات مدارس وجود داشت.

وی درباره برخی مناطق که دسترسی به اینترنت و فضای تلویزیونی ندارند گفت: دستورالعمل خاصی را برای تداوم جریان آموزش در مناطق محروم و عشایری تدوین و ابلاغ کردیم. بر اساس شرایط و استفاده از ظرفیت راهبران آموزشی، تحویل بسته‌های آموزشی، استفاده از ظرفیت صداوسیمای استانی و رسانه رادیو اقدامات خوبی انجام شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزانی که دسترسی نداشتند احصاء شدند و اعزام داوطلبانه معلمان و راهبران با رعایت نکات بهداشتی برای حضور در مناطق عشایری و استفاده از فناوری‌های قابل حمل و نقل برای آموزش انجام شده است.

برنامه اعزام دانشجویان دکتری به فرصت مطالعاتی به طور کامل محقق نشد

مجتبی صدیقی معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این عنوان روزنامه آفرینش با اشاره به برنامه اعزام دانشجویان دکتری اظهار کرد : ظرفیت فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان دکتری 6 ماهه اعلام می‌شود و در مجموع طبق برنامه سازمان امور دانشجویان برای سال 98 اعزام هزار و 800 نفر دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی داخل و خارج پیش‌بینی شده بود که به دلیل مشکلاتی از جمله کمبود منابع مالی این برنامه کمتر از پیش‌بینی عملیاتی شد.

وی گفت: در مجموع در سال 98 برنامه اعزام هزار و 250 نفر از دانشجویان به فرصت مطالعاتی داخل و خارج از کشور عملی شد که البته برخی دانشجویان از اعزام منصرف می‌شوند و در آخر سال هم شرایط ویژه‌ای در کشور ایجاد شد.

وی گفت: برای تحقق 100 درصدی برنامه فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج دانشجویان دکتری، نیازمند منابع مالی بیشتری بودیم و از این رو درخواست اعتبار جدیدی در این بخش را داشتیم که بتوانیم این برنامه را در نیمه دوم سال 98 عملیاتی کنیم و سهمیه‌های جدیدی را اضافه کنیم که البته این بودجه تامین نشد.

صدیقی تصریح کرد: برنامه سازمان امور دانشجویان برای اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی در سال 99 هنوز نهایی نشده است و در آینده اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065699

وب گردی

وب گردی