تشکیل‌ کارگاه‌های آموزشی با موضوع حکمرانی در دوران پساکرونا

مسئول هیئت اندیشه‌‌ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی از تشکیل‌ کارگاه‌های آموزشی با موضوع حکمرانی در دوران پساکرونا خبر داد.

مهدی ایمانی‌مقدم مسئول هیئت اندیشه ورز علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره چالش‌های حکمرانی در دوران پساکرونا اظهار کرد: پدیده کرونا، پدیده‌ای نو و پرحاشیه محسوب می‌شود که در تبیین ناکارآمدی بسیاری از اندیشه‌ها و مکاتب، اثر گذار بود؛ در واقع حواشی به ‌وجود آمده بر اثر شیوع این ویروس، تا مدت‌های زیادی قابل تبیین و بررسی است.

وی افزود: در حوزه ابعاد کلامی، می‌توانیم موضوعاتی مانند منبع شیوع کرونا یا فلسفه بروز بلاها را بررسی کنیم؛ در حوزه اقتصادی نیز می توانیم به اثرات قابل توجه این ویروس بر رکود اقتصادی در جهان اشاره داشته باشیم.

ایمانی مقدم ادامه داد: در این شرایط وظیفه اصلی دانشگاه، تحلیل واقعیت‌ها یجامعه و جهان است و لذا نمی تواند نسبت به مسئله کرونا بی تفاوت باشد؛ به همین دلیل، هیئت‌های اندیشه ورز نیز باید با اتکا به همین رویکرد، فعالیت‌های خود را آغاز کنند و آثار اجتماعی و معنوی این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

وی اضافه کرد: هیئت اندیشه ورز استان مرکزی قرار بود اسفندماه سال گذشته، کارگروهی در راستای تحول علوم انسانی فعال کند؛ اما پس از شیوع کرونا در نظر داریم که این کارگاه‌ها را با رویکرد پساکرونایی تشکیل دهیم و کارگاه‌های آموزشی مختلفی را با همین موضوع برگزار کنیم.

مسئول هیئت اندیشه ورز استان مرکزی گفت: ویروس کرونا نشان داد که هژمونی و حاکمیت غرب بر جهان از لحاظ اقتصادی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی رو به افول است؛ اتفاقات اخیر مانند کمبود امکانات درمانی، درگیری مردم برای اقلام بهداشتی، تشکیل صفوف برای خرید اسلحه و تبعیض نژادی، ثابت کرد هژمونی جهان غرب دیگر به پایان رسیده است.

ایمانی مقدم خاطرنشان کرد: امروز تمدن غرب از لحاظ رفتاری و عملیاتی، دیگر چیزی برای گفتن ندارد و با افول مواجه شده است؛ درحال حاضر جهان در دوره پیچش تاریخی قرار دارد و ویروس کرونا، ناکارآمدی تمدن و حاکمیت غرب را به خوبی نشان داد. لذا شاخه‌های علوم انسانی باید باتوجه به حوادث اخیر جهان در مبانی خود بازخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065730

وب گردی

وب گردی