باید معادله رفتاری خود با اروپای ناتوان را تغییر دهیم/ناکارآمدی «اینستکس»

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما نباید روی اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مستقل بین المللی حسابی باز کنیم چرا که آنها در بهترین حالت یک بازیگر خوب در منطقه خودشان هستند و ما هم باید معادله رفتاری با اروپا را تغییر دهیم و انتظار بالایی از طرف اروپایی نداشته باشیم.

مصطفی انتظاری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص آینده روابط ایران با اروپا در دوران پس از کرونا، اظهار داشت: ما در شرایط مختلف اروپایی ها را آزموده و مدل رفتاری آنها را مشاهده کردیم، آنها تا جایی که بتوانند از ژست بین المللی ارتباط با ایران استفاده کنند و منافع خودشان را به لحاظ تجاری تأمین کنند با ما رابطه خوبی دارند.

وی گفت: اما آنجایی که ما نیازمند آنها می‌شویم و لازم است که اروپایی ها امتیاز و هزینه ای در این خصوص بدهند، به بهانه های مختلف پشت ما را خالی می کنند. یکبار می گویند آمریکا اجازه نمی دهد، بار دیگر بهانه اشان این است که منابع مالی آنها اجازه نمی‌دهد و جای دیگر بهانه گیری در خصوص رعایت نکردن مسائل حقوق بشر و برخی رفتارها از سوی ایران در منطقه را عنوان می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بنابراین از رفتار های اروپا طی سالیان مختلف و طی ارتباطات مختلفی که دولت‌های گذشته تا کنون با آنها داشته اند، نشان می دهد که نمی‌توان به آنها درشرایط مهم دل بست و به عنوان یک بازیگر مهم بین المللی روی آنها حساب کرد.

انتظاری بیان کرد: شما ببینید در مسئله اخیر کرونا که در کشورهای اروپایی هم شیوع گسترده ای پیدا کرده، آنها هنوز نتوانستند نیازهای دو کشور اسپانیا و ایتالیا در خصوص مدیریت و مقابله با ویروس کرونا را تامین کنند، این موارد نشان می دهد که آنها از کمک به خودشان هم ناتوان هستند چه برسد به اینکه بخواهند به ایران کمک داشته باشند.

وی با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بحث هایی که در خصوص فروپاشی در آن اتحادیه مطرح است، اظهار داشت: ما نباید روی اتحادیه اروپا به عنوان یک بازیگر مستقل بین المللی حسابی باز کنیم چرا که آنها در بهترین حالت یک بازیگر خوب در منطقه خودشان هستند. بنابراین ما هم باید معادله رفتاری با اروپا را تغییر دهیم و انتظار بالایی از طرف اروپایی نداشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپا نشان داد که حاضر به هزینه جهت نگه داشتن ایران به عنوان یک متحد یا شریک خود نیست و این موضوع را به وضوح در مسئله برجام شاهد بودیم.

انتظاری تصریح کرد: متاسفانه برخی از مسئولین اشتباه استراتژیکی را انجام می‌دهند مبنی بر اینکه اروپا را به عنوان یک بازیگر مهم بین المللی مد نظر دارند و حساب ویژه ای روی آن ها باز کرده اند که البته تا کنون همانطور که گفته شد نتیجه ای برای ما نداشته است.

وی درخصوص ناکارآمدی اینستکس که به عنوان یکی از وعده های اروپا به ایران مطرح است، اظهار داشت: این کانال مالی قرار بود مشکلات اقتصادی ایران را حل کند و بتواند به عنوان مکانیسمی در جهت همکاری های تجاری مالی میان ایران و اروپا عمل کند، اما بسیار ناموفق تر از آن چیزی بود که آنها مدعی شدند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در موضوع اخیر کورونا شما دیدید که این کانال مالی حتی نتوانست کمک اندکی به ایران داشته باشد، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که اینستکس مشکلات مالی اقتصادی بزرگ ما را حل کرده و بتواند جایگزینی برای مسیرهای غیر تحریمی ما باشد.

انتظاری در پایان خاطر نشان کرد: همه موارد بالا که برگرفته از مدل رفتاری اروپایی ها نسبت به ایران در سالیان مختلف پس از انقلاب به خصوص سال‌های اخیر بود، نشان از این دارد که آنها عملاً نمی توانند منافع ایران را تامین کرده و حاضر به هزینه جهت ادامه همکاری‌ها با ایران نیستند و تلاشی در جهت رفع تحریم های ایران نخواهند داشت.

کد خبر: 1065743

وب گردی

وب گردی