فراخوان طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویان دانشگاه آزاد تا خرداد تمدید شد/ پساکرونا؛ محور فراخوان طرح‌های فصل بهار

باتوجه به نیازهای پژوهشی کشور در شرایط فعلی، فراخوان طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویان در فصل بهار 99 به محورهای مختلف «پساکرونا» اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز- موضوع پژوهش و به‌ویژه کاربردی‌سازی این گزاره در دانشگاه یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی نظام آموزش عالی در چند سال گذشته بوده است. نارسایی‌های فرآیندهای پژوهشی در دانشگاه و نبود نظام موضوعات و مسائل کشور در دسترس پژوهشگران از جمله چالش‌هایی است که دانشگاه آزاد اسلامی در دو سال گذشته به عنوان یک کار ویژه به آن ورود کرده است. بزرگترین گامی که دانشگاه آزاد در این راستا برداشته، تدوین نظام موضوعات و راه‌اندازی برنامه‌های علمی ذیل طرح پایش است که هریک واحدهای دانشگاهی و استان‌ها را حول یک موضوع واحد متمرکز کرده است.

سازوکاری که مأموریت تربیت و گفتمان‌سازی حوزه پژوهش را در دانشگاه آزاد به گردن گرفته، «باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان» است. پس از تحولات عمده‌ای که در ساختار و چارت سازمانی باشگاه پژوهشگران اتفاق افتاد، رویکردها، جهت‌گیری‌ها و اهداف آن نیز دستخوش تغییرات و تحولات شد. شناسایی و حمایت از ایده‌پردازان و پژوهشگران جوان دانشگاه در کنار ترویج مسئله محوری از مهم‌ترین اهداف باشگاه در فصل جدید کاری به‌شمار می‌رود.

باشگاه پژوهشگران جوان به‌منظور شناسایی، حمایت و هدایت ایده‌های پژوهشگران و دانشجویان مستعد و در راستای افزایش مشارکت آنها در حل مشکلات و معضلات کشور، محورهایی برای ارائه «پیشنهاد» تحت عنوان «طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویی» در قالب فراخوان منتشر کرد. رویکرد حاکم بر اجرای طرح‌های پیشنهادی شامل آسیب‌شناسی مشکلات کشوری و منطقه‌ای تعیین شده به‌طوری که آزمون و صحت‌سنجی راه‌حل‌های پیشنهادی در مقیاس‌های محدود اثربخش باشد.

تولید نرم‌افزار، اپلیکیشن موبایلی، شبیه‌سازی و بازی‌های رایانه‌ای، تولید نمونه سخت افزاری(طراحی و ساخت محصولات)، تولید آثار هنری(فیلم کوتاه، انیمیشن و موشن گرافی) و پژوهش و ارزیابی براساس آمایش و استنتاج آماری از جمله روش‌های ارائه طرح‌های پیشنهادی به دبیرخانه طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویی تعریف شده است.

محورهای اصلی فراخوان طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویی شامل توسعه کشاورزی و صیانت از منابع طبیعی، مهندسی معکوس و داخلی‌سازی محصولات و خدمات خارجی، ایمنی و مدیریت بحران، اندیشه­‌ورزی و ارائه راهکار جهت بهبود و حل مسائل کشور، نقش باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است که هریک از این محورهای اصلی دارای پنج زیرمحور فرعی است. باشگاه پژوهشگران تمهیدات حمایتی مطلوبی برای طرح‌های راه‌یافته از مرحله نخست داوری‌ها درنظر گرفته، طرح‌های راه‌یافته به‌عنوان طرح‌های پژوهشی مصوب در باشگاه، ثبت شده و در قالب قراردادهای پژوهشی از ارائه‌کنندگان طرح حمایت می‌شود.

براساس ابلاغیه باشگاه پژوهشگران در دی ماه سال گذشته، مقرر شده بود رویداد حضوری برای ارائه طرح‌ها و انجام داوری‌های مرحله نخست در اسفند ماه همان سال و ثبت پژوهش و اقدامات قرارداد هنگام بازگشایی دانشگاه در ایام پس از تعطیلات نوروزی صورت بگیرد که با بروز بحران شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها این روند اکنون به تأخیر افتاده است.

طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویی در فصل بهار به «پساکرونا» اختصاص پیدا کرده است

علیرضا عموعبادینی مدیرکل مسابقات و رویدادهای علمی دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در این رابطه اظهار کرد: ابلاغیه‌‌ای جدیدی در خصوص تمدید فراخوان برگزاری رویداد طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویی تا انتهای خرداد سال جاری به دفاتر باشگاه پژوهشگران در واحدهای دانشگاهی ارسال می‌شود.

وی افزود: باتوجه تأکید ویژه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیازهای پژوهشی کشور در شرایط فعلی، فراخوان طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه دانشجویان در فصل بهار 99 به محورهای مختلف «پساکرونا» اختصاص داده شده است. فراخوان طرح‌های زمستان 98 نیز تا انتهای فصل بهار تمدید می‌شود.

برگزاری رویدادهای مسئله محور، حمایت و ترغیب دانشجویان به انجام پژوهش‌های کاربردی مبتنی بر نیازهای جامعه جزو مهم‌ترین گام‌های ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تربیت نیروهای پژوهشگر و حل مسئله است. پژوهشگری در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا به‌عنوان یک شغل محسوب می‌شود که با گسترش چنین اقداماتی در دانشگاه‌های کشور می‌توان در به‌ رسمیت شناخته شدن شغل پژوهشگری امیدوار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065760

وب گردی

وب گردی