مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۲۴ فروردین

کارنامه قبولی دانش‌بنیان‌ها، چگونگی گذراندن دروس معارف در دانشگاه آزاد و امکان تحصیل دانشجویان اخراج شده از مجارستان در داخل از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌‌های دانشگاهی کشور‌در ۲۴ فروردین ماه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۲۴ فروردین به شرح زیر است:

کارنامه قبولی دانش‌بنیان‌ها

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به فعالیت فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان استان‌های مختلف‌ در زمان شیوع ویروس کرونا پرداخته است. فعالان زیست‌بوم فناوری در استان اردبیل از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، دستاوردهای قابل‌توجهی را برای مقابله با این ویروس داشته‌اند. در اوایل فروردین‌ متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری اردبیل توانستند نوعی ماسک حرارتی تولید کنند. این دستگاه دمای ریه را که در حالت طبیعی 33 درجه است تا ۳۷ درجه افزایش می‌دهد و محیط ریه را برای ویروس ناامن و از تکثیر آن جلوگیری می‌کند. به‌گفته رئیس پارک علم‌وفناوری اردبیل این ماسک تا پایان فروردین به تولید انبوه می‌رسد.

دو شرکت دانش‌بنیان دیگر مستقر در پارک علم‌وفناوری اردبیل نیز موفق به تولید روزانه ۱۵هزار عدد ماسک «95N» با تکنولوژی اولتراسونیک (امواج فراصوت) شده‌اند. این تکنولوژی همان تکنولوژی استفاده‌شده در تولید دستگاه‌های بخور سرد و گرم است. این دوشرکت دانش‌محور اعلام کرده‌اند درحال ایجاد زیرساخت‌هایی برای افزایش دوبرابری تولید ماسک با تکنولوژی اولتراسونیک هستند.

علاوه‌بر موارد مذکور، یک شرکت دانش‌بنیان دیگر در پارک علم‌وفناوری اردبیل، توانسته است نوعی لباس ایزوله مخصوص کادر درمان طراحی و تولید کند. این لباس قابلیت‌ ایزوله کامل‌تر و دقیق‌تر از ماسک‌های معمولی «95N» و ضدعفونی و تعویض فیلتر را دارد.

4شرکت‌ دانش‌بنیان مستقر در پارک علم‌وفناوری استان گلستان از ابتدای شیوع کرونا در کشور توانسته‌اند در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌کننده دستاوردهای قابل‌توجهی داشته باشند. طبق آمار ارائه‌شده از سوی این مجموعه، در حال حاضر روزانه 40هزارلیتر انواع محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی‌کننده برای تامین نیاز کادر درمانی گلستان توسط 4 شرکت تولید می‌شود. به گفته فعالان این شرکت‌ها در صورت تامین مواد اولیه به‌خصوص الکل مورد نیاز این واحدهای فناور و همچنین کسب مجوزهای لازم توسط شرکت‌های دیگر، ظرفیت تولید واحدهای فناور در پارک علم‌وفناوری گلستان چندین برابر خواهد شد.

با توجه به اینکه ماسک «95N» از ملزومات ضروری کادر درمانی این استان است، فضایی در پارک علم‌وفناوری گلستان به تولید این‌ ماسک‌ها اختصاص یافته و پیش‌بینی شده است که تا ماه آینده خط تولید ماسک «95N» در محل پارک علم‌وفناوری گلستان راه‌اندازی شود. یکی دیگر از فناوران مستقر در این پارک علم‌وفناوری توانسته است اولین سامانه مدیریت و توزیع اقلام مرتبط با کرونا را در کشور طراحی و راه‌اندازی کند. این سامانه برای مراکز توزیع مورد تایید ستاد مدیریت و برنامه‌‌ریزی کروناویروس استان‌‌ها اعم از داروخانه‌‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت طراحی و اجرا شده است. این سامانه در دو فاز اجرا می‌شود؛ فاز اول فروش و تحویل اقلام مورد نیاز به کادر سلامت اعم از پزشکان، پرستاران، کادر درمان و همچنین بیماران مبتلا و گروه‌های پرخطر و فاز دوم تحت پوشش قرار دادن همه افراد سالم. علاوه بر این مراجعان به مراکز توزیع در این سامانه می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند و اقلام بهداشتی مورد نیاز خود را سفارش دهند. ادامه این گزارش را می‌توانید در صفحه سوم روزنامه فرهیختگان بخوانید.

چگونگی گذراندن دروس معارف در دانشگاه آزاد تشریح شد

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، یک‌‌زاد، مسئول فرهنگی، سیاسی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ آنلاین با دانشجویان گفت: طبق بخشنامه‌ای که صادر شده روال بخشنامه این است که باید به خاطر هر جلسه کلاسی که تعطیل می‌شود، دو جلسه آموزش مجازی از طریق سایت اینترنتی ec.nahad.ir گذرانده شود.
وی ادامه داد: اگر برخی از اساتید با دانشجوهایشان ارتباط دارند، در شبکه‌های اجتماعی یا از طریق همان مرکز آموزش دانشگاه آزاد اسلامی کلاس برگزار می‌کنند، هیچ مشکلی ندارد و هر جلسه‌ای که با این شیوه برگزار می‌شود، دو جلسه از تعداد کل جلساتی که قرار بوده در سامانه گذرانده شود، کم خواهد شد.

نیک‌زاد درباره چگونگی نمره‌دهی به دانشجویان افزود: در هفته جاری، اطلاعیه دقیقی منتشر خواهد شد که تکلیف نمره را مشخص می‌کند.

نیک‌زاد درخصوص سوالات دانشجویان در رابطه با درس وصایا و دفاع مقدس اظهار کرد: درس وصایا و دفاع مقدس در مجموعه دروس معارف و در سایت ec.nahad.ir دیده نشده و از طریق خود سایت مجازی دانشگاه آزاد اسلامی باید کلاس‌هایش پشت سر گذاشته شود و دانشگاه آزاد اسلامی کلاس‌هایش را تشکیل می‌دهد و دوستان به روش خود سایت دانشگاه آزاد اسلامی کلاس‌ها را پیگیری و برگزار کنند.

مسئول فرهنگی، سیاسی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ۲ جلسه در انتهای ترم با حضور استاد برگزار می‌شود تا هم راستی‌آزمایی صورت پذیرد و گواهی‌ها به اساتید ارائه شود. در این جلسات حضوری، رفع اشکال هم می‌شود و دانشجویان اگر سؤالی داشته باشند، می‌توانند از استاد بپرسند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۲۴ فرورین به شرح زیر است:

امکان تحصیل دانشجویان اخراج شده از مجارستان در داخل

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت در این عنوان روزنامه آفرینش، اقدام دولت مجارستان در اخراج 17 دانشجوی علوم پزشکی از دانشگاه‌های این کشور را غیر اصولی و عادلانه توصیف کرد و گفت: این دانشجویان می توانند بر اساس سازوکارهای فعلی قانونی انتقال، درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل کشور را ارائه دهند.

حسین قنبری به موضع وزارت بهداشت در خصوص اقدام دولت مجارستان در اخراج 17 دانشجوی علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این دانشجویان در رشته های علوم پزشکی مشغول تحصیل بودند و به دلیل اعتراض به برخی مسائل بهداشتی از طرف دولت مجارستان اخراج شدند و برخورد دولت مجارستان در برخورد با این دانشجویان ایرانی عادلانه نبوده است و مبنای اخراج آنها کاملاً غیر قابل قبول بوده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در چهارچوب قوانین و مقررات جاری از دانشجویان اخراج شده از کشور مجارستان حمایت خواهد کرد تصریح کرد در حال حاضر ساز و کارهای قانونی انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به دانشگاههای داخل در وزارت بهداشت وجود دارد و دانشجویان اخراج شده در قالب این ساز و کارهای قانونی اگر شرایط انتقال به داخل را داشته باشند می توانند از این تسهیلات استفاده کنند .

مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: دانشجویان ایرانی که با شرایط مشابه در کشورهای خارجی مواجه شوند و حقوقشان تضییع شود، می‌توانند بر اساس همان سازوکارهای قانونی فعلی درخواست انتقال به دانشگاه های داخل کشور را ارائه دهند. در واقع به دلیل این که نمی‌توانیم برای آنها سازوکار فرا قانونی در نظر بگیریم، این دانشجویان می‌توانند فقط بر اساس قوانین موجود درخواست انتقال به دانشگاه های داخلی را بدهند.به گزارش ایسنا،

پیش از این، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد تصمیم دولت مجارستان برای اخراج 17 دانشجوی ایرانی به اتهام نقض پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با ویروس کرونا در این کشور، با اظهار تأسف عمیق از این تصمیم دولت مجارستان اظهار کرد: آنچه که مقامات مجاری نقض پروتکل‌های بهداشتی می‌خوانند، مربوط‌ به اعتراض دانشجویان به شرایط‌ نامناسب قرنطینه در بیمارستان شهر بوداپست و نگهداری مبتلایان و افراد سالم در کنار هم بوده است، اما متاسفانه مسئولان امر بدون درک این شرایط و بدون توجه به این واقعیت که پروتکل‌های بهداشتی در حقیقت از سوی بیمارستان بوداپست نقض شده‌اند، انگشت اتهام را به سوی دانشجویان برده و نخست حکم به اخراج 3 دانشجو و متعاقبا 14 دانشجوی دیگر دادند.وی ادامه داد: متاسفانه 3 دانشجوی اشاره شده در شرایط بسیار نامناسب به کمپ پناهندگان منتقل شدند که به دلیل بیم ابتلا به کرونا، به درخواست خانواده‌هایشان و با تسهیل سفارت جمهوری اسلامی ایران به کشورمان بازگشتند.

دکتر قنبری در خصوص اقدام دولت برای انتقال دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های روسیه به کشور نیز گفت: این فراخوان به دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا ویروس در کشور روسیه به وجود آمده است و این موضوع شامل همه دانشجویان کشور اعم از دانشجویان علوم پزشکی و غیرپزشکی می‌شود اما نکته مهم این است که این دانشجویان به صورت موقتی و فقط به منظور حفظ سلامت دانشجویان به کشور فراخوانده می‌شوند و این به معنی انتقال آنها به دانشگاه های داخلی نمی‌باشد و بعد از عادی شدن شرایط، دانشجویان میتوانند برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌های مبدا باز گردند.

اسکاندان شجویان امیرکبیر در خوابگاه برای دفاع از پایان نامه

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، معاونت دانشجویی دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: دانشجویان با تایید این معاونت می توانند برای دفاع از پایان نامه به مدت یک هفته در خوابگاه ها اسکان یابند.به گزارش مهر، معاونت دانشجویی دانشگاه امیرکبیر پیرامون اسکان خوابگاه برای دفاعیه پایان‌نامه‌ها در جهت تسهیل و حمایت از برگزاری دفاعیه پایان نامه ها اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در همین راستا تسهیلاتی برای اسکان موقت دانشجویان مقیم خارج از تهران فراهم شده است. برای این منظور، دانشجویان با تایید معاونت آموزشی به مدت یک هفته امکان استفاده از امکانات خوابگاهی با رعایت اصول فاصله گذاری و جوانب بهداشتی را خواهند داشت.

دانشجویان پس از اخذ مجوز دفاع از پایان نامه و تعیین زمان دفاع در خواست های اسکان را حداقل سه روز قبل از تاریخ مورد تقاضا برای شروع اسکان به اداره امور خوابگاه ها از طریق ایمیل khabgah@aut.ac.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065833

وب گردی

وب گردی