«دستگاه دیپلماسی» در پی حل مشکلات تجارت خارجی باشد/لزوم افزایش صادرات غیرنفتی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وزارت امور خارجه می‌تواند به واسطه مذاکره دیپلمات ها یا وابسته های اقتصادی، در جهت رفع مشکلات تجارت خارجی در زمینه های مختلف از جمله مسائل پولی بانکی و گمرکی برآید.

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص نقش و اقداماتی که وزارت امور خارجه می تواند جهت تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» انجام دهد، اظهار داشت: به اعتقاد من وزارت امور خارجه به عنوان مهمترین دستگاهی که ارتباطات خارجی کشور را تنظیم و برقرار می کند می تواند نقش مهم و موثری در جهش تولید و اقتصاد در کشور ایفا کند.

وی گفت: به تعبیر دیگر تولید در داخل یک کشور علاوه براین که بازارهای مصرفی داخل هر کشور را شامل می‌شود، می‌تواند مقاصد صادراتی را هم در برگیرد و هر زمان که موضوع صادرات به میان آید بحث کشورهای خارجی پیش کشیده می‌شود که در اینجا نقش وزارت امور خارجه پر رنگ و ملموس می شود.

بهمن تصریح کرد: ما در سال های گذشته با چند مشکل عمده در تجارت خارجی خود از جمله آنها مراودات بانکی، مشکل تسهیلات گمرکی و همچنین برخی مشکلات در حوزه های حمل و نقل و امثال آن مواجه بودیم که وزارت امور خارجه می تواند مستقیم یا غیرمستقیم در جهت حل و فصل آنها وارد میدان شود و با استفاده از ظرفیت خود مثمر ثمر باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند به واسطه مذاکره دیپلمات ها یا وابسته های اقتصادی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در نمایندگی های مختلفی که در جهان دارد در جهت رفع مشکلات تجارت خارجی در زمینه های مختلف از جمله مسائل پولی بانکی و گمرکی برآید.

وی گفت: دستگاه دیپلماسی نقش مهمی در خصوص تسهیل صادرات محصولات و تولیدات غرنفتی ایران به دیگر کشورها دارد و هرچه صادرات کالاها و محصولات ما در حوزه غیر نفتی افزایش پیدا کند، طبیعتاً تولید در داخل کشور نیز افزایش پیدا کرده و به تحقق شعار سال نزدیک خواهیم شد.

شعیب در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین وزارت امور خارجه می تواند با استفاده از ظرفیت بالای خود در گفتگو های خارجی با کشورهای مختلف نقش تسهیل‌گر رونق اقتصادی و تولیدی کشور را ایفا کند که امیدواریم این موضوع امسال بیش از پیش مورد توجه مسئولین سیاست خارجی کشور قرار گیرد و مشکلی که سال ها است با آن دست و پنجه نرم می کنیم یعنی فقدان تفکر اقتصادی در سیاست خارجی مرتفع شود.

کد خبر: 1065845

وب گردی

وب گردی