۵ مسئولیت‌ اخلاقی  که دانشگاه‌ها در مقابله با ویروس کرونا برعهده دارند

پایگاه اخلاق جهانی در مقاله‌ای به تشریح مسئولیت‌ اخلاقی دانشگاه‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ویروس کرونا یا همان کووید_19 (COVID-19) همه جهان را با موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی مواجه کرده و زندگی روزمره، اقتصاد، تصمیمات سیاسی و برنامه‌های دانشگاه‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

ویروس کرونا، تغییرات مهمی در زمینه با برنامه آنلاین تدریس و امتحانات دانش‌آموزان ایجاد کرده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان درباره وضعیت‌ دانشگاه‌ها پس از ویروس کرونا به بحث نشسته‌ و ایده‌‌های مختلفی را مطرح می‌کنند.

در میان بلاتکلیفی مردم جهان و شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها موظف‌اند به ارزش‌های اساسی و مسئولیت‌های اخلاقی خود پایبند باشند. پایگاه اخلاق جهانی Globethics.net در شرایط کنونی جهان، خطاب به دانشگاهیان (استادان، معلمان، پژوهشگران، دانشجویان و غیره) چندین نکته را گوشزد کرده است که باید در کشورهای مختلف رعایت شود.

رعایت اصول اخلاقی در دستورات اضطراری

دستورات اضطراری برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورها استفاده شده است، در این جنگ جهانی ویروس‌های مختلف شیوع پیدا کرده بود و دستورات اضطراری لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری تدوین شد. در حال حاضر نیز مرزها بسته است، مردم باید در خانه خود در قرنطینه بمانند و اگر کمک مالی دولت‌ها ارائه نشود، ممکن است بسیاری از شرکت‌ها و برخی دانشگاه‌ها از بین بروند.

در این میان، ارزش‌هایی مانند همبستگی بسیار حائز اهمیت است. رعایت دستورات اضطراری برای جلوگیری از شیوع ویروس، به معنای نادیده گرفتن اخلاق و عدم همبستگی مردم نیست بلکه برعکس؛ در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند همدلی و همبستگی مردم هستیم. دانشگاهیان باید در زمینه ایجاد هم‌بستگی میان مردم جهان تلاش کنند.

صداقت دانشگاهیان

دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در جهان به عنوان تریبون‌های معتبر و مستقل شناخته می‌شوند. صداقت دانشگاهیان در مواقع بحران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در حال حاضر ویروس‌شناسان با تجزیه و تحلیل‌های خود به عنوان قهرمانان جدید شناخته می‌شوند. محققان نیز به‌طور شبانه روزی در زمینه واکسن و راه حل‌های درمان این بیماری پژوهش می‌کنند. در این میان، علوم اجتماعی و سایر رشته‌ها نیز باید به میدان بیایند و به بهبود شرایط مردم کمک کنند.

به احتمال زیاد با توجه به شیوع ویروس کرونا، فشار روانی دانشجویان به دلیل برگزاری امتحانات مجازی یا تعویق در گرفتن مدرک به دلیل برگزار نشدن کلاس‌های عملی بیشتر شود. در چنین موقعیت‌هایی نیاز به راه‌حل‌های منعطف در زمینه تکالیف، تاریخ پذیرش دانشجویان، برنامه‌های آموزشی دانشگاه، امتحانات و انتشارات احساس می‌شود.

ممکن است دانشجویان در برخی از کشورها ترم جاری را از دست بدهند و این امر اجتناب‌ناپذیر است؛ اما حتی در چنین شرایط ویژه‌ای باید از تمامیت علمی معلمان، دانشجویان، محققان و روسای دانشگاه‌ها حمایت کرد. خدمت صادقانه به مردم به این افراد سپرده شده، دانشجویان، معلمان، محققان و مسئولان دانشگاهی در درجه اول به منافع سیاسی یا اقتصادی خود را در نظر نمی‌گیرند و به فکر مردم هستند.

رفتار برابر

در زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش آنلاین راه‌حلی هوشمندانه و مورد نیاز نظام آموزشی است، در این راستا بسیاری از دانشگاه‌ها راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را با کمترین زمان تدوین کرده‌اند؛ اما شکایات مربوط به نابرابری آموزشی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه در زمینه آموزش‌های آنلاین افزایش یافته است.

ممکن است برابری کامل در زمینه آموزش‌های مجازی در سراسر جهان امکان‌پذیر نباشد؛ زیرا شرایط فناوری کشورها نسبت به یکدیگر متفاوت است، اما دانشگاهیان باید در زمینه ترویج رفتار برابر و رعایت عدالت در راستای آموزش آنلاین تلاش بیشتری داشته باشند.

مقاومت در برابر شایعات

عدم قطعی و کمبود اطلاعات منجر به افزایش شایعات خواهد شد. به عنوان مثال در طول مرگ سیاه یا طاعون بزرگ قرن چهاردهم که میلیون‌ها نفر در آن کشته شدند. یهودیان با ادعاهای دروغین مبنی بر این که این اقدام را با مسموم کردن چاه ها آغاز کرده بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. در ادامه این ادعا، حملات خشونت آمیز به جوامع یهودی اتفاق افتاد و هزاران یهودی به قتل رسیدند.

شایعات و تئوری‌های دروغین در زمان شیوع ویروس کرونا به طور فزاینده‌ای در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. برخی از این شایعات ویروس را یک سلاح بیولوژیکی یکی از ابرقدرت‌ها می دانند که ظاهرا به دنبال از بین بردن ابرقدرت های دیگر است. دیگران تکنولوژی 5G را مقصر می‌دانند. برخی دیگر گروه های قومی را عامل شیوع ویروس کرونا قلمداد می‌کنند.

شایعات می‌توانند منجر به آزار گروه‌های مختلف جامعه و افزایش استرس در مردم شوند، دانشگاهیان باید با تکیه بر تحقیقات علمی، مستقل و دقیق در برابر نظریه‌های دروغین بایستند.

ارائه راه‌حل‌هایی اقتصادی

تلاطم شدید اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، چالش‌های مالی بسیاری را برای مردم، دستگاه‌ها و شرکت‌ها ایجاد کرده است. دانشگاهیان باید در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی راه‌حل‌های نوآورانه ارائه دهند و تصمیم گیرندگان سیاسی و اقتصادی نیر باید با استفاده از این راه‌حل‌ها در زمینه بهبود وضعت اقتصادی کشورها تلاش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065874

وب گردی

وب گردی