تشریح برنامه‌ریزی وزارت صنعت برای جهش تولید معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های تدوین شده برای تحقق اهداف جهش تولید در سال ۹۹ گفت: امسال توسعه معادن و صنایع معدنی با رویکرد ویژه توجه به نقشه راه معدن در دستور کار خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت اظهار داشت: در راستای جهش تولید معادن، 5 پروژه ویژه شامل توسعه فعالیت‌های اکتشافی، احیا، بازسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی، تجهیز و نوسازی معادن کشور و توسعه پایگاه ملی داده‌های علوم زمین در دستور کار است.

وی تصریح کرد: در قالب این ۵ پروژه کاری تعریف شده در حوزه معادن و صنایع معدنی، شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی در کشور بر اساس مناطق ساختاری پهنه ها و اولویت‌های اکتشافی به میزان ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع، تکمیل چرخه ژئوفیزیک خطی به میزان ۱۵۰ هزار کیلومتر، تولید اطلاعات پایه زمین شناسی به میزان حداقل ۵۰ ورقه، تجمیع اطلاعات و استاندارد سازی اطلاعات اکتشافی، انجام ژئوفیزیک زمینی به میزان ۴۰ هزار نقطه (ایستگاه) و انجام ۱۰۰ هزار متر حفاری در حوزه توسعه فعالیت های اکتشافی مد نظر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حوزه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، باز فعالی حداقل ۱۵۰ معدن و تکمیل کارخانههای صنعتی و نیمه صنعتی در دستور کار خواهد بود.

رحمانی ادامه داد: در پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی و در راستای تحقق اهداف مورد نظر در نقشه راه معدن، تولید ۳۳ میلیون تن شمش فولاد، تولید ۲۵۰ هزار تن مس کاتد، تولید ۴۵۰ هزار تن آلومینیوم و تکمیل صنایع پایین دستی و حلقه‌های مفقوده با ارزش افزوده بالا در صدر برنامه های کاری این بخش قرار دارد.

وزیر صمت، پروژه تجهیز و نوسازی معادن کشور را در سال 99 شامل جایگزینی ماشین آلات فرسوده معدنی از جمله دستگاه های حفاری اعلام کرد.

رحمانی، توسعه پایگاه ملی داده های علوم زمین را نیز شامل اجرای طرح تجمیع و تکمیل اطلاعات ژئوفیزیک هوایی، ژئوشیمی، سنجش از راه دور و سایر اطلاعات اکتشافی و استخراج معادن کشور دانست.

وی تصریح کرد: برای عملیاتی کردن این ۵ پروژه بزرگ در حوزه معادن و صنایع معدنی کشور در سال ۹۹ سازمان های توسعه ای ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاونت امور معادن و صنایع معدنی، صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی، شرکت های بخش خصوصی، معاونت طرح و برنامه وزارت صمت، خانه معدن ایران به عنوان مجری و همکار حضور پررنگی خواهند داشت.

احیای 146 معدن کوچک مقیاس و شناسایی 2130 پتانسیل معدنی در سال 98

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به برخی دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه معادن و صنایع معدنی در سال رونق تولید گفت: در سال 1398، با پیگیری های انجام شده ۱۴۶ معدن احیا و 2 هزار 130 پتانسیل معدنی در قالب ۳۶۴ پروژه مورد شناسایی قرار گرفت.

رحمانی افزود: در طول یک سال گذشته، در بخش اجرای پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ۱۵۰ معدن در کشور و شناسایی ۶۰۰ پتانسیل معدنی هدف‌گذاری شده بود که در همین راستا ۱۴۶ معدن احیا و ۲۱۳۰ و همچنین ۴ هزار و ۴۹۶ معدن غیر فعال شناسایی و اقدامات کلینیکی روی ۹۷۰ معدن انجام شد.

وی تصریح کرد: در اجرای پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی شامل فولاد، مس و آلومینیوم در سال 98، تولید شمش فولاد به میزان ۳۶.۹ میلیون تن تولید کاتد مس 502 هزار تن و تولید شمش آلومینیوم ۴۴۶ هزار تن محقق شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065944

وب گردی

وب گردی