انجمن‌های علمی باید به فعالیت‌های مورد نیاز دانشجویان‌ بپردازند

دبیر انجمن‌ علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انجمن‌های‌علمی با اقداماتی که انجام می‌دهند، شناخته می‌شوند؛ پس بهتر است فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قراردهند که دانشجویان به آن نیاز دارند.

زینب خواجوند جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برنامه‌ها و اقدامات انجام شده توسط این انجمن اظهار کرد: فعالیت‌های مورد نظر در آغاز کار انجمن‌علمی مشاوره در سه سطح دانشگاه، خوابگاه و خارج از دانشگاه انجام شده است.

وی افزود: در سطح دانشگاه برنامه‌ای تحت عنوان سه شنبه‌های مشاوره‌ای در نظر گرفته شده که هر هفته در روز سه شنبه به مدت دو ساعت این همایش هفتگی با کمک گروه مشاوره، انجمن مشاوره ایران و انجمن علمی_مشاوره ای در سطح دانشکده با موضوعات مورد نیاز و به روز با دعوت از استادان به صورت رایگان برگزار می‌شود. کارگاه‌های عمومی_تخصصی، بازدیدهای گوناگون و نشریه‎های تخصصی از دیگر برنامه‌های این انجمن در سطح دانشگاه است که به دلیل تداوم در سال‌های گذشته مورد توجه انجمن‌ها و سایر دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

دبیر انجمن‌علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سایر اقدامات و برنامه‌های این انجمن تشریح کرد: در سطح خوابگاه هم همکاری‌هایی با مرکز مشاوره دانشگاه شده است. عموماً به دلیل مطرح بودن مسئله سازگاری با خوابگاه برای دانشجویان جدید‌الورود مقطع کارشناسی، این انجمن با کمک و حمایت مرکز مشاوره موفق به پیگیری و اجرای طرح حمایت عاطفی از دانشجویان جدید الورود مقطع کارشناسی شد؛ در این طرح بر آموزش اعضای انجمن توجه بسیار شده است. علاوه بر موارد ذکر شده، شناسایی و برقراری ارتباط با انجمن‌های سلامت روان سایر دانشگاه‌های استان تهران، برگزاری اولین نشست در این زمینه و ایجاد اتاق فکر مخصوص دبیران ازجمله برنامه و اقدامات این انجمن در سطح فرا دانشگاهی است.

جعفری گفت: در زمینه تجربه کم اعضا و نوپا بودن انجمن‌ها هم اقدامی که در انجمن‌علمی مشاوره انجام شده، این است که دانشجویان با ورود به دانشگاه در مقاطع گوناگون به خصوص مقطع کارشناسی جذب این حوزه و در نهایت با فضای انجمن‌ها آشنا می‌شوند. طبیعتاً با وجود انرژی، روحیه دانشجویان و ارائه فرصت به آنها می‌توانند سبب رشد فردی برای خود و انجام فعالیت‌های مفید‌تری برای دیگران شوند؛ که این مسئله کمک بسیاری به فضای انجمن و انتقال تجربه به سایر افراد می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده بازگو کردن تجربه توسط انجمن‌های برتر و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند هم می‌تواند موثر باشد.

برگزاری برنامه‌های مورد نیاز دانشجویان توسط انجمن‌ها

وی با تأکید بر اینکه فعالیت انجمن‌ها سبب آشنایی دانشجویان با برنامه‌های آنها می‌شود، اظهار کرد: انجمن‌های‌علمی با اقداماتی که انجام می‌دهند، شناخته می‌شوند و در واقع فعالیت‌ها معرف آن‌ها است. به همین دلیل بهتر است انجمن‌های‌علمی برنامه‌ها و اقداماتی را در دستور کارخود قرار دهند که مورد نیاز دانشجویان است. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که دانشجویان خود را جدا از انجمن‌ها ندانند، این به این معنا است که انجمن‌های‌علمی در برگزاری برنامه‌های خود از دانشجویان نظر و نیاز سنجی کنند تا مطابق با خواسته‌های آن‌ها فعالیت کنند.

دبیر انجمن‌علمی مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: ارتباط حضوری با دانشجویان بسیار در شناخته شدن انجمن‌ها موثر است. به طور مثال در زمان برگزاری کلاس‌های درس دانشجویان قبل از ورود استادان با هماهنگی می‌توان به معرفی انجمن‌ها پرداخت. به طور کلی بهترین تبلیغ برای انجمن‌ها، فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهند.

جعفری درباره دلایل عدم تمایل دانشجویان برای عضویت در انجمن‌ها تصریح کرد: متأسفانه در اکثر اوقات دانشجویان از انجمن‌ها و فعالیت‌های آن‌ها اطلاعی ندارند و فایده‌ای در عضویت انجمن‌ها نمی‌بینند و آن را نوعی اتلاف وقت و انرژی می‌دانند؛ در صورتی که اگر فرایند، نتیجه عضویت و فعالیت در انجمن‌ها به آن‌ها اطلاع داده شود، این دغدغه در دانشجویان شکل می‌گیرد. بنابراین پس از ایجاد دغدغه در دانشجویان، باید فعالیت‌ها و اقدامات انجمن‌ها برای آن‌ها شرح داده شود.

از بین بردن دیوار بین جامعه و دانشگاه با کمک انجمن‌های‌علمی

وی گفت: انجمن‌های علمی_دانشجویی محیطی از پویایی علمی در دانشکده و دانشگاه ایجاد می‌کند. در واقع این حوزه شکاف یا مسائلی را که دانشجویان مود نیاز می‌دانند؛ اما امکان تحقق آن وجود ندارد را جبران می‌کند. در حال حاضر دیواری بین جامعه و فضای دانشگاه وجود دارد که انجمن‌های‌علمی باید این فاصله را کمتر و سبب ارتباط بیشتر دانشجویان با جامعه شوند. هر انجمن با توجه ماهیت و خدمتی که ارائه می‌دهد باید برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشد. باید به این مسئله توجه بسیاری شود تا انجمن‌های علمی_دانشجویی فعالیت خود را وارد جامعه کنند؛ زیرا در نهایت دانشجویان وارد جامعه می‌شوند پس بهتر است زمینه‌های آن از دانشگاه آغاز شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065958

وب گردی

وب گردی