کابینه «کاظمی» رأی اعتماد بالایی از پارلمان خواهد داشت/اولویت های دولت آینده عراق

کارشناس مسائل منطقه گفت: با توجه به گستره حمایت ها از آقای کاظمی، می توان این طور پیش بینی کرد که کابینه معرفی شده از سوی نخست وزیر با رای اعتماد بالایی از پارلمان بیرون خواهد آمد.

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص آخرین تحولات سیاسی عراق مبنی بر انتخاب مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر مکلف و اولویت‌های دولت جدید وی، اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که طی سال گذشته رخداد مبنی بر پروژه ناامن و بی ثبات سازی لبنان و عراق که همزمان با یکدیگر آغاز شد در لبنان شرایط به گونه دیگری اتفاق افتاد و در عراق هم پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت با استعفای دولت قانونی و مستقر، شرایط به سمت وضعیت بی‌ثبات تری سوق داده شد.

وی گفت: بحران و درگیری هایی که در شهرهای مختلف عراق سازماندهی شد در نهایت آثار خود را به صحنه سیاسی ارائه به همراه داشت و آن عدم توافق و ناسازگاری هایی بود که در بین گروه های سیاسی بوجود آمد که باعث شد موضوع انتخاب نخست وزیر جدید برای آینده سیاسی آن کشور در هاله‌ای از ابهام فرو رود.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: شاهد بودیم که پس از معرفی و البته عدم موفقیت آقای محمد توفیق علاوی، رئیس جمهور عراق با هماهنگی گروه های سیاسی آقای عدنان الزرفی را معرفی کرد که این مهم با چالش های بسیاری روبرو شد، از جمله آن این بود که آقای زرفی مورد حمایت کامل آمریکایی‌ها بود و فشارهای زیادی به بغداد وارد شد تا کابینه آقای زرفی معرفی شود اما در نهایت این کش و قوس ها هم منجر به این شد که روز پنجشنبه گذشته زرفی استعفا داد و مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر مکلف از سوی رئیس‌جمهور معرفی شود.

زارعی بیان کرد: با رایزنی های گسترده و فشرده ای که میان تمام گروه‌های سیاسی داخلی عراق انجام شد، در نهایت بر روی گزینه مصطفی کاظمی که سابقه و پیشینه سیاسی چندانی هم ندارد و بیشتر فعالیتش در حوزه نویسندگی و رسانه بوده، توافق صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تقریباً اجماع کاملی بر روی آقای کاظمی صورت گرفت و اکثر رهبران و شخصیت های مهم سیاسی در داخل عراق در خصوص این مسئله موافقت داشتند، گفت: انتخاب آقای کاظمی هم در داخل و هم در خارج از عراق با استقبال روبرو شد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سفیر ایران در بغداد، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل و برخی دیگر از مقامات تهران ابراز امیدواری کردند که آقای کاظمی بتواند در آینده نزدیک دولت و کابینه خود را معرفی کند.

کارشناس مسائل منطقه افزود: حداکثر ظرف یکی دو هفته آینده آقای کاظمی کابینه خود را به پارلمان معرفی خواهد کرد و این در حالی است که محمد الحلبوسی رئیس رئیس پارلمان عراق موافقت و حمایت خود را از آقای کاظمی ابراز کرده و با توجه به گستره حمایت ها از آقای کاظمی می توان این طور پیش بینی کرد که کابینه معرفی شده از سوی نخست وزیر با رای اعتماد بالایی از پارلمان بیرون خواهد آمد.

زارعی در خصوص اولویت های دولت مصطفی کاظمی اظهار داشت: به نظر من با توجه به شرایط موجود و بحران کرونا یکی از اولویت های دولت آینده عراق مسائل بهداشتی است که این موضوع می‌تواند سایر مسائل آن کشور را هم تحت الشعاع قرار دهد، بنابراین به اعتقاد من اولویت اول برای دولت عراق تامین امنیت بهداشتی جامعه است تا بتواند جلوی شیوع بحران در عراق بگیرد.

وی ادامه داد: اولویت دوم موضوع اقتصاد و اصلاح ساختار اقتصادی آن کشور است که یکی از مطالبات عمده مردمی بود که در کف خیابان ها در ماه‌های پیش در عراق تظاهرات داشتند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: در واقع یکی از مهمترین خواسته های مردمی که ماه های پیش با اعتراضات خود موجب ایجاد بی ثباتی و ناامنی در عراق شدند، مسئله لزوم اصلاح ساختار اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی در آن کشور است که حتما باید در این خصوص گام های مثبتی برداشته شود.

زارعی بیان کرد: به نظر من سومین اولویت دولت این کشور موضوع روابط خارجی و تنظیم سیاست خارجی عراق است و اینکه آقای کاظمی بتواند تعادل و توازنی را در عرصه سیاست خارجی آن کشور با همسایگان و دیگر بازیگران صاحب نفوذ در عراق به وجود آورد.

وی افزود: چگونگی چیدمان روابط خارجی عراق پس از تشکیل کابینه دولت کاظمی می تواند رویکرد کلی دولت وی را و نحوه تعاملات نخست وزیر آینده عراق را با کشورهای اثرگذاری چون جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها نمایان کند.

کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: امروز مهم ترین اولویت ها در خصوص تشکیل دولت جدید عراق ایجاد توازن و تعادل میان گروه های سیاسی داخلی است که از وی حمایت کردند تا بتواند به نوعی از این حمایت ها و استقبال های گسترده، نظرات و مطالبات جریانات سیاسی مختلف عراق را بر اساس منافع و امنیت ملی در دستور کار خود قرار دهد.

کد خبر: 1065982

وب گردی

وب گردی