جمع‌آوری ایده‌های اعضای هیئت علمی  و دانشجویان برای شکل‌گیری الگوی حکمرانی

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از جمع‌آوری نظرات اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای ایجاد الگویی برای حکمرانی در جهان پساکرونا خبر داد.

علیرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شیوه‌نامه تولید دانش مواجهه با چالش‌های ویروس کرونا و استخراج رو‌ش‌های کاربست آن گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید رسالت خاصی برای خود قائل است؛ دانشگاه بر اساس این رسالت، از یک دانشگاه منفعل به دانشگاهی پاسخگو تبدیل شده و نگاه حل المسائلی به اجتماع دارد.

او با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد تا به دغدغه های جامعه ورود کرده و درباره آن ها بحث کند، ادامه داد: به عبارتی دانشگاه درصدد است تا پتانسیل های خود را برای رفع دغدغه های جامعه به کار گیرد. این دانشگاه پتاسیل های بالایی در حوزه اعضای هیئت و دانشجویان، زیرساخت های پژوهشی و ... در اختیار دارد.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که در حال حاضر یکی از دغدغه‌هایی که در کشور و در سطح بین المللی وجود دارد بحث کرونا است، اضافه کرد: این بیماری در بحث بین المللی نیز دغدغه های زیادی ایجاد کرده است و اندیشمندان مختلف نظرات متفاوتی را درباره این ویروس ارائه می‌دهند. حتی بسیاری از اندیشمندان از تغییر ساختار بین الملل سخن گفته و معتقدند ساختار هژمونی ایالات متحده آمریکا تغییر پیدا کرده و آن چنان گرفتار مسائل داخلی خود ناشی از کرونا شده است که حتی به متحدین نزدیک خود در اروپا نیز نمی‌تواند رسیدگی کند.

او با تاکید بر این که ایالات متحده آمریکا در حال از دست دادن نگرش رهبری خود در روابط بین الملل است، اظهار کرد: بنابراین بسیاری نتیجه گرفتند که ساختار نظام بین الملل در حال تغییر از غرب به شرق است. پس می تواند نتیجه گرفت که بحث کرونا بحثی بسیار بنیادی در عرصه بین المللی و جهانی است.

رضایی گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب می فرمایند که بعد از دولت اسلامی باید به سمت تمدن سازی نوین اسلامی حرکت کنیم. بنابراین ما به دنبال تمدن سازی نوین اسلامی هستیم و شناخت محیط جهان در شرایط کنونی و این که جهان چه شاخص ها و ویژگی هایی دارد، حائز اهمیت است. همچنین در کنار شناخت این محیط، نحوه اقدام و نحوه کنش ما در این محیط نیز حائز اهمیت است.

او ادامه داد: ما می خواهیم تمدن نوین اسلامی ایجاد کنیم؛ پس در وهله اول باید محیط را بشناسیم که ساختار و ماهیت این محیط چیست و چه بازیگرانی دارد و در وهله دوم جایگاه قدرت های بزرگ را بشناسیم و در کنار آن بدانیم چگونه باید اقدام کرده و چه شاخصه هایی برای سیاست خارجی‌مان در جهان جدید مطرح است.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که در حال حاضر صندوق بین المللی پول و سازمان های اقتصادی جهانی پیش بینی رکود اقتصادی را کردند، تاکید کرد: با این اوصاف باید حتما به فکر باشیم چرا که در این جهان زندگی می‌کنیم. مجموعه این دغدغه ها باعث شد که شیوه نامه تولید دانش مواجهه با چالش‌های ویروس کرونا و استخراج رو‌ش‌های کاربست آن تنظیم شود. معتقدم رسالت دانشگاه در سطح کلان باید همین باشد که دغذغه های روز را بررسی کند.

او تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی از اعضای هیئت علمی دانشگاه همفکری خواسته و به آن ها اعلام کردیم با هر تخصصی هستند اعلام کند که جهان جدید چه ویژگی هایی دارد؛ از آنها خواستیم تا چالشها و قدرت هایی که ممکن است جمهوری اسلامی ایران در این شرایط با آن روبرو باشد را تببین کنند تا بتوانیم یک الگوی حکمرانی خوبی را شکل دهیم.

رضایی تاکید کرد: باید در یک فرصت کوتاه چند ماهه نظرات اعضای هیئت علمی در این خصوص را گرفته و جمع آوری کرد تا بتوانیم یک الگو و مدل حکمرانی از دل این نظرات استخراج کنیم.

او با تاکید بر این که در این خصوص از ظرفیت دانشجویان نیز استفاده خواهیم کرد، گفت: در این شیوه نامه آن چیزی که برای شیوه اندیشه ورزی در این حوزه در نظر گرفتیم این بود که اعضای هیئت علمی می توانند در قالب گروه‌ها و تالارهای گفت و گو هسته های گفت و گوی علمی ایجاد کرده و کارهای پژوهشی انجام دهند. همچنین می‌توانند کرسی های نظریه پردازی ایجاد و هیئت های اندیشه ورزی را فعال کنند. بخشی هم با عنوان گفت و گو های دانشجویی ایجاد شده است.

مدیرکل دیپلماسی علمی و همکاری‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اضافه کرد: در واقع دانشجویان نیز می‌توانند در چارچوب باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در قالب این گروه ها فعالیت کرده و دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065995

وب گردی

وب گردی