چگونه بیشتر سالم بمانیم؟

محققان طی تحقیقات خود عواملی در ارتباط با سالم ماندن برای مدت طولانی بیان کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک مطالعه بزرگ و چند منظوره با هدف بررسی عوامل زندگی و ترکیب آن‌ها با سال‌های عاری از بیماری مزمن انجام شده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که وزن بدن و چند عامل مهم دیگر ارتباط نزدیکی با سالم‌تر ماندن در مدت طولانی ارتباط دارند.

یکی از اصلی ترین سؤالاتی که سالهاست ذهن محققان و متخصصان مراقبت های بهداشتی را به خود مشغول کرده است این است: چگونه افراد تا حد امکان در پیری سالم بمانند؟

پاسخ صریح و مستقیمی به این سؤال وجود ندارد؛ زیرا عوامل متعددی ( که برخی از آنها قابل اصلاح نیستند) در وضعیت سلامتی فرد نقش دارند. با وجود این، ممکن است دستورالعمل‌های نادرستی وجود داشته باشد که افراد می توانند در تلاش برای سلامتی به آنها توجه کنند.

برخی از عوامل شیوه زندگی وجود دارد که با سلامت همراه است و ممکن است بر سلامتی فرد تأثیر بگذارد. این موارد شامل رژیم، وزن بدن، بهداشت خواب، میزان فعالیت بدنی و استفاده از موادی مانند الکل و دخانیات است.

یک مطالعه جدید تعداد زیادی از داده ها را مورد بررسی قرار داد تا ارزیابی کند که سبک زندگی و عوامل قابل اصلاح با سالهای عاری از بیماری های مزمن همراه است. « Solja Nyberg» از دانشگاه هلسینکی فنلاند یکی از محققان این طرح است.

وزن به عنوان عامل کلیدی شیوه زندگی ظاهر می‌شود

دانشمندان تحقیق خود را بر اساس داده‌های جمع آوری شده از طریق 12 مطالعه مختلف اروپایی انجام دادند. در ابتدا، تحقیق شامل 139،380 شرکت کننده بود. با این حال، محققان پس از حذف برخی از افراد به دلیل داشتن داده های غیر مرتبط به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از 116.043 شرکت کننده (61.1٪ زن) با میانگین سنی 43.7 سال پرداختند.

دانشمندان در تجزیه و تحلیل خود، قصد داشتند دریابند که کدام یک از این شرکت کنندگان بیشترین سال عاری از بیماری را در سنین 40 تا 75 سال داشته اند. میانگین دوره پیگیری برای شرکت کنندگان 5/12 سال بود و آن ها را از نظر شرایط مزمن سرطان، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت، آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی را تحت نظر داشتند.

این تیم چهار پروفایل سبک زندگی با ترکیبات مختلفی از عوامل مرتبط با سالم ماندن را برای مدت طولانی تر مشخص کردند.

دانشمندان یادآور شدند اولین فاکتور شیوه زندگی که با سلامت خوب همراه است، داشتن شاخص توده بدنی (BMI) زیر 25 است. این امتیازی است که موسسه ملی بهداشت (NIH) به عنوان وزن عادی اعلام کرده است.

علاوه بر داشتن BMI زیر 25 ، افرادی که مدت زمان طولانی بدون بیماری باقی مانده بودند، حداقل دو مورد از سه عامل سبک زندگی زیر را نیز در پروفایل خود داشتند:

هرگز سیگار نکشیدند

از نظر جسمی فعال بودند

کم نوشیدن الکل

با وجود این، برخی عوامل دیگر نیز ممکن است حرفی برای گفتن داشته باشند. محققان در مقاله مطالعاتی خود گزارش دادند که افراد با امتیاز زندگی سالم تر از جوانی بیشتری برخوردار بودند و احتمالاً از وضعیت اقتصادی بالاتری برخوردار بودند.

اگرچه محققان تأکید می کنند که یافته های آنها مبتنی بر مجموعه داده‌های بسیار بزرگ است که به آن اعتبار می بخشد؛ اما توجه دارند که مطالعه آنها با محدودیت هایی روبرو بوده است.

مثلا وجود عوامل مخدوش کننده نتایج به ویژه با توجه به تغییر در پرسشنامه بین مطالعات هم گروهی شرکت کننده در این طرح وجود دارد.

با وجود این، دانشمندان اعلام کردند که یافته های اخیر ممکن است در توانمندسازی افراد برای انتخاب گزینه‌های شیوه زندگی سلامت محور مفید واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066118

وب گردی

وب گردی