امنیت غذایی؛ یکی از چالش‌های اساسی دنیای پساکرونا/ بذرِ بارور دانشگاه آزاد با تحول در حوزه کشاورزی

به‌نظر می‌رسد کشورها باید در دنیای پساکرونا توجه بیشتری بر روی کشاورزی، تولیدات پایه همچون گندم، سویا و ذرت و روش‌های نگهداشت مواد غذایی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در روزهایی که شیوع ویروس کرونا، زندگی عادی مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است، توجه به فاکتورهای امنیت غذایی و سلامت محصولات غذایی به‌شدت حائزاهمیت است. بلاشک در دورانی که ملت‌ها با عادات غذایی مختلف در قرنطینه و شرایط غیرعادی زندگی قرار دارند نقش مواد غذایی و انتقال آنها به دست آخرین حلقه مصرف‌کنندگان امر بسیار مهمی است.

شرایط فاصله‌گذاری فیزیکی در کشور و تعطیلی بخشی از مشاغل به‌خصوص بخش‌های فرآوری، وجود کمی و کیفی بعضی از محصولات غذایی را تحت الاشعاع قرار داده است. البته احتمال افزایش قیمت محصولات غذایی ناشی از صعود نمودار تقاضا نیزدر چنین شرایطی متصور است. تأمین غذای سالم و باکیفیت در شرایط کنونی به‌اندازه خدمات درمانی و پزشکی قابل توجه است.

از طرفی بررسی تعطیلی رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها نیز آمار جالبی را می‌تواند به‌دنبال داشته باشد، پخت و فرآوری غذا در منازل و توسط مصرف‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند و این یعنی نیاز به مواد اولیه غذایی برای تهیه غذای سالم. اهمیت کشاورزی را می‌توان در همین گذاره «تهیه مواد اولیه سالم» جست‌وجو کرد. شاید بزرگترین درسی که از شیوع ویروس کرونا می‎توان گرفت، توجه ویژه به امنیت غذایی و هرگونه تهدیدات بیولوژیکی باشد. چراکه چالشی که امروز بسیاری از کشورهای دنیا را در تأمین زیرساخت‌های ادامه حیات بشر به‌خطر انداخته شاید بازهم بروز کند.

به‌نظر می‌رسد کشورها باید در دنیای پساکرونا توجه بیشتری بر روی کشاورزی، تولیدات پایه همچون گندم، سویا و ذرت و روش‌های نگهداشت مواد غذایی داشته باشند. چراکه ظهور و بروز دوباره ویروس‌های رمزآلودی هچون کرونا می‌تواند ضربات مهلکی به سلامت و اقتصاد ملت‌ها وارد کند. هرچند که در سالیان گذشته همواره موضوع خودکفایی در محصولات پایه کشاورزی مورد بحث بوده ولی این خود کفایی تا به مرحله بذر نرسد، تحول حوزه کشاورزی ابتر می‌ماند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور و یک سازمان حل مسئله از سال گذشته گفتمان و رویکرد جدیدی در تحول کشاورزی کشور آغاز کرده است. این دانشگاه با پشتوانه اعضای هیئت علمی توانمند در گرایش‌های مختلف کشاورزی، بسترهای فیزیکی و اراضی آموزشی- تولیدی کشاورزی می‌تواند تحول شگرفی در کشور ایجاد کند. دانشگاه آزاد با تشکیل شورای عالی برنامه‌ریزی کشاورزی همه ابزارهای پژوهشی، فناوری و آموزشی را در راستای مأموریت‌گرایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عمومی کشور، به‌منظور تحقق رونق و جهش تولید و اشتغال جوانان به‌کار می‌گیرد.

فعالیت گسترده دانشگاه آزاد در حوزه بذرهای هیبریدی

دکتر محمدمهدی طهرانچی در همایش گردهمایی متخصصان اصلاح نباتات کشور که دهه فجر سال پیش برگزار شد، با بیان اینکه نگاه ما این است که تجربه موفق در دانشگاه آزاد اسلامی که به همت گذشتگان به دست آمده را مورد هدف قرار دهیم، گفت: در زنجیره ارزش کشاورزی، بنا داریم در تولید بذرهای هیبریدی فعالیت‌های گسترده و جدی داشته باشیم. برای تحقق این هدف باید کارخانه‌های نوآوری که بذر هیبریدی صیفی‌جات را تولید می‌کنند، ایجاد کنیم، چراکه تنها سه‌درصد این نوع بذرها در داخل تولید می‌شود و 97 درصد بذر موردنیاز کشور وارداتی است.

نهال بارور دانشگاه آزاد اسلامی در طرح بازمهندسی ملی بذر به‌صورت جدی و هدف‌دار دنبال می‌شود، به‌طوری که اکنون مرکز تحقیقات بذر هیبریدی دانشگاه آزاد اصفهان، کارخانه تولید بذر دانشگاه آزاد شهرمجلسی و مبارکه، مرکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری دانشگاه آزاد ورامین مأموریت تحول کشورزی را برعهده گرفته‌اند.

کارویژه دانشگاه آزاد ورامین در حوزه امنیت غذایی با راه‌اندازی مجتمع «غذای طیب»

حامد زارعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره اقدامات این واحد دانشگاهی در راستای مأموریت‌های محول به آن اظهار کرد: برنامه علمی واحد ورامیندر حوزه کشاورزی و امنیت غذایی تعریف شده با احصای چالش‌های اساسی این حوزه، کتابچه نظام موضوعات تحت طرح پایش به چاپ رسید. همکاری مطلوبی نیز با سازمان تبلیغات کشاورزی و حل چالش‌های جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از چالش‌های جهان پساکرونا امنیت غذایی و کیفیت محصولات کشاورزی است، باتوجه به اینکه مأموریت علمی واحد ورامین در این حوزه تعریف شده، به‌صورت ویژه به مقوله امنیت غذایی پس از بحران کرونا خواهد پرداخت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واخد ورامین خبر داد: مجتمع آموزشی و تولیدی «غذای طیب» با کارویژه امنیت غذایی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066146

وب گردی

وب گردی