آمریکا به دنبال تشدید «چین‌هراسی» به دلیل شیوع کروناست

یک پایگاه خبری در گزارشی با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا نوشت که سیاستمداران افراطی این کشور به دنبال بهره‌جویی از شیوع این ویروس برای تشدید چین هراسی هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، آسیب‌ها و زیان ویروس کرونا برای آمریکا بیش از هر کشور دیگری در سرتاسر سر جهان بوده است.افکار عمومی مردم آمریکا در حال حاضر با ترس به این بحران می‌نگرند و سیاستمداران افراطی آمریکا در حال استفاده از این بحران برای تحریک افکار عمومی این کشور علیه چین هستند.

پایگاه خبری «آنتی‌وار» در گزارشی با بررسی این موضوع نوشت که ویروس کرونا که منشأ آن چین اعلام شده ممکن است به ابزاری کارآمد برای وزارت دفاع آمریکا تبدیل شود تا به افزایش حضور خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه بپردازد.

«کمیته خطر فعلی: چین» در مارس سال 2019 در آمریکا فعالیت خود را آغاز کرد. «فرانک گافنی» از نو محافظه کاران آمریکایی و «استیو بنن» مشاور سابق امور راهبردی کاخ سفید از جمله اعضای این کمیته هستند.

کمیته جدید چهارمین کمیته در نوع خود است. اولین کمیته خطر فعلی، در سال‌های 1950 و دومین کمیته در دهه 70 قرن پیش تشکیل شد و هر دو کمیته برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده بود. کمیته سوم در سال 2004 و با هدف مقابله با تروریسم تشکیل گردید.

چین بزگترین تهدید برای آمریکا

اعضای کمیته جدید، چین را به عنوان بزرگترین تهدید برای آمریکا معرفی کرده‌اند. در یکی از اصول اصلی این کمیته آمده است: «آمریکا احتمالا در آیند‌ه‌ای قابل پیش‌بینی با یک دشمن ابرقدرت تهاجمی و مصمم مواجه خواهد شد که برای استفاده از زور و همچنین تقابل‌های غیرنظامی برای شکست قاطعانه آمریکا آماده است.»

یکی دیگر از اصول این گروه این است: «تا زمانی که حزب کمونیست بر چین حکمفرمایی‌ می‌کند هیچ امیدی به همزیستی مسالمت‌آمیز با چین وجود ندارد.»

شیوع ویروس کووید-19 بهترین فرصت برای این گروه است تا از ترس و هراس مردم آمریکا برای پیشبرد سیاست سختگیرانه‌تر علیه چین است.

استیو بنن در مدت کوتاه حضور خود در کاخ سفید نقش تاثیرگذاری علیه دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گذاشت تا این دولت به اعمال تعرفه‌های سخت علیه کالاهای چینی بپردازند.

بلندپروازی‌های بنن تنها در سطح جنگ تجاری باقی نماند. وی در مصاحبه‌ای با «ان‌پی‌آر» در ماه مه 2019 گفته بود: «من فکر می‌کنم که موفقیت نهایی، تغییر رژیم در چین بوده و من درک می‌کنم که در این زمینه من یک فرد افراطی به شمار می‌آیم.»

بنن یک برنامه با عنوان «اتاق جنگ بنن» دارد. در اوایل ماه ژانویه و زمانی که روزهای نخست شیوع ویروس کرونا بود، بنن عنوان این برنامه خود را به «اتاق جنگ: همه‌گیری» تغییر داد.

در این برنامه بنن به اقدامات چین برای مقابله با ویروس کرونا حمله کرد. وی به طور مرتب از این همه گیری با عنوان «چرنوبیل بیولوژیکی» یاد می‌کند و چند روز پیش نیز در مصاحبه‌ای که با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» داشت گفت: «دستان حزب کمونیست چین به خون آلوده شده است.»

فرانک گافنی، رئیس کمیته خطر فعلی و موسس آن به دلیل نوشته‌ها و مواضع ضد اسلامی خود معروف است. وی نویسنده کتاب‌هایی نظیر «شریعت: تهدیدی برای آمریکا» است.

وی مدام این تئوری را مطرح می‌کند که گروه اخوان‌المسلمین به جوامع غربی نفوذ کرده و حتی مدعی شده بود که «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا نیز یک مسلمان پنهانی است.

گافنی یکی از کسانی بود که در توجیه حمله به عراق در سال 2003 نقش داشت و نه تنها مدعی شده بود که «صدام حسین» دیکتاتور سابق عراق در حملات 11 سپتامبر نقش داشته بلکه گفته بود که صدام در حمله نخست به مرکز تجارت جهانی و حتی بمبگذاری‌های اوکلاهما نیز نقش داشته است.

از زمانی که کمیته جدید خطر فعلی، آغاز به کار کرده وی با تمام توان در حال برگزاری نشست‌ها و جلساتی درباره تهدید چین است. گافنی در جلسات خود اغلب به گرفتاری مسلمانان اویغور در غرب چین به عنوان نمونه‌ای از نقض حقوق بشر توسط پکن یاد می‌کند.

گافنی در توسعه اسلام‌هراسی و تشدید جنگ علیه کشورهای اسلامی شهرت دارد. مجموع قربانیان حمله آمریکا به عراق و رویدادهای پس از آن به بیش از 1 میلیون نفر رسیده است. برای گافنی و همراهانش،‌موضوع مسلمانان اویغور چین چیزی به جز یک ابزار ژئوپلیتیکی نیست.

گافنی نیز همانند بنن، این اواخر تمرکز خود را بر انتقاد از نحوه واکنش چین به ویروس کرونا قرار داده است و وبسایت کمیته خطر فعلی، به یک جدول زمانی مرتبط می‌شود که در آن به «پروپاگاندای دولت چین درباره ویروس ووهان» پرداخته می‌شود.

دولت آمریکا فرصت پیشدستانه برای مقابله با کرونا را از دست داد

این امکان وجود دارد که دولت چین در واکنش سریع به شیوع این ویروس سستی کرده باشد اما دولت آمریکا نیز فرصت مقابله پیشدستانه با آن را از دست داد.

روز 21 ژانویه (1 بهمن) برای عموم مردم آشکار شد که اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و ایالت واشنگتن از سوی فردی که به شهر ووهان سفر داشته ثبت شده است.

یک پزشک در کلینیک آنفولانزای سیاتل پس از آنکه این خبر را شنید، آمادگی خود را برای آغاز تست نمونه‌ها اعلام کرد. اما مقامات ایالتی و فدرال آمریکا هرگونه مجوز به وی را برای انجام این تست رد کردند. این پزشک پس از یک ماه و در بیست و پنجم فوریه (6 اسفند)، یک نمونه را بدون مجوز دولتی تست کرد و مشخص شد که فرد مبتلا به ویروس کرونا بوده است. شیوع کرونا در ایالت واشنگتن تا کنون جان صدها نفر را گرفته و در صورتی که به موقع اقدام می‌شد تعداد قربانیان کم می‌شدند.

کلینیک آنفولانزای سیاتل یکی از نمونه‌هایی است که دولت آمریکا واکنش داخلی این کشور به ویروس کرونا را تضعیف کرده بود.

در کنار کوتاهی‌های داخلی، سیاست خارجی آمریکا نیز واکنش جهانی به این ویروس را تضعیف کرده بود. دولت ترامپ همچنان تحریم‌های خرد کننده علیه کشورهایی نظیر ایران، ونزوئلا، سوریه و کوبا را حفظ کرده بود. آمریکا حتی در بحبوحه این بحران، تحریم‌ها علیه ایران را که قربانیان ویروس کرونا در این کشور به بیش از 4 هزار نفر رسیده بود، افزایش داد.

آمریکا از شیوع کرونا به عنوان سلاح استفاده می‌کند

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در ماه مارس و زمانی که می‌خواست تحریم‌های جدید علیه ایران را اعلام کند، مدعی شده بود: «ویروس ووهان یک قاتل است و رژیم ایران نیز همدست آن است.»

با وجود اصرار مقامات آمریکایی در این باره که تحریم‌های آمریکا ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را تحت تاثیر قرار نداده اما مطالعات نشان می‌دهد که این تحریم‌ها به کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در ایران منجر شده است.

این امکان وجود دارد که منشأ ویروس کرونا در چین باشد اما آمریکا ابرقدرتی است که در حال استفاده از شیوع این ویروس به عنوان یک سلاح است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066200

وب گردی

وب گردی