ضمانت گرفته‌ایم ۱.۶ میلیارد دلار قابل انتقال به ایران نباشد

یک رسانه آمریکایی مدعی شده دولت این کشور اطمینان‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که اخیراً رفع مصادره شده‌اند به ایران منتقل نخواهند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، یک رسانه وابسته به جریان نومحافظه‌کار در آمریکا به نقل از مقام‌های دولت این کشور مدعی شده دولت «دونالد ترامپ» تضمین‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه حکومت ایران قادر به دسترسی به ۱.۶ میلیارد دلاری که اخیراً رفع‌مصادره شده نخواهد بود.

چند روز پیش رسانه‌ها گزارش دادند دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا مبنی بر انتقال ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به نفع گروه موسوم به «قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر» را رد کرده است.

این پول در موسسه تهاتر «کلیراستیم» که یک شرکت مالی متعلق به بورس دویچه در لوکزامبورگ است، نگهداری می‌شود.

یک دادگاه در نیویورک در سال ۲۰۱۲ دستور داد، تا ایران ۷ میلیارد دلار به عنوان خسارت برای حملات ۱۱ سپتامبر بپردازد و مدعی شد، تهران به القاعده از طریق اجازه دادن برای سفر از خاکش، کمک کرده است.

وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» مدعی شده دولت ترامپ ضمانت‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه ایران علی‌رغم این «پیروزی حقوقی» قادر به دسترسی به این پول نخواهد بود.

مقام‌های ارشد دولت ترامپ می‌گویند ایالات متحده «تضمین‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه این وجوه کماکان مصادره خواهند بود و در مقطع فعلی به ایران انتقال داده نخواهند شد.»

مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا هم گفته‌اند در تلاشند مانع هر گونه اقدام برای انتقال این پول به ایران شوند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره حکم اخیر صادرشده برای رفع مصادره از پول ایران هم گفت: «دادگاه منطقه‌ای لوکزامبورگ اظهار می‌کند که این تصمیم نهایی نیست و مشمول تجدیدنظر می‌شود.»

مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده همچنین گفته که این وجوه به ایران ارسال نشده‌اند. او همچنین مدعی شده یکی از مقام‌های دادگاه منطقه‌ای لوکزامبورگ روز سوم آوریل (۱۵ فروردین) دستوری برای منع انتقال این وجوه به ایران صادر کرده است.

کد خبر: 1066224

وب گردی

وب گردی