دلیلی برای لغو نیم سال نداریم/ کرونا فرصت طلایی توسعه آموزش مجازی کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دلیلی برای لغو نیم سالی که تنها پنج هفته از شانزده هفته آن گذشته نداریم، کرونا فرصت طلایی برای استادان و دانشجویان کشور است که سطح سواد رسانه ای و ارائه آموزش های مجازی را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی صبح امروز در برنامه رادیویی «پارک شهر» با بیان اینکه بحران کرونا به صورت غیرمترقبه کل دنیا را با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو کرده است، اظهار کرد: اکنون بشر با سومین نسل از این ویروس مواجه می‌شود و هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره منشأ این ویروس نظر داد که این موضوع در نزد محافل علمی به سوالی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: اتفاق بزرگی در حال بروز است که ملت‌ها باید با آن مقابله کنند. در شرایط کنونی یا باید زندگی را متوقف کنیم یا نحوه مواجهه و روند بهبود شرایط زندگی را پیدا کنیم. با توجه به گزارش‌های واصله از دانشگاه‌های پیشرفته و مترقی دنیا و شرایط آموزش عالی، همه بر این باورند که دانشگاه باید به کار خود ادامه داده و زنده بماند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: وقتی چالشی به این بزرگی شکل می‌گیرد، اتفاقاً دانشگاه یکی از ساختارهایی است که نباید تعطیل شود. اگر ویروس کرونا به همین شکل در جامعه شیوع داشته باشد، مگر می‌شود دانشگاه به عنوان مغز متفکر جامعه و محل پاسخگویی به چالش‌ها و پیامدهای این ویروس است، به تعطیلی کشیده شود. مگر می‌شود جریان علمی کشور متوقف شود؟

سلامت دانشمندان و دانش پژوهان اولویت نخست است

طهرانچی سلامتی دانشمندان و دانش‌پژوهان دانشگاهی را در اولویت نخست تصمیم‌گیری دانست و گفت: دانشگاه تعطیل‌پذیر نیست؛ ولی باید شکل و نحوه ارائه خدمات دانشگاهی متحول شود. در شرایط کنونی دانشگاه تعطیل نیست، بلکه مراجعات حضوری دانشگاه لغو و به شکل دیگری ارائه می‌شود. اساساً در هیچ کجای دنیا در شرایط بحران، دانشگاه‌ها تعطیل نمی‌شوند.
وی ادامه داد: دانشگاه عملاً سه هفته آموزشی از سال 98 داشته و اکنون پس از تعطیلات نوروزی هنوز دو هفته از آموزش های مجازی نگذشته است؛ بدین معنا که هنوز پنج هفته از نیم‌سال تحصیلی دانشگاه سپری نشده و تاکنون هیچ عامل و دلیلی برای قضاوت و لغو نیم‌سال جاری وجود ندارد. گزارشات برگزاری کلاس‌های مجازی مرتب درحال بررسی و پایش است و نباید جریان علمی دانشگاه متوقف شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز امیدواری برای کنترل شیوع ویروس کرونا و برگزاری کلاس‌های حضوری در فضای حقیقی دانشگاه، عنوان کرد: نباید سراسیمه درمورد حذف نیم‌سال شانزده هفته ای که بیش از پنج هفته از شروع آن نگذشته بحث کرد. اکنون 29 سال از طرح ناتمام شبکه علمی کشور گذشته و بعد از ظهور سه نسل هنوز هم به نتیجه نرسیده است با اینکه شبکه علمی می‌توانست بسترهای آموزش اینترنتی را فراهم کند.
طهرانچی شیوع کرونا را تلنگری برای به‌روزرسانی نظام آموزش عالی خواند و اظهار کرد: این فرصتی طلایی برای استادان و دانشجویان است تا با افزایش سواد رسانه‌ای و فضای مجازی گستره آموزش را توسعه بدهند. ما باید در حوزه فضای مجازی قوی شویم و بسترها را برای انجام امور واقعی در پلت‌فرم‌های اینترنتی و مجازی در دانشگاه گسترش دهیم.

اشکالات را می پذیریم ولی تلاش برای استاندارد سازی را متوقف نخواهیم کرد


وی خاطرنشان کرد: آموزش از طریق فضای مجازی به‌عنوان یک راه‌حل موقت و عبور از بحران به دانشجویان پیشنهاد شده است و دانشگاه برای ادامه کار خود باید وارد فضاهای جدید و پیشنهادهای جدید می‌شد. تکامل و توسعه آموزش در بستر فضای مجازی در عمل و در مسیر عملیاتی شدن صورت می‌گیرد، آموزش مجازی باید گسترش پیدا کند، محک بخورد و روز به روز به کارآمدی و کیفیت آن افزوده شود. هنوز اشکالاتی به آموزش مجازی وارد است ولی تلاش می‌کنیم که به یک کیفیت مطلوب و سطح مناسبی از استاندارد برسیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به‌کمک دانشجویان تهدید کرونا را به یک فرصت برای گشترش آموزش‌های از راه دور و مجازی تبدیل خواهیم کرد. باتوجه به اینکه در هفته نخست تعطیلات بار آموزش عالی روی اینترنت پیاده شد، کیفیت اینترنت برای تمامی سامانه‌های آنلاین دانشگاهی به یک اندازه کاسته شده بود که اشکالات مربوط به این قسمت از همان روز درحال رفع و کیفی‌سازی هرچه بیشتر است.

طهرانچی از بهبود سامانه‌های آموزش آنلاین نسبت به نخستین روزهای تعطیلی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: اشکالات و چالش‌هایی که دانشجویان در روزهای ابتدایی گزارش کردند به‌حق بود و با تلاش همکاران پرتلاش دانشگاه بسیاری از آنها رفع شده است و دائماً در حال پایش آنلاین کلاس‌ها و سامانه‌ها هستیم. دانشجویان در روزهای آتی تحولات و به‌روزرسانی‌ها را شاهد خواهند بود.
وی بیان کرد: دو نوع آموزش رایگان و آموزش شهریه‌پرداز در کشور خدمات آموزشی عالی را ارائه می‌کنند. مالیات‌های پرداخت شده به دولت با روش‌هایی در اختیار دانشگاه‌هایی دولتی قرار می‌گیرد و آنها نیز آموزش رایگان را برای داوطلبان خود ارائه می‌کنند. بالغ بر 85‌درصد آموزش عالی با اقتصاد مستقیم و با منابع شهریه‌ای اداره می‌شود. دانشجویان، شهریه را برای تحصیل در یک دوره پرداخت می‎‌کنند؛ ولی مرسوم شده که دانشگاه هزینه‌های تحصیل را در هر نیم‌سال برای دانشجویان محاسبه می‌کند. حال شهریه‌ای که از دانشجویان اخذ شده به‌منظور ارائه آموزش‌های حضوری است ولی در شرایط به‌وجود آمده خارج از اختیار کشور، دانشگاه در حال ارائه خدمات در بسترهای آنلاین بوده و مسئولیت‌پذیری خود را نسبت به دانشجویان ثابت کرده است.

دانشجویانی که دغدغه کیفیت آموزش دارند نیم سال بعد بدون هزینه در کلاس ها باز حضور می یابند


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با تمامی مشکلات و موانع این سرمایه‌گذاری از سوی دانشگاه آزاد صورت گرفت و با تلاش‌های شبانه‌روزی اجازه داده نشد تا روند آموزشی دانشگاه متوقف شود. دانشجویانی که دغدغه‌های یادگیری و علمی دارند و کیفیت کلاس‌های مجازی را پایین‌تر از کلاس‌های حقیقی تلقی می‌کنند، نیم‌سال تحصیلی آینده می‌توانند بدون پرداخت هزینه در کلاس‌های حضوری درس‌های موردنظر شرکت کنند و به سطح آموزش‌های خود بیفزایند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: پرداخت حقوق 58 هزار نیروی دانشگاه اعم از اعضای هیئت علمی و کارکنان در شرایطی که بحران کرونا از درآمدهای دانشگاه کاسته شرایط را برای اعمال تسهیلات تحصیلی سخت کرده است. مکاتباتی با وزیر علوم صورت گرفته تا با حمایت از اقتصاد آموزش عالی به‌عنوان یک اقتصاد مولد و تربیت‌کننده نیروی انسانی در شرایط کنونی بتواند سرپا بماند. مطالبه دانشجویان برای تسهیلات دانشجویی به حق است و صندوق‌های رفاه دانشجویی دولتی باید پای کار بیایند. پیشنهاد می‌کنم صندوق‌های رفاه مبالغی را که برای غذای دانشجویی درنظر گرفته بودند اکنون برای پرداخت شهریه و کمک به دانشجویان صرف کنند.
طهرانچی با اشاره به انجام پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم برای تحقق مطالبات دانشجویان در صندوق رفاه، بیان کرد: دولت باید جریان اقتصاد آموزش عالی را به عنوان اقتصاد غیردولتی به‌رسمیت بشناسد و کمک‌رسان باشد و به یاری دانشجویانی که هزینه‌های تحصیل خود را می‌پردازند نیز برسد.

کد خبر: 1066262

وب گردی

وب گردی