عرضه چهار نوع نانو عایق با کار برد در صنعت خودروسازی

محققان یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از نانو ذرات توانستند چهار محصول با کاربرد در صنایع خودرو سازی ارائه دهند که از آنها به عنوان عایق و درزگیر استفاده می‌شود و به گفته آنها استفاده از نانو فناوری در این محصولات موجب ارتقا خواص این محصولات شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یکی از شرکت‌های فناور، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۹ با هدف تولید عایق‌های صدا و ارتعاش آغاز کرد و در حال حاضر این شرکت تولید کننده عایق‌های مغناطیسی بر پایه قیر است. تولید انواع عایق‌های مغناطیسی، معمولی و پشت چسب‌دار از جمله محصولات این شرکت است.

اخیرا این شرکت ۴ محصول نانویی خود شامل "چسب تقویت‌کننده بدنه"، "درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده"، "درزگیر بدنه فوم شونده رابری" و "عایق بیوتیل صداگیر بدنه مورد استفاده در خودرو سازی" را تولید و به بازار عرضه کرده است.

"چسب تقویت‌کننده بدنه" این شرکت با جریان‌ پذیری بهبود یافته و در نواحی مهم بدنه خودرو مانند سقف، درها، ستون‌ها و صندوق عقب به منظور تقویت بدنه و افزایش مقاومت‌های مکانیکی کاربرد دارد. این محصول در سالن بدنه اعمال شده و در سالن رنگ˓ پخت می‌شود. فرمولاسیون اولیه این چسب فاقد نانوذرات بوده اما در جریان بررسی‌های بعدی استفاده از نانوذرات به عنوان راهکاری برای ارتقای ویژگی‌های محصول مدنظر قرار گرفت.

نمونه حاوی نانوذرات بهبود قابل توجهی در آزمون‌های چسبندگی و جریان‌پذیری حرارتی از خود نشان می‌دهد؛ به گونه‌ای که با افزودن نانومواد نه تنها استحکام چسبندگی به بیش از دو برابر افزایش یافت بلکه میزان "شره" در دو جهت افقی و عمودی به صفر رسید. این دو ویژگی شرایط ایده‌آلی را برای مصرف و ماندگاری این محصول ایجاد می‌کنند.

میزان تولید و فروش این محصول سالانه به طور متوسط حدود ۳۰ تن است. محصول تولیدی تاکنون تاییدیه اکثر خودروسازهای داخلی نظیر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو را به دست آورده و گروه‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و شرکت‌هایی مانند کادک و میلاد قم مشتریان عمده این محصول هستند.

"درزگیر بدنه رابری با رئولوژی اصلاح شده" محصول دوم این شرکت است. درزگیر بدنه رابری در صنعت خودروسازی جهت درزگیری، کاهش نویز و افزایش قدرت چسبندگی و همچنین ایجاد مقاومت در برابر خوردگی کاربرد فراوان دارد. این ماده بر روی سطوح فلزی چرب، بدون نیاز به پیش گرم، قابل مصرف است. خواص این محصول نیز با استفاده از نانوذرات در فرمولاسیون آن، ارتقا یافته است. به علت دارا بودن حالت الاستیکی، این محصول در دمای پایین رفتار خوبی نشان داده و درزها را در برابر رطوبت و گردوغبار به خوبی عایق‌بندی می‌کند.

"درزگیر بدنه فوم شونده رابری" محصول دیگر این شرکت که از آن به عنوان عایق ضدارتعاش برای درزگیری بدنه خودروها کاربرد دارد.

"عایق بیوتیل صداگیر بدنه" این شرکت نیز با هدف کاهش ارتعاش و صدا در صنعت خودرو و صنایع دریایی طراحی و ساخته شده و قادر است در طیف گسترده دمایی این قابلیت را حفظ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066300

وب گردی

وب گردی