ساختارهای جدید حکمرانی در جهان  پساکرونا را مبانی اسلامی شکل می‌دهد

معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت:مبانی و آموزه‌های اسلامی، می‌تواند زمینه خوبی برای شکل گیری ساختارهای جدید برای حکمرانی در دوران پساکرونا باشد.

علیرضاگلشنی معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های این مرکز در حوزه بررسی چالش‌های حکمرانی دوران پساکرونا گفت:باتوجه به بخش‌نامه ابلاغ شده از سوی دکتر طهرانچی، کارگروه‌هایی را در زمینه بررسی چالش‌های حکمرانی در دوران پساکرونا تشکیل داده‌ایم که کارگروه سیاسی و بین الملل، جزو مهم ترین آن‌ها است.

وی افزود: کارگروه سیاسی و بین الملل، موضوعات سیاسی و بین المللی دوران پساکرونا را در سه سطح مورد بررسی قرار می‌دهد؛ این کارگروه در سطح اول، مسائل بین المللی و سیاسی در سطح کلان بررسی می‌کند که در این زمینه، چالش‌های ایجاد شده در جامعه به وسیله شیوع کرونا و تغییرهای ایجاد شده در ساختار نظام بین الملل و زیرنظام‌های آن، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گلشنی ادامه داد: در سطح دوم، به چالش‌های کرونا در سطح ملی پرداخته می‌شود؛ درواقع این سطح به تاثیرات شیوع این ویروس در دولت‌ها و ملت‌ها می‌پردازد. البته تمرکز اصلی ما در این سطح، برروی نظام جمهوری اسلامی و چالش‌های ایجاد شده برای آن و بررسی راه‌های حل‌های این چالش‌ها است.

معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی سومین سطح ‌فعالیت کارگروه سیاسی و بین الملل را سطح خرد دانست و تصریح کرد: عمده تمرکز این سطح برروی چالش‌های احزاب و گروه‌های سیاسی در مواجه با بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا است. این 3 سطح در 10 جلسه با اعضای کارگروه‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی گفت: تمامی کارگروه‌های حاضر در مرکز مطالعات، بر این نکته تاکید دارند که نظام بین المللی موجود در سطح کلان، دچار تحولاتی خواهد شد و کارآمدی‌آن زیر سوال خواهد رفت. به همین دلیل انتظار می‌رود که در سطح نظری، فعالیت‌هایی برای تبیین نظریه‌های جدید برای جهان پساکرونا آغاز شود. در سطح ملی نیز تجارب به دست آمده نشان داد که اغلب نظام‌ها و ساختارهای سیاسی موجود مانند لیبرال دموکراسی، نتوانسته‌اند تا بدین لحظه بحران‌هایی نظیر کرونا را مدیریت کنند.

گلشنی اضافه کرد: کشورهای غربی که مدعی کارآمدی و مدیریت جهان هستند، امروز نتوانسته‌اند بحران ناشی از کرونا را حل فصل کنند و این ویروس به شکل بی سابقه‌ای در این کشورها گسترش پیدا کرده است. در سطح خرد نیز احزاب و گروه‌ها، قطعا با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک، پایگاه اجتماعی خود را از دست بدهند. به عنوان مثال کشور آمریکا که مدعی رهبری جهان به وسیله لیبرال دموکراسی است، امروز با چالش‌های زیادی مواجه شده و نتواسته است شیوع ویروس کرونا را مدیریت کند.

معاون مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: سرمداران کشورهای غربی باتوجه به تجربه‌هایی که نظام‌های سیاسی آن‌ها طی چندصدسال اخیر بدست آورده‌اند، توانایی لازم را برای ایجاد ساختارها و نظام‌های جدید در جهان پساکرونا را نخواهند داشت. در این شرایط بنظر ‌می‌رسد که مبانی و آموزه‌های اسلامی، می‌تواند زمینه خوبی برای شکل گیری ساختارهای جدید برای حکمرانی در دوران پساکرونا باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنای تفکر اسلامی، پتانسیل این را دارد که در سطح کلان برای نظام بین المللی و در سطح خورد برای نظام‌های سیاسی، دستاوردهای نظری و جدی داشته باشد. به همین دلیل، تلاش ما بر این است که در مرکز مطالعات و تعالی علوم انسانی، زمینه را برای تولید علم بومی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی فراهم کنیم و در سطوح مختلف به کار بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066350

وب گردی

وب گردی