هزینه هر شب ICU کرونا؛4.5 میلیون تومان/ماجرای قرنطینه دانشجویان ایرانی بازگشته از ایتالیا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: تعدیل پرسنل بیمارستان‌های خصوصی آن هم به دلیل کاهش درآمدهای بیمارستان ها غیراخلاقی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت در ارتباط ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد گفت: ممکن است در بخش خصوصی بیمارستانی تعدادی از پرسنل خود را تعدیل کند و به ما اعلام نکند.

وی افزود: ما مسئول درمان هستیم و قانونا نیازی نیست به ما اعلام کنند، قوانین مربوط به حوزه کار در کشور وجود دارد و نیازی نیست این موضوع به ما اعلام شود.

حدود متوسط هزینه درمان بستری در آی سی یو 4.5 میلیون تومان است و بیمار بستری در بخش‌های غیر آی سی یو 2.5 میلیون تومان است

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اما اینکه بیمارستانی به دلیل کاهش درآمد کادر خود را کاهش دهد غیراخلاقی است، این حق برای پرسنل وجود دارد که این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند و نظام پزشکی مسؤول رسیدگی به این موضوع است.

جان بابایی گفت: حدود متوسط هزینه درمان بستری در آی سی یو 4.5 میلیون تومان است و بیمار بستری در بخش‌های غیر آی سی یو 2.5 میلیون تومان است. لوازم حفاظتی جزو هزینه سرباری بیمارستان است و ما فقط بین 5 تا 10 درصد هزینه را از بیمار دریافت می‌کنیم، در ارایه خدمت کرونا به ازای هر تخت لوازم حفاظتی 200 هزار تومان براورد می‌شود و در آی سی یو این رقم به 400 هزار تومان می‌رسد به دلیل اینکه برای همه این افراد باید لوازم حفاظتی کامل درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: بخشی از این هزینه‌ها جبران شده و بخشی دیگر پرداخت نشده است. کاهش درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها را در پیش خواهیم داشت اعمال الکتیو تعطیل شده است و حدود 600 بیمارستان دولتی از 880 بیمارستان ما زیر بار کرونا رفته‌اند و درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است و برخی بیمارستان‌ها درآمد اختصاصیشان به زیر 40 درصد تا دوران قبل کرونا رسیده است.

لوازم حفاظتی جزو هزینه سرباری بیمارستان است و ما فقط بین 5 تا 10 درصد هزینه را از بیمار دریافت می‌کنیم، در ارایه خدمت کرونا به ازای هر تخت لوازم حفاظتی 200 هزار تومان برآورد می‌شود و در آی سی یو این رقم به 400 هزار تومان می‌رسد

دربرخی بیمارستان‌ها 40 درصد پرسنل از منابع درآمد اختصاصی بیمارستان حقوق دریافت می‌کنند.

کاهش 1500 میلیاردی درامد اختصاصی بیمارستان‌ها

وی گفت: تا پایان فروردین 1500 میلیارد کاهش درآمد اختصاصی داریم و این روند تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت اما ممکن است روند نزولی بگیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه هفته گذشته اجازه دادیم مطب‌هایی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند شروع به کار کنند گفت: برخی مردم لازم است به دلیل بیماری داروهایشان دوره‌ای تغییر کند و ویزیت شوند و در برخی بیمارستان‌ها اجازه داده شد با ضدعفونی کردن بیمارستان خدمات غیراورژانس را آغاز کنند.

گروه‌هایی که باید با تاخیر وارد جامعه شوند

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: پیشنهاد ما این است که دو گروه با تاخیر وارد جامعه شوند، کودکان و دانشجویان و افراد مسن یا افرادی که با ضعف سیستم ایمنی مواجه هستند. این افراد بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند و صرف رفت و آمد بین شهری با اتومبیل شخصی نمی‌تواند باعث افزایش بیماری شود.

حدود 600 بیمارستان دولتی از 880 بیمارستان ما زیر بار کرونا رفته‌اند و درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است

راه‌اندازی 117 آزمایشگاه

وی توضیح داد: کشور ما جزو کشورهایی بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن 117 آزمایشگاه تشخیص بیماری کرونا را راه‌اندازی کرد و به دلیل نیروی انسانی کافی و زیرساخت‌های ایجاد شده اکنون در برخی شهرهای کوچک نیز آزمایشگاه تخصصی راه‌اندازی شده است.

شرط فعالیت مطب دندانپزشکی

جان بابایی افزود: از هفته گذشته چند دستورالعمل ابلاغ شده است، دستورالعمل بازگشایی مطب‌ها از جمله این اقدامات بوده است تا افرادی که بیماری قلبی عروقی و صعب‌العلاج دارند بتوانند به صورت دوره‌ای ویزیت شوند، افرادی که در مطب کار می‌کنند باید لباس حفاظتی به تن داشته باشند و فاصله‌گذاری در مطب رعایت شود و از تجمع در مطب خودداری شود، خدمات دندانپزشکی فقط باید خدمات اورژانسی انجام شود و هیچ مرکز دندانپزشکی حق ارائه خدمات الکتیو و غیر اورژانسی را ندارد.

وی گفت: زیرساخت تله مدیسین راه‌اندازی شده است و امیدواریم بتوانیم خدمات پزشکی از راه دور را در آینده ارائه دهیم.

دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا 50 روز قرنطینه بوده‌اند

جان بابایی درباره علت استقرار دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا در هتلی در تهران توضیح داد: این افراد 50 روز در ایتالیا در قرنطینه بوده‌اند و افرادی هستند که مشکلی یا علائم بیماری نداشته‌اند، وزارت بهداشت پس از گرفتن آزمایش و تست گواهی سلامت برای این افراد صادر خواهد کرد.

دانشجویان ایرانی مقیم ایتالیا که در هتلی در تهران مسقرند 50 روز در ایتالیا در قرنطینه بوده‌اند این افراد علائم بیماری نداشته‌اند و وزارت بهداشت پس از گرفتن آزمایش و تست گواهی سلامت برای این افراد صادر خواهد کرد

وی افزود: بنیاد مستضعفان هتل را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده که ما از آن استفاده کنیم و وقتی می‌توان از هتل استفاده کرد نیازی به استقرار در نقاهتگاه نیست، نمونه‌گیری از این افراد انجام می‌شود و اینکه چه زمانی این افراد از قرنطینه خارج شوند توسط معاونت بهداشت اعلام خواهد شد.

پرسنل بخش دولتی ترک کار نکرده‌اند

وی گفت: آماری از پرسنل و کادر درمانی که ترک کار کرده‌اند نداریم اما بسیاری از افراد تا 50 روز مداوم درحال فعالیت بوده‌اند در بیمارستان دولتی کسی ترک کار نکرده است.

آثار آزاد شدن تردد‌ها دو هفته آینده مشاهده می‌شود

وی با بیان اینکه قطعا هر مداخله‌ای که اتفاق می‌افتد و هر گروهی که برای رفع محدودیت آزاد می‌شوند، احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد تاکید کرد: به هر حال سیاست گذاری برای اجازه به کار اصناف داده شده است. الان تخت‌های خالی در استان‌ها وجود دارد، اما این‌که بیمارستان‌ها در صورت پیک جدید پاسخگو هستند قابل پیش بینی نیست. وقتی هر گروهی آزاد می‌شوند باید حداقل دو هفته صبر کنیم تا اثر آن را مشاهده کنیم.

دوره کمون بیماری می‌تواند تا ۱۴ روز ادامه داشته باشد و وقتی گروهی از مشاغل آزاد می‌شوند اواخر هفته دوم ممکن است با بار بیماری مواجه شویم

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، دوره کمون بیماری می‌تواند تا ۱۴ روز ادامه داشته باشد و وقتی گروهی از مشاغل آزاد می‌شوند اواخر هفته دوم ممکن است با بار بیماری مواجه شویم.

کمبود فاکتورهای انعقادی نداریم

جان بابایی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود فاکتور انعقاد خون در برخی بیمارستان‌ها توضیح داد: در زمینه خون و فرآورده‌های خونی و فاکتورهای انعقادی مشکلی وجود ندارد، سال گذشته شرایطی وجود داشته که حتی برای بیماران خاص هم در این زمینه مشکلی وجود نداشت. بیماران با مشکل انعقادی همانند قبل در بیمارستان‌های دولتی درمان می‌شوند. در حال حاضر گزارشی از کمبود فاکتورهای انعقادی نداریم. البته مشکلی در زمینه ایموگلوبین وریدی وجود داشت که در زمان کرونا مصرف آن افزایش یافت.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: البته بیمارستان‌ها به گروه‌های تخصصی مربوطه هم نیاز دارند و اگر بیماران به فاکتورهای انعقادی نیاز داشته باشند، این خدمات در همه بیمارستان‌ها ارائه نمی‌شود و این کار به علت حفظ جان بیمار است. علت انتقال بیمار به بیمارستان مشخص این است که تیم ارائه خدمت در بیمارستان مقصد تخصص لازم را دارند و این به نفع بیمار است که در بیمارستان مجهزتری خدمات را دریافت کند. دریافت خدمت توسط بیمار در بیمارستانی که تخصص مربوطه را ندارد یا زیرساخت مناسب ندارد به صلاح نیست. از گذشته هم بسیاری از خدمات در مراکز تخصصی بالاتر انجام می‌شود و اجازه نمی‌دهیم برخی از این خدمات در بیمارستان‌های کوچک‌تر انجام شود و این کار برای حفظ جان بیمار است.

تامین پانسمان بیماران ای بی تا 6 ماه

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: فردا محموله‌ای پانسمان بیماران ای بی هم وارد کشور می‌شود و حداقل تا ۶ ماه آینده پانسمان این بیماران تامین خواهد شد.

داروی درمان قطعی کرونا یافت نشده است

جان بابایی گفت: بیش از هزار طرح تحقیقاتی در بیمارستان‌های ما در زمینه کرونا انجام می‌شود. کار تحقیقاتی اصول مشخصی در جهان دارد. هر دارویی که هنوز اثربخشی آن به اثبات نرسیده ابتدا باید در قالب طرح پژوهشی باشد. قبل از اثربخشی، باید عوارض سمی دارو رد شود. وقتی دارو در بیمارستان استفاده می‌شود ما باید مطمئن باشیم که عوارضی برای بیمار ندارد.

وی ادامه داد: کسانی که ارائه خدمت را انجام می‌دهند نیز باید مشخص باشند و ما مکلف هستیم بعد از کارآزمایی بالینی در حجم بالا، نتیجه را به کمیته علمی ببریم تا در صورت اثربخش بودن آن، درمان را در پروتکل بگذاریم. کمیته علمی هر هفته دو جلسه دارد. در هیچ جای دنیا داروی قطعی و درمان قطعی و اختصاصی برای کرونا در نظر گرفته نشده و همه داروها مربوط به سایر بیماری‌ها بوده و اساس همه درمان‌های فعلی، مراقبت از بیمار است.

پرداخت حقوق کادر درمانی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: حقوق کادر درمانی توسط دولت پرداخت می‌شود. مزایا و کارانه و اضافه کار نیز توسط برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شده و برخی عقب ماندگی در پرداخت دارند و مربوط به دوران کرونا نیست. گزارشی مبنی بر این‌که حقوق پرداخت نشده نداریم.

دستگاه کرونایاب باید تایید شود

وی گفت: تاکنون اطلاعی از این ندارم که اداره امور آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت دستگاه کرونایاب را تایید کرده یا خیر. این دستگاه حتما باید تایید و بعد ابلاغ شود. حتی تست سرولوژیک هم در مرحله آزمایش است. در حالی‌که هم کیت و هم تست رپید آن در کشور تولید می‌شود، تا زمانی که تایید نشود، نمی‌توانیم به مردم اعلام کنیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1066407

وب گردی

وب گردی