تعالی علوم انسانی به سوی تمدن سازی نوین اسلامی

تعامل اندیشه و عمل انسانی و در واقع ارتباط وثیق بین عین و ذهن و نیز جسم و ذهن همواره دغدغه بشریت بوده است و در واقع تعامل میان موضوع های بالا و ایجاد پیوندی منطقی بین دو گانه های فوق، گام های مهمی در راستای تمدن سازی است.

گروه دانشگاه ایسکانیوز: تعامل اندیشه و عمل انسانی و در واقع ارتباط وثیق بین عین و ذهن و نیز جسم و ذهن همواره دغدغه بشریت بوده است و در واقع تعامل میان موضوع های بالا و ایجاد پیوندی منطقی بین دو گانه های فوق، گام های مهمی در راستای تمدن سازی است. هرگاه پلی میان آرمان و حوزه جامعه و تجربه ایجاد شود، می توان گفت که فرایند تمدن سازی به خوبی در حال انجام است. از سوی دیگر، در اسلام علم بدون عمل بی معناست و اصلا دوگانه های ذهن و عین، اندیشه و عمل و ذهن و جسم دارای تعامل هستند و یکی بدون دیگری موجودیت ندارد. به طوری که این تعامل با پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) به فعلیت کامل رسیده است.

در این میان علوم انسانی، علومی پیشرو هستند که وظیفه اصلی شان تلاش برای ایجاد تعامل در عرصه ها و دوگانه های فوق است. این علوم در صدد اند با برقراری این پیوند، انسان محقق را به انسان مطلوب بدل سازند. در واقع تعالی در علوم انسانی به منظور تحقق تمدن نوین اسلامی با روزآمد شدن، بومی سازی و حکمی سازی این علوم اتفاق می افتد. علوم انسانی به عنوان علومی پیشرو در جوامع، همواره بسیار پیشتر از دیگر علوم تغییر پیدا می‌کند؛ تغییر در حوزه ذهن و معرفت، تغییر در عرصه های دیگر را به همراه خواهد داشت و چه بسا علت عقب ماندگی برخی جوامع و مقلد بودن آن‌ها، فعالیت بدون پشتوانه نظری و انسانی است.

از این رو در مدیریت جدید دانشگاه آزاد ضمن تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر و به همت این معاونت تازه شکل گرفته به ریاست حجه الاسلام و المسلمین عبدالحسینخسروپناه، هیئت‌های اندیشه ورز علوم انسانی و هنر در سطوح مختلف کلان و خرد، در قالب و مأموریتی ویژه در سطح مرکز و استان ها در دستور کار قرار گرفته است.

مأموریت ویژه این هیئت‌ها، تزریق آخرین نظریات جهان در حوزه علوم انسانی(بروز رسانی)، تلاش برای ایجاد پیوند منطقی آن‌ها با نیازهای زیست بوم و زمان(بومی سازی) و در نهایت استفاده از مبانی حکمت اسلامی در مبانی آن است، تا بدین وسیله بتوانیم ضمن سکولاریسم زدایی از نظریات غربی، با تولید فکر و ایده در عرصه علوم انسانی و هنر، از مصرف کنندگی صرف خارج شده و همچون گذشتهء درخشان تمدن اسلامی، در این عرصه پیشرو باشیم.

همزمان با سایر استان های کشور، در استان فارس نیز این هیئت با ظرفیت‌های موجود در استان آغاز به کار کرده و تقریباً هر دو هفته یکبار با انرژی و شور کامل جلسات خود را به صورت منظم برگزار کرده است و در تلاش بوده ضمن اجرای دقیق آئین نامه این هیئت‌ها، به اجرایی کردن هر چه بیشتر آن بپردازد. از فعالیت های عمده این هیأت در استان، ایجاد هم افزایی کامل با مسئولین دانشگاه، تلاش برای تحکیم جایگاه آن‌ها در واحد های استان، تعیین بودجه سالیانه متناسب با برنامه های مندرج در آئین نامه هیات و نیز پتانسیل های استان بوده است. این هیأت همچنین بر اساس طرح آمایش که در سطح استان در حال انجام است بنا دارد اقدام به نیاز سنجی و شناخت پتانسیل های استان جهت یافتن استعداد ها در عرصه علوم انسانی و هنر و ارتقا و تعالی بخشی هر چه بیشتر این علوم در سطح استان و سپس ملی بپردازد.

در بحران کرونا نیز علاوه بر تلاش های فردی اعضای هیئت اندیشه ورز در نهادهای مختلف استانی نظیر عضویت در ستادهای بحران کرونا، کارگروه سلامت معنوی استان و... اعضا، در کارگروه‌هایی که توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر، جهت بررسی وضعیت در عرصه های مختلف پس از کرونا تشکیل شده است، مشارکت جدی داشته اند به طوری که حتی اداره یکی از این کارگروه ها یعنی کارگروه علم و سیاست گذاری عمومی بر عهده اعضای این هیأت در فارس قرار دارد.

امیدواریم امسال نیز بتوانیم تصمیمات و مصوبات سال پیش را به مرحله اجرا نزدیک کنیم و گام های بیشتری در ارتقای جایگاه علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در زمینه علوم انسانی و هنر برداریم تا به عنوان جزئی از کل، در ارتقای جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و سپس در کل تمدن بزرگ اسلامی سهمی ایفا کنیم.

دبیر هیئت اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1066415

وب گردی

وب گردی