مصرف ۲۰ درصد خون‌های اهدایی کشور برای بیماران خاص

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۲۰ درصد خون‌های اهدایی کشور که بصورت کاملا داوطلبانه صورت می‌گیرد، صرف برای بیماران خاص می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بشیر حاجی‌بیگی گفت: در برخی استان‌های کشور نیاز به خون و فرآورده‌های آن برای بیماران خاص مانند تالاسمی ها و بیشتر است، استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، بندرعباس و بوشهر از جمله این استان‌ها هستند که نزدیک به ۲۰ درصد کل خون‌های اهدایی در کشور به مصرف بیماران خاص و بیماران تالاسمی می‌رسد.

تهران پرمصرف‌ترین شهر از نظر مصرف خون و فرآورده‌های آن


سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در سال گذشته، 3 میلیون و ۴۹۴ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد که بیشترین مصرف خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان‌های تهران با ۷۹۰ هزار واحد خون بود.

وی ادامه داد: سپس فارس با ۲۸۸ هزار واحد خون و خراسان رضوی با ۲۶۳ هزار واحد خون در رده‌های بعدی قرار دارند و باید توجه کرد که کلان شهر تهران با داشتن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی پرمصرف ترین شهر کشور از نظر مصرف خون و فرآورده های آن محسوب می شود.

حاجی‌بیگی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر تامین خون و فرآورده‌های آن در اورژانس و بیمارستان‌های تهران هیچ مشکلی نداریم، البته باید توجه کرد که نیاز به خون و فرآورده‌های آن به صورت روزانه و همیشگی است و بنابر این به صورت روزانه به حضور اهدا کنندگان خون نیاز داریم و باید توجه کرد که ۲۵ درصد خون اهدایی در کشور در تهران مصرف می شود.

وی گفت: در حالیکه تنها ۱۶ درصد خون های اهدایی در تهران اهدا می‌شوند و در حال حاضر میزان ذخایر خون در کشور در حد قابل قبول است و اهداکنندگان جوان و مستمر(با حداقل سابقه دو بار اهدای خون در سال) می‌توانند در تهران حتی در روزهای تعطیل به مراکز انتقال خون که نشانی آها درپایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون ایران و همچنین اداره کل انتقال خون استان تهران درج شده، مراجعه کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: اهدا کنندگان خون توجه داشته باشند که هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون برای بار اول حتما کارت ملی به همراه داشته باشند و از افرادی که اهداکنندگان مستمر خون هستند، کارت شناسایی معتبر هم پذیرفته می‌شود.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1066416

وب گردی

وب گردی