تولد پلتفرم‌های نوین کسب‌وکار در سایه کرونا/ آموزش اقتصاد دیجیتالی از نیازهای ضروری دوران پساکرونا است

این روزها عامل کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین شهروندان، موجب خانه‌نشینی یا دست کم کاهش مراجعات مردم به جامعه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شیوع کرونا آثار مخرب قابل توجهی روی کسب‌وکارهای کوچک گذاشته است. به‌نظر می‌رسد ابعاد مخرب بحران کرونا روی اقتصاد تا مدت‌ها کل جهان را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد؛ تاجایی که کارشناسان اقتصادی تبعاتی کرونا را مخرب‌تر از عوامل بحران سال 2008 تلقی می‌کنند. اقتصاد آسیب‌پذیر ایران نیز متأثر از شرایط کرونا این روزها حال خوبی ندارد. نبود برنامه مشخص حمایتی از سوی دولت و آثار نامطلوب شرایط کنونی روی کسب‌وکارهای نوپا و اقتصاد بخش خصوصی قابل تأمل است.

درآمد کسب‌وکارهایی همچون ناوگان تاکسی‌رانی، کسبه بازار، دست فروشان و خرده فروشان، باشگاه‌ها، مراکز تفریحی و بسیاری از کسب‌وکارهای وابسته به مشاغل مذکور در روزهای کرونایی به مخاطره افتاده و حتی بعضی مواقع به صفر هم رسیده است. هرچند که حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت می‌تواند تأثیر بسزایی در حیات و ادامه کار شرکت‌ها و کسب‌وکار کوچک داشته باشد؛ ولی به‌نظر می‌رسد ایجاد تحول در ارائه نوع خدمات و روش‌های فروش از جانب صاحبان کسب‌وکار نیز امری ضروری است.

این روزها عامل کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین شهروندان، موجب خانه‌نشینی یا دست کم کاهش مراجعات مردم به جامعه شده است. از طرفی برای ادامه حیات در ایام کرونایی، مهیاسازی اقلام خوراکی و مایحتاج خانه جزو لاینفک خانواده‌ها محسوب می‌شود. ولیکن این نیازمندی‌ها صرفاً به اقلام غذایی محدود نمی‌شود. قطعاً خانواده‌ها به اسباب، اقلام و خدماتی برای نگهداری منزل، خودرو و حتی امورات بانکی نیاز خواهند داشت. در چنین شرایطی ارائه خدمات و سامانه‌های فروش اینترنتی مطلوب‌ترین پاسخ برای نیازهای جامعه است.

هرچند که خدمات مذکور نه‌تنها در ایام شیوع کرونا بلکه در روند روزهای عادی نیز بسیار به‌صرفه‌تر است؛ چرا که مردم می‌توانند بدون صرف زمان و هزینه‌های ایاب و ذهاب نیازهای خود را مرتفع کنند. این روزها که حضور در اماکن عمومی احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را افزایش داده، مراجعه به پلت‌فرم‌های مجازی و اینترنتی به‌منظور رفع نیازهای روزمره افزایش پیدا کرده است. خیلی ساده می‌توان دو نتیجه آزاد از اقتصاد خرد و کرونایی این روزهای کشور برداشت کرد.

نخست اینکه تغییر سبک زندگی جامعه حتی در کوتاه مدت و به‌صورت مقطعی، نفوذ شبکه‌های ارائه‌دهنده خدمات و فروشگاه‌های اینترنتی را بین مردم پرشتاب کرد و امروز خرید کوچکترین اقلام غذایی خانه نیز امری غیرعادی به‌نظر نمی‌رسد. دوم اینکه ایام کرونایی فرصتی طلایی و تلنگری سازنده به صاحبان کسب‌وکار برای توانمندسازی و فراهم کردن زیرساخت‌های مجازی بود. البته چالش‌های بسیاری برای آغاز یک کسب‌وکار تحت وب وجود دارد که اهتمام هرچه بیشتر نهادهای سیاست‌گذار و بازبینی قوانین تجارت الترونیک ضروری است.

حمید مهدی مدیر فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص شرایط کسب‌وکارهای دوران پساکرونا اظهار کرد: آنچه که مهم است بعد از عبور از این شرایط ما باید به‌طور جدی برای بسیاری از زیرساخت‌ها تصمیم‌های جدی، اصولی و تخصصی‌تری بگیریم از جمله زیرساخت‌های مرتبط با کسب‌وکارهای الکترونیکی (سخت‌افزار، نرم‌افزار، مخابرات، شبکه‌ها، سرمایه انسانی و غیره).

وی افزود: آموزش برای ورود به عرصه اقتصاد دیجیتالی از موارد مهمی است که در آینده بایستی برای آن یک برنامه جدی و عملی در تمامی سطوح در نظر گرفت. در این مدت چیزی که مشهود بود نیاز شدید جامعه به بحث‌های آموزشی در خصوص نحوه برقراری ارتباط شهروندان با فضای دیجیتالی است. در بسیاری از موارد افراد با مدارک دانشگاهی عالی دانش لازم جهت برقراری ارتباط با این فضا را ندشتند و اینجاست که مشخص می شود که چرا ما هنوز برای حرکت به‌سمت اقتصاد دیجیتالی آماده نیستیم و چرا کسب‌وکارهای ما در این فضا موفق نیستند؟

شیوع کرونا در شرایط سخت اقتصادی کشور درس ارزنده‌ای به صاحبان کسب‌وکار و استارت‌آپ‌های نوپا آموخت. آنها آموختند هر شرکت و کسب‌وکاری که قدرت انعطاف و تحول بیشتری داشته باشد و سریع‌تر بتواند خود را با شرایط وفق دهد موفق‌تر خواهد بود. بلاشک ایام دشوار کرونا به یاری خداوند تمام می‌شود ولی روزهای پساکرونا رفتار و روش‌های مردم در رفع نیازهای خود نسبت به روزهای پیش از کرونا متفاوت خواهد بود و از این پس، بیش از این شاهد تلاقی نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین با کسب‌وکارهای خرد خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066422

وب گردی

وب گردی