باید عزم ملی در راستای حمایت از دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود/ رفع خلا قانونی شاه‌ کلید جهش تولید

یک کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه برای تحقق جهش تولید در کشور نیاز به عزم ملی داریم، گفت: هیچ‌کدام از دانش‌بنیان‌ها از دولت کمک مالی نمی‌خواهند، بلکه همه آنها به دنبال تضمین خرید کالا و تجهیزات خود هستند.

حمیدرضا شکوهی کارشناس صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به جهش تولید در شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: طی سال‌های اخیر به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری شده است تا جایی‌که در این عرصه به تکنولوژی و فناوری‌های به‌روز و کارآمد دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: قبلا در حوزه صنعت نفت ما برای ساخت تجهیزات و تامین کالای مورد نیاز از روش مهندسی معکوس استفاده می‌کردیم که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید تجهیزات وجود نداشت. درست است که نیاز کشور تامین می‌شد؛ اما هیچ آورده‌ای در بخش دانش فنی ایجاد نمی‌کرد. به مرور زمان این بحث در میان بود که ما نیازمند دانش فنی و بومی‌سازی تجهیزات هستیم. اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزات و اقلام کلیدی این صنعت در داخل کشور از صفر تا صد طراحی و ساخته می‌شود.

شکوهی افزود: حال که شرکت‌های دانش‌بنیان این مسیر را هموار کردند و توانستند به جایی برسند که نه تنها نیاز کشور به کالاها و تجهیزاتی صنعتی را تامین کنند، بلکه دانش فنی آن را نیز به دست آوردند. دیگر اینطور نیست که موضوعی زودگذر باشد، می‌توانند با بهره‌گیری از دانش‌فنی، کالاها و تجهیزات مشابه را در گریدهای مختلف و در حجم‌های مختلف تولید کنند.

این کارشناس با اشاره به بیماری کووید19 و تاثیر آن در این صنعت گفت: متاسفانه تمام دنیا با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند؛ اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که ایران در کنار این مشکل، مشکل بزرگی به نام تحریم دارد که اقتصاد این کشور را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داده است. همچنین تغییرات ناگهانی نرخ ارز و عدم ثبات قوانین نیز باعث شده که اکثر شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان در این بین متحمل ضرر و زیان شوند؛ همچنین به دلیل نبود حمایت از طرف دولت بسیاری از طرح‌های دانش‌بنیان به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در حقیقت بی ثباتی قوانین واردات بی‌رویه کالاها و تجهیزات مشابه از سوی شرکت‌های واسطه‌ای مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را دوچندان کرده است. برای نجات این بخش باید دولت آستین بالا زده و از آنها حمایت کند. هیچ‌کدام از دانش‌بنیان‌ها از دولت کمک مالی نمی‌خواهند بلکه همه آنها به دنبال تضمین خرید کالاهایشان و تجهیزات هستند. بنابراین باید سازمان‌های ذی‌ربط این تضامین را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند تا آنها بتوانند به تولید و اشتغال‌زایی خود ادامه دهند.

شکوهی تصریح کرد: برای تحقق جهش تولید در کشور نیاز به عزم ملی داریم که با رفع موانع و خلا‌های قانونی به این شرکت‌ها کمک کنند.

وی تأکید کرد: در حقیقت شکست ناپذیر شدن ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی فقط با کمک و به خدمت گرفتن دانش و علوم روز در تمام عناصر زنجیره تولید میسر است. به همین دلیل جهش تولید را می‌شود به نحوی جهش نرخ ایجاد ارزش افزوده در تولید دانست و اینجاست که نقش دانش‌بنیان‌ها کاملا به چشم می‌آید. برای ایجاد ارزش افزوده باید خام فروشی به‌ویژه در حوزه معادن را به سمت تولید و فروش فرآورده‌ها سوق دهیم. ارتقای کیفیت تولید از عوامل موثر حضور، تقویت و پایداری در بازارهای هدف و پرسود برای فعالان اقتصادی است و کاهش هزینه‌ها و افزایش نرخ بهره‌وری تولید از دیگر لوازم خلق ارزش افزوده در صنایع کشور است.

شکوهی خاطرنشان کرد: در حقیقت همه راهکارهای مذکور تنها با مساعدت دانش میسر و ممکن می‌شود و به عنوان یک فعال اقتصادی معتقدم از آنجایی که هسته بنیادی استارتاپ‌ها دانش محور بوده و تکنولوژی‌های نوین پتانسیل رشد فوق العاده‌ای به آنها داده، چنانچه بر مدیریت صحیح و منطقی استوار شوند و در حوزه حاکمیتی و برنامه‌ریزی مورد توجه و باور پذیری قرار گیرند، می‌توانند نقش موثری در حرکت پرشتاب و گردش بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به سمت یک نگرش دانش محورانه مفید داشته باشند، بر این اساس در یک بازه زمانی کوتاه شاهد تغییرات بزرگ در نظام اقتصادی کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066450

وب گردی

وب گردی