اجرای برنامه‌های سرگرمی کودکان در تعطیلات کرونایی

مدیر مجموعه خانه همبازی از اید‌ه‌پردازی نوین این مجموعه در حوزه سرگرمی کودکان برای تعطیلات ناشی از شیوع بیماری کرونا با عنوان چرخه زندگی خبر داد و گفت: موضوع  چرخه زندگی به عدم توقف تفریحات و سرگرمی‌های کودکان و نونهالان اشاره داشته و قصد ارتقای مهارت آموزی و تشویق آنها برای ماندن در خانه را دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پس از شیوع بیماری کرونا و تصمیم بر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها شاید کمتر کسی احتمال می‌داد که کمبود زیر ساخت های جایگزین آموزشی و درسی به‌ویژه آموزش مجازی بتواند خطرآفرین باشد. حال به این معضل نبود سرگرمی و تفریحات برای کودکان هم افزوده می شود. برخی از افراد و صاحب نظران پیشنهادهایی را مبنی بر تشویق به در خانه ماندن افراد ارائه کرده اند اما آیا فکری به حال قشر کودک و نوجوان شده است؟

این روزها شاهد حضور اقشار زیادی از مردم به‌ویژه جهادگران برای ارائه خدمات و ضد عفونی کردن معابر و اماکن هستیم؛ اما غفلت از فعالیت های فرهنگی امکان وارد کردن زیان های جبران ناپذیری را دارد. به علاوه اینکه قشر حساس کودک و نوجوان علاوه بر فعالیت های درسی در این تعطیلات نیازمند بازی ها و سرگرمی های مناسب و آموزنده ای هستند. مجموعه خانه همبازی شاید از معدود مجموعه هایی‌ست که با زیر ساختی برنامه ریزی شده سعی در سرگرم کردن و مهارت آموزی به صورت مجازی به کودکان و نونهالان را دارد.

حسن سلطانی پژوهشگر بازی کودکان و مدیر مجوعه خانه همبازی در گفت و گو با ایسکانیوز به لزوم سرگرمی و مهارت آموزی کودکان اشاره کرد و گفت: مجموعه ما ایده های خود را در کانال تلگرامی، اینستاگرام و سایر پیام رسان های ایرانی منتشر می‌کند. ایده های نوین در قالب بازی، نقاشی، کاردستی و سایر سرگرمی ها برنامه ریزی شده است؛ اما برای ایام نوروز هم برنامه ها و سرگرمی های ویژه دیگری مانند ساخت تقویم خانواده توسط کودکان که بتوانند در آن رویدادهای مهم ایام نوروز را درج کنند و همچنین بازی های فکری مختلف را داریم.

سلطانی به توضیح طرح نوین چرخه زندگی پرداخت و گفت: موضوع چرخه زندگی به عدم توقف تفریحات و سرگرمی های کودکان و نونهالان اشاره دارد. همانطور که مستحضرید تفریحات خارج از منزل برای بسیاری از کودکان متوقف شده و نیاز است که از این موضوع غفلت نکرده و سرگرمی های سالمی را برای آن ها داشته باشیم. چنانچه شعار باید قوی باشیم را سرلوحه کارمان قرار داده و قصد داریم که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیر مجموعه خانه همبازی افزود: جامعه هدف ما در طرح چرخه زندگی بیشتر کودکان و نونهالان هستند؛ اما فعالیت ها محدود به این رده سنی نیستند و ما مهارت آموزی برای خانواده ها را هم در برنامه خود داریم. ایده ها و طرح های ما از بازی های فکری و نقاشی گرفته تا کاردستی های متنوع از طرح ها و ایده های این مجموعه است.

سلطانی به برنامه های اجرایی در این طرح اشاره کرد و گفت: این مجموعه طرح های مناسبتی را نیز اجرا می کند. به طور مثال ما چند روز پیش از تولد حضرت علی علیه السلام مسابقه نقاشی را برگزار کردیم که از نقاشی های جمع آوری شده نمایشگاه نقاشی مجازی برگزار کردیم. هر روز نیز از طریق کانال های فعال خود طرح ها و سرگرمی هایی نیز به مخاطبان خود ارائه می دهیم.

وی در ادامه اذعان کرد: برنامه‌های مجموعه همه به صورت تفریحی، سرگرمی و آموزشی هستند. چون برنامه‌های درسی کودکان از طریق تلویزیون ارائه می‌شود. بیشتر قصد ما اینست که کودکان را با سبک زندگی هم آشنا کنیم مانند آیین های نوروزی و ایامی مانند ولادت ها و اعیاد مختلف.

مدیر مجموعه خانه همبازی در توضیح لزوم ارائه چنین سرگرمی‌هایی گفت: با تعطیلی ناگهانی مدارس خانواده ها در زمینه سرگرمی برای کودکان با معضل جدی مواجه شدند. بسیاری از آنها ایده خاصی برای ایجاد سرگرمی ندارند. فعالیت مداوم کودکان در فضای مجازی و یا تماشای مداوم تلویزیون نیز آسیب های جدی به آنها وارد خواهد کرد.

سلطانی در ادامه گفت: مجموعه خانه همبازی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی ایده ها و سرگرمی هایی را خلق می‌کند تا کودکان از تفریح و سرگرمی محروم نشوند. دشمن هم قطعا برای این روزهای خانواده ها و فرزندان برنامه دارد و بی شک خوراک فرهنگی تولید خواهد کرد. چنانچه تا به امروز نیز بیکار نبوده و برنامه هایی با هدف تخریب فرهنگی را تولید کرده اند. پس غفلت از این موضوع قطعا جبران ناپذیر است.

این پژوهشگر بازی کودکان افزود: این مجموعه متشکل از جوانان متخصص در زمینه سرگرمی کودکان است که با دغدغه فرهنگی برای قشر کودکان دور هم جمع شده اند. اساس برنامه‌های ما پرورشی تفریحی است و محدود به تعطیلات مربوط به کرونا نیست؛ اما اگر تعطیلات و برنامه در خانه مان کودکان ادامه داشته باشد قطعاً برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

وی به لزوم همکاری تمام نهاد های فرهنگی اشاره کرد و تصریح کرد: اگر این شرایط ادامه داشته باشد تمامی نهاد های فرهنگی باید برنامه های منسجم تر و پرمحتواتر ارائه بدهند و چنانچه پیش از این نیز اعلام کردم مجموعه ماهم برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت.

سلطانی در پاسخ به نحوه حمایت از این مجموعه از سمت مسئولین گفت: با وجود اینکه برنامه ها و ایده ها را با چندین مسئول مربوطه طرح کردیم و درخواست همکاری داشتیم؛ اما متاسفانه با وجود نیاز به طرح‌های این‌چنینی استقبال چندانی به عمل نیامد. رسانه ها به‌ویژه صدا‌وسیما باید با مجموعه هایی مثل مجموعه همبازی همکاری‌ داشته باشند و بتوانیم با همکاری هم برنامه‌های ویژه‌ای برای تعطیلات کودکان داشته باشیم.

مدیر مجموعه خانه همبازی افزود: توقع این است که در این شرایط و تعطیلی سیستم های آموزش و پرورش حضوری و کلاس درس دانش آموزان، از مجموعه هم بازی و این برنامه ها و ایده ها استقبال بیشتری به عمل آید. چنانچه ما پیشنهادهایی را به آستان قدس ارائه کرده ایم مبنی بر استفاده از این ظرفیت ها و طرح ها؛ اما مشکل اینست که مسئولین از ظرفیت‌های مردمی و طرح و ایده های فرهنگی به سختی استقبال می‌کنند.

سلطانی در پایان به بیان حوزه فعالیت مجموعه پرداخت و افزود: جدا از تعطیلات این روزها ما برای والدین در حوزه فرزند پروری دوره هایی برگزار کرده ایم. مهارت‌های مختلفی را به آنها آموزش می دهیم به‌ویژه در زمینه بازی. دوره های بازی مادر و کودک و پدر و کودک را برگزار کرده ایم. تیم متخصص در این زمینه داریم که بتوانیم در شرایطی مثل شرایط این روزها با استفاده از فضای مجازی مفید واقع شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066481

وب گردی

وب گردی