تحریم ها مانع استفاده از «ظرفیت سفارتخانه ها» است/«چین و روسیه» را شریک راهبردی بدانیم

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: از ظرفیت سفارتخانه ها تا به حال استفاده نشده که شاید به دلیل فشارها و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ما وضع شده است باشد، اما باید این موضوع را باور کنیم که در شرایط سخت هم می‌توان فرصت را به وجود آورد.

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز و در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چگونه می تواند با استفاده از توانمندی ها و امکاناتی که از آن برخوردار است در جهت تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید» به کشور کمک کند؟ اظهار داشت: برای توفیق در عرصه های خارج از مرزها ابتدا لازم است توانمندی ها، امکانات و ضعف های داخل شناسایی شود و البته باید پیوندی جدی میان وزارت امور خارجه و ارگان های داخلی در جهت ارزیابی این موضوع به وجود آید.

وی گفت: به اعتقاد من باید ارتباط قوی میان وزارت امور خارجه با بخش خصوصی از طریق اتاق بازرگانی و بخش دولتی از طریق وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف ایجاد شود تا بتوانیم شرایط بهتری را در داخل جهت انجام اقدامات موثر در بیرون از مرزها به وجود آوریم.

آصفی ادامه داد: اقدام دیگری که باید صورت بگیرد این است که ما به این نتیجه و اعتقاد رسیده باشیم که در خصوص کارهای کلان و جدی نمی‌توانیم نه روی آمریکا و نه اروپا حسابی باز کنیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه باید توازن و اولویت‌بندی جدی در سیاست خارجی و ارتباطات خود با دیگر کشورها داشته باشیم، تصریح کرد: برخی کشورها برای سرمایه گذاری، برخی دیگر جهت انتقال تکنولوژی و بعضی دیگر از کشورها برای صادرات کالاهای مختلف از ایران مناسب هستند که باید آنها را دسته بندی کنیم.

وی با بیان این مطلب که باید به کشورهای اطراف و همسایه توجه بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: همچنین در کنار توجه و افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه باید با کشورهایی چون روسیه و چین به عنوان شرکای راهبردی نگاه کنیم.

آصفی اظهارداشت: به اعتقاد من صنایع کوچک و متوسط اقتصادی اروپا تحت تاثیر بحران کرونا دچار پیامدهای اقتصادی منفی خواهند شد و آن زمان است که نیاز به شرکای خارجی خواهند داشت، بنابراین ما باید با شناسایی آن صنایع کوچک و متوسط در اروپا، با آنها همکاری داشته باشیم.

سفیر اسبق ایران در امارات بیان کرد: وزارت امور خارجه باید کمک بیشتری کند تا اتاق بازرگانی ما با کشورهای مختلف ارتباط مناسبی داشته باشد و در این فرآیند، متقابلا دستگاه‌ها و نهادهای داخلی هم باید حمایت همه جانبه ای را از وزارت امور خارجه داشته باشند.

وی در خصوص استفاده وزارت امور خارجه از ظرفیت نمایندگی‌های خارج از کشور در جهت تحقق شعار سال و تقویت تجارت خارجی ایران، بیان کرد: به نظر من از این ظرفیت تا به حال استفاده نشده و البته این نه به آن معنا که نخواسته باشند، بلکه شاید به دلیل فشارها و تحریم‌هایی که از سوی آمریکا علیه ما وضع شده است باشد، اما باید این موضوع را باور کنیم که در شرایط سخت هم می‌توان فرصت را به وجود آورد.

آصفی با بیان اینکه در دوران پس از کرونا فضا برای ایران باز خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ما ۴۰ سال تحت تحریم بودیم، آسیب‌پذیری امان نسبت به دیگر کشورها کمتر است چرا که آنها اقتصاد ما را کوچک نگه داشتند و اقتصاد کوچک هم آسیب پذیری کمتری به نسبت اقتصادهای بزرگ خواهد داشت.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پایان خاطر نشان کرد: ایران به نظر من جزو کشورهایی است که از بحران کرونا با کمترین ضرر بیرون خواهد آمد، لذا باید به این فضا را به صورت جدی توجه داشته باشیم و در راستای تامین منافع ملی از آن بهره ببریم.

کد خبر: 1066497

وب گردی

وب گردی