کروناویروس؛ ابزاری برای بهره‌‌مندی هرچه بیشتر از فناوری در کسب‌و‌کارها

مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور گفت: شیوع ویروس کرونا سبب دو اتفاق مهم در حوزه کسب و کار شد، نخست اینکه بسیاری با فرهنگ کسب و کار نوین و ظرفیت‌هایی که می‌توانستند در راستای هرچه بهتر شغل خود استفاده کنند و دوم آنکه «پذیرش فناوری» در پی این شیوع، به راحتی توسط مردم و صاحبان مشاغل حاصل شد.

سینا تفنگ‌چی، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه طبق گزارش دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت‌ معدن و تجارت، با کاهش تقاضای 35 تا 100 درصدی 22 رسته شغلی مواجه شویم؛ با توجه به این مورد، ارزیابی شما از حال و آینده مشاغل چیست، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا سبب دو اتفاق مهم در حوزه کسب و کارها شد. اول آنکه بسیاری با فرهنگ کسب و کار نوین و ظرفیت‌هایی که می‌توانستند در راستای برندینگ هرچه بهتر شغل خود استفاده کنند، آشنا شدند و نسبت به این مهم، شناخت پیدا کردند. دوم آنکه «پذیرش فناوری» در پی این شیوع، به راحتی توسط مردم و صاحبان مشاغل حاصل شد و صاحبان کسب و کارها متوجه شدند که باید بدون تقابل با فناوری به استقبال آن رفته و بپذیرند که عصر کنونی، عصر nounlocality یا بدون زمان-مکان است و دیگر صرف وجود یک محل کسب به درآمد منجر نمی شود و مسئولان نیز در پی این اتفاق، مجبور به تقویت زیرساخت ها برای ارائه هرچه بهتر خدمات کسب و کارها شدند و به عبارت دیگر ، مسئولانی که سالها در مقابل پذیرش فناوری جبهه گرفته بودند، حال خود در خط مقدم ایجاد زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات به صورت غیرحضوری قرار گرفتند.

متخصص فناوری های نوین افزود: از سوی دیگر، همواره عده‌ای در تلاش برای تبدیل تهدیدها به فرصت هستند و از همین رو بود که توانستند با استفاده از برگزاری دوره های آموزشی مختلف بر بستر فضای آموزشی از راه دور که به صورت وبینار، کلاس های آنلاین و کلاس های ضبط شده ویدئویی نه تنها به امر آموزش پرداخته، بلکه از این راه به کسب درآمد نیز دست یابند. همچنین برخی دیگر نیز از این فرصت استفاده کرده و به دیجیتالی سازی شغل خود روی آوردند و بدین طریق توانستند مانع از تعطیلی حرفه خود شوند.

تفنگ‌چی تصریح کرد: باید این نکته را مورد توجه قرار داد که همواره افراد خلاق در این میان به کسب وکارهای مقطعی روی می‌آورند و در این جا مبحث اقتصاد سلامت بود که به صورت مطلوبی توانست در میان حرفه های مبتنی بر فروش تلفنی و اینترنتی جا باز کرده و به درآمدزایی نیز منجر شود.

این کارشناس تأکید کرد: طبق گزارش سازمان فناوری اطلاعات، تنها ۲۹ درصد کسب‌وکارهای این حوزه توانستند در پی شیوع کرونا تأثیر مثبت داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مهم ترین مشکل کسب و کارهای اینترنتی چیست، افزود: مهم ترین مشکل در خصوص کسب و کارهای اینترنتی همواره زیرساخت است؛ متأسفانه کسب و کارهای اینترنتی ما علی‌رغم نمایش قدرت، از زیرساخت های مطلوبی برخوردار نبوده و در اینگونه شرایط که ترافیک سایت هایشان بیشتر می شود، با کندی یا قطعی مواجه می شوند. قسمت «جستجو» یکی از کاربردی ترین ابزارهای ممکن هر کسب و کار مبتنی بر اینترنت است که متأسفانه در این قسمت به شکلی ضعیف به مخاطب ارائه خدمت می شود.

وی تأکید کرد: با این حال باید به نکاتی دیگر هم توجه کنیم؛ همچون نوع کسب و کارهایی که موفق به رونق شدند؛ چراکه بخش عمده ای از کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت ما به بحث گردشگری تخصیص یافته است و در پی تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری در داخل و خارج از کشور، طبیعتاً این کسب و کارها با مشکل مواجه شده اند. پس در اینجا باید از عدم ورود بسیاری از کسب و کارها در بستر اینترنت یاد کرد. شیوع ویروس کرونا سبب تجدید نظر در نگاه صاحبان کسب و کار شد و آنها در ادامه برای حضور در این فضا تلاش کرده یا خواهند کرد.

تفنگ‌چی همچنین در ادامه مشکلات باید به بخش دیگری از حوزه کسب و کارهای اینترنتی که به «صادرات» یا «ارسال محصول به شهرستان» مشغول فعالیت بودند اشاره کرد و گفت: این دسته از مشاغل نیز با توجه به محدودیت وسایل حمل و نقل مجبور به خدمت رسانی به جامعه کوچکتری از مشتریان خود شدند. با این حال کسب و کارها همواره باید هوشمند عمل کنند و در فکر راهکارهای خلاقانه و غیرشعاری باشند. متأسفانه بیشتر نظرات کارشناسان این روزها صرف ارائه راهکارهای انتزاعی شده و به مخاطب و ارائه راهکار کاربردی توجهی ندارند.

وی تصریح کرد: همواره در زمان عید نوروز، عمدتاً استخرها به دلیل مراجع کمتر به بازسازی و نظافت بیشتر می پرداختند؛ به محض آنکه تعطیلی موقت مساجد و اماکن زیارتی بیش از پیش صورت پذیرفت، عمده این اماکن به بازسازی و نیز اقدام به ایجاد فضای پاکسازی محیط کردند؛ در خصوص کسب و کارها نیز می تواند این اتفاق صورت پذیرد و کسب و کارهایی که اکنون نمی توانند به دلایلی به مخاطب خدمت رسانی کنند، به اصلاح نقاط ضعف خود بپردازند و مانع از استمرار ایرادها شوند.

متخصص فناوری های نوین اضافه کرد: همچنین اتاق فکر این کسب و کارها می توانند به مواردی که به چندمنظوره شدن کسب و کارشان بینجامد روی بیاورند و بدین صورت، چنانچه باز هم عاملی سبب توقف بخشی از فعالیتشان شود، با استفاده از قسمت های دیگر می توانند به کسب درآمدشان ادامه دهند و مانع از بیکاری و ورشکستگی خود شوند. در این خصوص هم الزاماً نیاز نیست که به ایجاد کسب و کار جدید فکر کرد؛ امروزه باید از تعداد اپلکیشن ها کاست و به ادغام فکر کرد؛ به راحتی می توان هلدینگ هایی تشکیل داد و به توسعه فکر کرد؛ برای نمونه هم می توانم به «اسنپ» اشاره کنم که هم اکنون به کسب و کار چندمنظوره تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: امروزه حتی رقبا نیز متوجه شدند که نباید مخاطب را درگیر تعداد بیشماری سایت و اپلیکیشن کنند و به ادغام و تقسیم سهام فکر کرده اند که همین نمونه ی آخرش ادغام «نت برگ» و «تخفیفان» است. یکی دیگر از راه های موثر که می‌تواند به نوعی بهره مندی از فرصت هم تلقی شود، ارائه گزارش های شفافیت مالی است که می تواند در این بازه زمانی برای آنکه همچنان هم در ذهن مخاطب و رسانه ها بماند، به ارائه این گزارش ها بپردازد و در پی این گزارش ها، چشم اندازها و اهداف خود را نیز برای مخاطب تشریح کرده و با زمانگذاری برنامه های خود، مخاطب را نیز درگیر کند.

وی درباره نقش دولت در حمایت از خسارت های وارد شده به این کسب و کارها اظهار کرد: دولت می تواند با تخصیص وام هایی که مشمول تنفس در پرداخت و با سود پایین تر می‌شود در حمایت از کسب و کارها گام بردارد. همچنین خود کسب و کارهای اینترنتی هم باید هوشمند باشند و در ابتدای شروع فعالیت خود، کسب و کارشان را بیمه کنند. بدین صورت در چنین شرایطی می توانند از مزایای آن استفاده کرده و در زمان کوتاه تری به احیای کسب و کار خود اقدام کنند.

متخصص فناوری های نوین افزود: یکی از مهم ترین نکته‌ها این است که کسب و کارهای اینترنتی نیز، امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کنند تا بیشتر به یک کار اینترنتی نزدیک شوند و همچنین امکان خدمت رسانی را نیز بیش از پیش بتوانند بهبود ببخشند. علاوه بر این به برخی موارد همچون تقویت سرورها و زیرساخت و نیز تقویت قسمت جستجو در سوالات پیشین ارائه شد؛ در نتیجه نکته ای که می توان به آن اشاره داشت و در راستای بهره مندی از فناوری های نوین نیز هست، استفاده از هوش مصنوعی است. بر این اساس، ایجاد احراز هویت دیجیتال یکپارچه می تواند به سهولت ثبت نام و در نتیجه افزایش رغبت مخاطب به تهیه محصول منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از این مسائل حضور پررنگ تر در حوزه مسئولیت اجتماعی در شرایط کنونی به شدت می تواند بر افزایش اعتبار آن کسب و کار نزد مخاطب تأثیر گذاشته و در شرایط پساکرونا رشد چشمگیر مشتری را برای صاحبان کسب و کار به همراه داشته باشد؛ از جمله این موارد نیز می توان به کارهایی که به تسهیل خدمت رسانی به سالمندان منجر شود یا حمایت از سیستم‌های درمانی و... اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066503

وب گردی

وب گردی