افزایش قراردادهای صنعتی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برای تحقق شعار سال

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برای تحقق شعار سال، دو محور افزایش قراردادهای صنعتی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و نوآور را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید احمد معتمدی درباره برنامه‌های دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: در برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به موضوع توسعه و افزایش قراردادهای صنعتی تاکید شده و با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، این دانشگاه افزایش قراردادهای صنعتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها مستقیما در بخش تولید حضور ندارند، گفت: اجرای قراردادهای صنعتی، شروع بسیاری از تولیدات از دانشگاه خواهد بود؛ چراکه دانش فنی لازم از سوی جامعه دانشگاهی ایجاد می‌شود. برنامه داریم در سال جاری تعداد قراردادهای صنعتی این دانشگاه افزایش قابل توجهی داشته باشد.

معتمدی با بیان اینکه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و نوآور در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌تواند نقش موثری در تحقق شعار سال داشته باشد، افزود: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و نوآور دانشگاه صنعتی امیرکبیر از مرز 200 واحد گذشته است و برنامه داریم تا پایان سال 99 تعداد این واحدها از مرز 300 واحد نیز عبور کند.

وی ادامه داد: در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و نوآور این دانشگاه عمدتاً اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فعالیت می‌کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: ارزش افزوده محصولات شرکت‌‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و نوآور دانشگاه بسیار زیاد است. وجود بروکراسی‌های اداری یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان است و برای تحقق جهش تولید در کشور باید این نوع موانع برطرف شود. باید مسیری فراهم شود که مشکلات بروکراسی اداری برای بخش تولید کم شود؛ چراکه تولید کنندگان از این موانع نگرانی زیادی دارند.

وی یادآور شد: مشکلات بروکراسی اداری واحدهای تولیدی را فرسوده کرده و هزینه‌های تولید آنها را نیز افزایش می‌دهد، این در حالی است که برای واردات به کشور تسهیلات بسیار بیشتر است و توزیع‌کنندگان ترجیح می‌دهند از کالاهای خارجی استفاده کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید این نوع مسائل برای تولیدکنندگان حل شود.

معتمدی با بیان اینکه موضوع نقدینگی یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان به شمار می‌رود، گفت: در کشورهای توسعه یافته صنعتی از سوی بانک‌ها به واحدهای تولیدی وام با سودهای پایین اعطا می‌شود، این در حالی است که در کشور ما وام‌هایی با سود 15 تا 25 درصد به واحدهای تولیدی ارائه می‌شود؛ اما سود یک محصول به میزان سود وام نیست؛ بنابراین همین امر موجب شده از ظرفیت تولید در کشور کاسته شود.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تجاری در کشور افزود: در چنین شرایطی باید تسهیلات بیشتری برای واحدهای تولیدی ایجاد شود تا جهش تولید کاهش نداشته باشد. شعار جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری تعیین شده فرصت خوبی است که همه دستگاه‌‌های ذیربط از جمله مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دولت همت خود را بر اصلاحات لازم در قوانین و فرایندهای تولید بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066527

وب گردی

وب گردی