آذری: چرا پاداش جام جهانی به کی‌روش پرداخت شد اما به باشگاه‌ها داده نشده؟

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: اینکه چرا پول جام جهانی به باشگاه‌ها داده نشده و ابتدا پاداش برای سرمربی تیم ملی پرداخت شده، جای سوال دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از سایت باشگاه فولاد خوزستان، سعید آذری مدیرعامل باشگاه در گفت‌وگوی رادیویی درباره ماجرای پاداش کی‌روش، گفت: نوع پرداخت پاداش به کی‌روش مبهم است، بحث در مورد پول‌هایی که آقای کی‌روش گرفته، پیچیده است، مخصوصا اینکه من از مفاد قرارداد آقای کی‌روش با فدراسیون فوتبال و جزییات آن اطلاع خاصی ندارم. بدترین نوع قضاوت شاید قضاوت شهودی است که بر اساس شنیده‌ها درباره آدمی که اکنون در ایران نیست، بخواهیم قضاوت کنیم و تصمیم بگیریم. اما طبق صحبت‌های انجام شده مفاد این قرارداد بر این اساس است که 10 درصد از پاداش جام‌جهانی به آقای کی‌روش تعلق می‌گیرد، اینکه این پول پس از اینکه توسط فیفا پرداخت شد به آقای کی‌روش پرداخت می‌گردد و یا اینکه پس از مسابقات جام‌جهانی پرداخت شود مشخص نشده و نقطه ابهام است.

وی ادامه داد: ده درصد از ده میلیون دلار پول زیادی نیست، وقتی شما یک‌نفر را به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب می‌کنید و می‌توانید ده میلیون دلار درآمد داشته باشید، این ده درصد پول خیلی زیادی نیست و سرمربی ارزش این را داشته است. در تمامی کشورها این موضوع است که سرمربی می‌گوید من فلان درصد از پاداش را می‌گیرم و تیم را به جام جهانی می‌برم حتی این موضوع در باشگاه‌ها نیز وجود دارد به عنوان مثال ما فصل پیش با آقای منصوریان توافق کردیم و برای راه‌یابی تیم به مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و صعود در هر مرحله پاداش‌های جداگانه‌ای را لحاظ کردیم.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان در پاسخ به این سوال که لزوم رسانه‌ای شدن این مسئله چه بوده است؟ گفت: تمام تقصیرات را نباید گردن کسی بندازیم که اکنون حضور ندارد و ما از مفاد قراردادش اطلاع نداریم، موضوعی که مشخص است ده درصدی است که در قرارداد آمده و به امضای دو طرف رسیده است. نکته‌ای وجود دارد که مابه‌التفاوت مبلغی که کی‌روش نسبت به ده درصد گرفته بابت چه چیزی بوده و سوال من این است که چه لزومی داشته این مسائل در مطبوعات عنوان شود.

آذری تصریح کرد: ما آماده دریافت پاداش به صورت مستقیم از فیفا بودیم، ما رشید مظاهری را از ذوب آهن در تیم‌ملی داشتیم و پاداشی که به ذوب‌آهن تعلق می‌گرفت 226 هزار دلار بود. زمانی که در باشگاه ذوب‌آهن بودم 6 مکاتبه با فدراسیون فوتبال در این زمینه انجام دادم چرا که در شرایط سختی بودیم و به دنبال حق‌مان بودیم. به فدراسیون این پیشنهاد را دادم که ما می‌توانیم این پول را به طور مستقیم از فیفا دریافت کنیم که به ما اعلام کردند فیفا گفته این پول را تنها به فدراسیون‌ها می‌دهیم و آن‌ها موظف هستند این پول را به باشگاه‌ها بدهند. اینکه چرا این پول به باشگاه‌ها داده نشده و ده درصد ابتدا برای سرمربی تیم ملی پرداخت شده، مشخص نیست.

وی اشاره کرد: البته این مسئله گناه کی‌روش نیست. من اولین مدیرعامل باشگاهی بودم که با آقای کی‌روش بحث داشتم. که آن بحث روی موضوع اکبر ایمانی بود و مصاحبه‌هایی بر علیه من انجام داد اما نمی‌توانم وجدانم را زیر پا بگذارم و بر علیه آدمی که حضور ندارد مصاحبه کنم. به عقیده من کی‌روش آدمی نبود که بیشتر از چیزی که در قراردادش است پول بگیرد و اینکه توانسته پول پاداش را زودتر از بقیه بگیرد، گناه کی‌روش نیست.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان عنوان کرد: فیفا مخالف صد در صد پول‌شویی است. فیفا صرافی نیست که بخواهد بابت طلب‌های ما از خودش، بدهی‌های ما را بپردازد و فیفا ساختار بزرگی است که مانع پول‌شویی می‌شود و روی این موضوع فوق‌العاده حساس است و روی همین مسائل آقای سپ بلاتر و بسیاری از همکارانش را دستگیر کردند و فیفا به ای‌اف‌سی هیچ پولی بابت طلب تیم ملی ایران نداده است.

آذری یادآور شد: تمام پول ذوب‌آهن را از AFC گرفتم، من فصل پیش که مدیرعامل ذوب‌آهن بودم، حدود 407 هزار دلار بابت مسابقات آسیا را خودم در قطر از طریق سفارت‌خانه ایران در مالزی و قطر هماهنگ کردم و تا سنت آخر آن‌را گرفتم. این موضوع تماماً تلاش فردی بوده و اینکه یک کار سازمان یافته و اصولی باشد، نبوده است. تمام راه‌کار آن را خودمان پیدا کردیم و جا دارد من از سرکار خانم افخم و سفیرمان در قطر و مالزی تشکر کنم. مسائل زیادی از جمله اساسنامه، سه میلیون دلار کمپ اسپایر و ... جمع می‌شود و یک پکیج بی‌اعتمادی برای فوتبال ما در AFC و فیفا می‌سازد و این موضوعات تبعات خواهد داشت. وقتی رئیس فدراسیون ما اعتراف می‌کند که ما به فیفا دروغ گفتیم شما نباید انتظار خاصی از مدیرعامل یک باشگاه داشته باشید.

سعید آذری در پاسخ به این سوال که در انتخابات پس از اصلاح اساسنامه حضور پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: چرا که نه! اولین کسی که درباره اساسنامه قبل از نامه فیفا صحبت کرد، من بودم و متاسفانه بعد از آن مشکلاتی برای من درست شد که خداوند کمک کرد و حقانیت صحبت ما ثابت شد. اگر احساس کنم که ساختار اصلاح شده و آن موضوعی که اعضای محترم مجمع به دنبال آن هستند، در اساسنامه قید می‌شود چرا که نه؟ من می‌توانم تجربیاتی که طی 19 سال در فوتبال کسب کرده‌ام را در جایگاه‌های بالاتر استفاده کنم اما این به شرطی است که اساسنامه‌ای باشد که تمامی معضلات را حل کند و اعتمادی که بین فدراسیون، ای‌اف‌سی و نهادهای بالادستی کم‌رنگ شده است را بهبود ببخشد. ما باید سه کمیته در اساسنامه جدید خود قرار بدهیم تا مشکلات حل شود و متاسفانه شنیده‌ام که این کمیته‌ها بازهم در اساسنامه قرار ندارند. 1_ کمیته امور مالی، در فدراسیون امور مالی وجود دارد اما کمیته‌ای نیست که حاصل برنامه ریزی مالی باشد و راه‌کارهای مالی را بداند. 2_ کمیته تطبیق و ممیزی 3_ کمیته مدیریت.

وی راجع به عدم دریافتی باشگاه‌ها از حق حضور بازیکنانشان در جام جهانی گفت: باشگاه‌ها از این موضوعات ضربه می‌بینند، شما ببینید از جام‌جهانی روسیه چقدر گذشته اما باشگاه‌ها هنوز یک سنت نگرفته اند. هر بازیکن 226 هزار دلار برای هر باشگاه درآمد داشته است و برای هر باشگاه تعداد نماینده آن را در جام‌جهانی در این عدد ضرب کنید.

آذری تاکید کرد: دوستانی که در فدراسیون فوتبال و یا کمیته‌های مختلف آن از جمله انضباطی، اخلاق و ... حضور دارید، من همیشه صراحت لهجه داشته‌ام، رک و پوست کنده حرفم را زده‌ام و هیچ‌وقت هم فضاسازی نکرده‌ام. از شما خواهش می‌کنم وقتی هم‌وطن شما موضوعی را جلوتر از شما متوجه می‌شود و می‌گوید را گوش کنید، شاید اگر اینکار را انجام می‌دادید درصدی از این موضوع که پیش آمده برای ما اتفاق نمی‌افتاد.

کد خبر: 1066530

وب گردی

وب گردی