روند پر پیچ‌وخم ادامه تحصیل، برای دانش‌آموختگان رشته «علوم آزمایشگاهی»

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: موانع بسیاری برای ادامه تحصیل کارشناسان علوم آزمایشگاهی تا مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد. به‌همین دلیل داوطلبان مجبور به ادامه تحصیل در گرایش‌های تک‌رشته‌ای هستند.

مسعود پارسانیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز پیرامون بزرگداشت حکیم جرجانی و روز «علوم آزمایشگاهی» اظهار کرد: کارشناسان و متخصصان علوم آزمایشگاهی از جمله پرتلاش‌ترین نیروهای پاراکلینیکی محسوب می‌شوند که همواره در معرض خطر و بیماری‌های ناشی از نمونه‌های آزمایشگاهی قرار دارند.

وی افزود: اغلب کارشناسان علوم آزمایشگاهی به‌صورت غیرمستقیم با بیماران در ارتباط هستند؛ ولی متأسفانه آن‌طور که باید به حقوق خود در نظام درمانی کشور نرسیده‌اند. باتوجه به اینکه در اغلب موارد بیمار به آزمایشگاه ارجاع می‌شود و کارشناسان با نمونه‌های آزمایشی که از بیمار تهیه شده سروکار دارند، تحقق حقوق کامل کارشناسان علوم آزمایشگاهی اعم از سختی کار از مطالبات و گلایه‌های اصلی این قشر زحمت‌کش است.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بیان کرد: کارشناسان علوم آزمایشگاهی در روزهایی که کشور درگیر بحران کرونا قرار گرفته، در خط مقدم مبارزه خدمت می‌کنند و با نمونه‌های آلوده بیماران در ارتباط هستند. ریسک آلودگی در این گروه از کادر درمان نیز بالاست.

پارسانیا درباره چالش‌های رشته علوم آزمایشگاهی نیز عنوان کرد: پیش از این پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کاردانی صورت می‌گرفت که سپس پذیرش در مقطع کارشناسی نیز به ردیف پذیرش اضافه شد. بعدها آزمون‌هایی از کاردانی به دکتری و کارشناسی به دکتری برگزار شد. در سالیان اخیر نیز داوطلبان بسیاری متقاضی ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته هستند.

وی ادامه داد: موانع بسیاری برای ادامه تحصیل کارشناسان علوم آزمایشگاهی تا مقاطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد. به‌همین دلیل داوطلبان مجبور به ادامه تحصیل در گرایش‌ها تک‌رشته‌ای هستند؛ درحالی که بسیاری تقاضای اخذ دکترای حرفه‌ای در رشته علوم آزمایشگاهی را دارند. اخذ دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی برای تأسیس آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و اشتغال دانش‌آموختگان جایگاه مهمی دارد.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران اظهار کرد: پروانه اشتغال به‌تنهایی به دانش‌آموختگان تک‌رشته‌ای اعطا نمی‌شود و در چنین شرایطی باید چهار تن از دانش‌آموختگان به‌صورت مشترک نسبت به این موضوع اقدام کنند. قوانین این‌چنینی در راستای اشتغال و کارآفرینی دانش‌آموختگان علوم آزمایشگاهی موانع بسیاری ایجاد کنند.

پارسانیا با اشاره به ضرورت رسیدگی معاونت آموزش وزارت بهداشت به مشکلات دانش‌آموختگان و ادامه تحصیل داوطلبان علوم آزمایشگاهی، تصریح کرد: تاکنون مراجعات و تقاضاهای بسیاری برای تسهیل ادامه تحصیل داوطلبان صورت گرفته؛ اما هربار با موانعی روبرو شده و این درخواست به غایت خود نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 600 دانشجو در مقاطع مختلف رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درحال تحصیل هستند که در هر نیم‌سال دانشجویان مهمان را نیز پذیرش می‌کنیم. گفتنی است در هر نیمسال میانگین 50 نفر در این رشته پذیرش می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066550

وب گردی

وب گردی