شیوع کرونا در زندان‌های بحرین فاجعه‌بار خواهد بود

انجمن حقوق بشر بحرین با اعلام اینکه زندانیان سیاسی در بحرین شرایط اسفناکی دارند، هشدار داد شیوع کرونا در سایه بی‌توجهی مقامات این کشور می‌تواند فاجعه انسانی رقم بزند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، یک نهاد فعال در زمینه حقوق بشر در بحرین شرایط زندانیان سیاسی در این کشور را بسیار دشوار خواند و از نهادهای بین المللی خواست برای آزادی آن‌ها دست به تحرکاتی بزنند.

«باقر درویش»، رئیس «منتدی البحرین لحقوق الانسان BFHR» (انجمن حقوق بشر بحرین) گفت که زندانیان اندیشه (سیاسی) در بحرین از شرایط بسیار دشوار در طول دوره بازداشت ظالمانه‌شان رنج می‌برند.

او گفت که این نهاد حقوق‌ بشری، در سال گذشته بیش از ۳۰۰ مورد نقض حقوق زندانیان در برخورداری از درمان مناسب و ضروری را به ثبت رسانده است؛ چرا که مسئولان امنیتی عادت کرده‌اند با محروم کردن زندانیان سیاسی از درمان، به عنوان یکی از راه‌های شکنجه و انتقام روشمند در داخل زندان‌ها استفاده کنند.

زندان‌های بحرین فاقد استانداردهای معمول جهانی است

درویش ادامه داد: «علاوه بر این، زندانیان در حالی در اسارت به سر می‌برند که شرایط زندان‌هایی که قواعد معمول در جهان را رعایت نمی‌کنند، هر روز از قبل وخیم‌تر می‌شود، به ویژه اینکه تعداد بازداشت شدگان از ظرفیت زندان‌ها افزون است».

رئیس انجمن حقوق بشر بحرین زندان‌های این کشور را فاقد خدمات درمانی یا دارای خدمات ناکافی توصیف کردو گفت که «یکی از مهمترین مشکلاتی که امروز در این زندان‌ها وجود دارد، خدمات درمانی ناکافی برای زندانیان است، به گونه‌ای که زندانیان مجبورند برای قرار گرفتن تحت درمان، مدت‌های طولانی به انتظار بنشینند و ممکن است نوبت دریافت خدمات درمانی ایشان بعد از آن فرا برسد که کار از کار گذشته باشد یا وضعیت سلامت ایشان وخیم‌ شده باشد».

دولت بحرین از مسئولیت خود در قبال زندانیان طفره می‌رود

وی در مورد شیوع بیماری در زندان‌های بحرین نیز اینگونه گفت که «در تجربه‌های گذشته از جمله در تجربه مقابله با بیماری پیسی (جرب) که در زندان‌های بحرین شایع شده بود، شاهد بودیم که حکومت، هیچ گونه حس مسئولیت پذیری ندارد و علاوه بر سهل انگاری، دیدیم که اساساً در مدیریت زندان برای محدود ساختن این بیماری ضعیف عمل کرده است».

نگرانی از شیوع کرونا در زندان‌های بحرین در سایه بی‌توجی مقامات

درویش ادامه داد: «این در حالی است که تجربه‌های انسانی و درمانی و دیگر تلاش‌های صورت گرفته، توانسته است این بیماری را در شرایطی بسیار محدود قرار دهد که به هیچ وجه با بیماری کرونا که مؤسسات درمانی و آزمایشگاه‌های علمی تا امروز نتوانسته‌اند واکسن مؤثری برایش تولید کنند، قابل مقایسه نیست. با این شرایط، اگر بیماری کرونا به داخل زندان‌ها راه یابد، چه خواهد شد؟».

رئیس انجمن حقوق بشر بحرین گفت که در سایه بی‌توجی‌های مقامات بحرینی به زندانیان سیاسی در ماجرای شیوع پیسی ۲۰۰ نفر در زندان امنیتی «جو» به این بیمای مبتلا شدند. او هشدار داد که در صورت ورود کرونا به این زندان می‌تواند به فاجعه انسانی منجر شود که زندگی و امنیت سلامت زندانیان را خواهد ربود.

درویش به سابقه مقامات بحرین در بی‌توجهی به درخواست‌های انسانی و حقوق‌بشری اشاره کرد و گفت که با وجود تمامی فراخوان‌هایی که در سراسر جهان اعلام شده، در رأس آن‌ها فراخوان کمیته عالی حقوق بشر سازمان ملل، اما مقامات بحرینی به چنین فراخوان‌هایی پاسخ ندادند و به اتخاذ تدابیر رسانه‌ای مانند توسل به هیأت ملی حقوق بشر روی آوردند که دست به یک بازدید تبلیغاتی زد که تلویزیون بحرین آن را پوشش داد، تلویزیونی که نگاه‌های دیگر را نمی‌پذیرد و تنها بازتاب دهنده دیدگاه دولتی است که بسیار گمراه‌ساز است.

توسل به پروپاگاندا برای فرار از انتقادها

وی ادامه داد: «مقامات بحرین به جای حرکت به سوی اقدام درست که همان آزاد سازی فوری تمامی زندانیان آزادی عقیده است، به استفاده از تبلیغات رسانه‌ای و اظهار نظرهای پارلمانی مشخص روی آورد و دست به دامن برخی مؤسسات مطبوعاتی و گفتمان‌های نفرت پراکن و دیگر موارد شد تا کسانی را مورد حمله قرار دهد که خواستار برخورداری زندانیان از حقوق طبیعی‌شان در رسیدن به آزادی‌ای شدند که از ایشان سلب و ظالمانه محدود شد و تجاوزات بی‌شماری در حقشان اعمال گشت».

رئیس انجمن حقوق بشر بحرین در پایان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی در این کشور پرسید که اگر چنین ویروس جهانی کرونا که علاجی برای آن پیدا نشده است، به زندان‌های بحرین برسد، رفتار مقامات امنیتی چگونه خواهد بود؟

مقامات آل خلیفه از سال ۲۰۱۱ و به دنبال آغاز حرکت انقلابی مردم بحرین برای اصلاحات در این کشور، مخالفان خود را سرکوب کرد، رهبران انقلابی را زندانی و یا بعد از سلب تابعیت به خارج تبعید کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066590

وب گردی

وب گردی