فعالیت در کانون‌های فرهنگی چه مزایایی برای دانشجویان دارد؟

کانون‌ها دارای فضای دوستانه‌ای هستند که در دانشگاه برای ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای ایجاد شده‌اند. دانشجوها باحضور در کانون‌ها، فرصت سعی و خطا در مسئولیت‌های خود را به دست می‌آورند و تجربه کسب می‌کنند.

مرتضی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: برنامه‌های این کانون بسیار متنوع است که می‌توان در زمینه عکس به برگزاری دوره‌های مقدماتی و پیشرفته عکاسی، دوره ویرایش عکس و جشنواره عکس پاییز دانشگاه شهید بهشتی و در زمینه فیلم هم به پخش فیلم‌های به روز سینمای جهان، برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه و دوره‌های آموزشی اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های این کانون برای ماه‌های آینده می‌توان به ساخت فیلم‌های کوتاه بیشتر با حضور دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، دوره‌های پیشرفته ساخت فیلم، بازیگری، تدوین و ادامه سالانه جشنواره فیلم کوتاه اشاره کرد؛ همچنین برگزاری برنامه شب اسکار، نقد فیلم و بازدید از شهرک سینمایی از دیگر برنامه‌های این کانون است.

دبیر کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها بهترین فرصت برای ترویج مسئولیت‌پذیری هستند، گفت: کانون‌ها دارای فضای دوستانه‌ای هستند که در دانشگاه برای ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای ایجاد شده‌اند. دانشجوها باحضور در کانون‌ها، فرصت سعی و خطا در مسئولیت‌های خود را به دست می‌آورند و تجربه کسب می‌کنند.

احمدی ادامه داد: از سوی دیگر چون دانشجویان در زمینه‌ای فعالیت می‌کنند که به آن علاقه دارند، سبب می‌شود این تجربه برای آنها لذت‌بخش باشد. همچنین به دلیل وجود فضای آموزشی در کانون‌ها، سطح حرفه‌ای دانشجویان ارتقا می‌یابد.

وی درباره دستاوردهای فعالیت در کانون‌ها تشریح کرد: دستاوردهای فعالیت در کانون‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد که می‌توان به تقویت اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری، یادگیری و تقویت توانایی‌های فرهنگی_اجتماعی آنها اشاره کرد. علاوه بر موارد نام برده شده، دانشجویان با شرکت در جشنواره‌ها و مسابقه‌های متنوع کانون‌ها این فرصت را دارند که به مطرح کردن بیشتر خود بپردازند و حتی جوایزی را هم دریافت کنند.

فعالیت‌های تیمی مهم‌ترین دستاورد فعالیت در کانون‌ها است

دبیر کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد: اما مهم‌ترین مزیت فعالیت در کانون، یادگیری فعالیت‌های تیمی و آشنا شدن با افرادی است که در زمینه کانون مورد نظر فعالیت می‌کنند و می‌تواند برای آینده دانشجو هم مفید باشد.

احمدی با اشاره به نقش کانون‌ها در تقویت اعتماد سازمانی و بین شخصی، تصریح کرد: به دلیل اینکه کانون‌ها بر پایه دانشجویان فعالیت می‌کنند، طبیعی است که اعتماد بین شخصی در آنها از ارکان مهمی محسوب شود. زمانی که فعالیتی مانند یک جشنواره به میزبانی کانون برگزار می‌شود، افراد اغلب بدون دریافت مزایای مالی و صرفا به دلیل علاقه شخصی به موضوع و اعتماد به دوستانشان در این زمینه، نقشی را برعهده می‌گیرند. از سوی دیگر چون کانون یکی از زیر مجموعه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه بوده و دارای چارچوب‌های خاصی است، قطعا باتوجه به عملکرد دانشگاه سبب ایجاد یا ازبین رفتن اعتماد می‌شود.

وی درباره مزایا و معایب افزایش تعداد کانون‌ها اظهار کرد: کانون‌ها بر پایه دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌های مشخصی ایجاد می‌شوند، بنابراین اگر تعداد کانون‌ها افزایش یابد به این معنی است که دانشجویان بیشتری به موضوعات فرهنگی علاقه نشان می‌دهند که این مسئله خوب است؛ اما به وجود آمدن موازی کاری در سطح دانشگاه ازجمله معایبی بوده که ممکن است توجه را از مسیر اصلی منحرف کند.

دبیر کانون کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در زمینه مهم‌ترین چالش‌های موجود در حوزه کانون‌ها می‌توان به این نکته توجه کرد که چون فعالیت کانون‌ها صرفا محیط دانشگاه است، محدودیت‌هایی از سوی دانشگاه ایجاد و در بعضی اوقات این محدودیت‌ها تبدیل به چالش می‌شوند. البته می‌توان نسبت به این محدودیت‌ها در برابر مزایا و امکاناتی که دانشگاه برای کانون‌ها فراهم می‌کند، چشم پوشی کرد.

احمدی درباره روند حمایت‌های مالی دانشگاه و استقبال دانشجویان از برنامه‌های کانون‌ها، تشریح کرد: معاونت فرهگی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی از نظر مالی حمایت‌های خوبی در حد توان خود از برنامه‌های کانون‌ها انجام داده است و مشکل خاصی هم در این زمینه وجود نداشته است. در زمینه حمایت دانشجویان هم از فعالیت‌ها و اقدامات نشریات نکاتی وجود دارد؛ تجربه ثابت کرده که اگر فعالیت کانون بر اساس علایق دانشجویان باشد، با استقبال خوب دانشجویان روبه رو می‌شود؛ اما در غیر این صورت نباید انتظار استقبال مناسبی داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066607

وب گردی

وب گردی