آمار اهدای خون در سال 98/ سهم  زنان  در اهدای خون چقدربود؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: سهم بانوان کشور در اهدای خون کمرنگ است و در سال گذشته این سهم فقط ۴.۳ درصد بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بشیر حاجی بیگی گفت: در سال گذشته ۹۵.۷ درصد خون‌های اهدایی در کشور مربوط به آقایان بوددر حالیکه ۲۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما شاهد مشارکت کمرنگ بانوان در امر اهدای خون هستیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: نیمی از جمعیت کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می‌دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی بانوان از سالم‌ترین منابع خونی است.

در حالیکه ۲۰ میلیون نفر از بانوان ایرانی دارای شرایط اهدای خون هستند، اما شاهد مشارکت کمرنگ بانوان در امر اهدای خون هستیم


وی گفت: همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون، علاوه بر ترویج رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده ها در اهدای خون داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته 2 میلیون و ۵۵۳ هزار نفر برای اهدای خون در سراسر کشور به مراکز انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه 2 میلیون و ۴۰۶ هزار واحد خون اهدا شده است.

حاجی بیگی با بیان اینکه در سال ۹۸، نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر برای بار اول در کشور اقدام به اهدای خون کرده‌اند، گفت: همچنین شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال ۱۳۹۸، ۴.۳ درصد بوده و استان لرستان با 8 درصد، مرکزی با ۷.۱ درصد، کردستان با ۶.۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۶.۹ درصد رتبه های اول تا چهارم را در این زمینه دارا هستند.

شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال ۱۳۹۸، ۴.۳ درصد بوده و استان لرستان با 8 درصد، مرکزی با ۷.۱ درصد، کردستان با ۶.۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۶.۹ درصد رتبه های اول تا چهارم را در این زمینه دارا هستند

وی اعلام کرد: در سال ۱۳۹۸، 3 میلیون و ۴۹۴ هزار واحد خون و فرآورده‌های آن شامل گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است. بیشترین مصرف خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان‌های تهران با ۷۹۰ هزار واحد خون بوده است و سپس فارس با ۲۸۸ هزار واحد خون و خراسان رضوی با ۲۶۳ هزار واحد خون در رده‌های بعدی قرار دارند. باید توجه کرد که کلان شهر تهران با داشتن ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی پرمصرف ترین شهر کشور از نظر مصرف خون و فرآورده های آن محسوب می شود.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1066624

وب گردی

وب گردی