تولید 500 هزار نشاء گیاهان زینتی و آپارتمانی  با تکنولوژی کشت بافت گیاهی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید 500 هزار نشاءگیاهان زینتی و آپارتمانی از طریق تکنولوژی کشت بافت گیاهی خبر داد و گفت: هم‌اکنون محصولات تولیدی به مرحله انبوه‌سازی رسیده و قرار است به زودی به کشورهای کانادا، ترکیه و سریلانکا این محصولات را صادر کنیم.

حبیب اطمینانی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم وفناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این شرکت در حوزه تولید انواع محیط‌های کشت و آزمون‌های بیولوژیکی در زمینه‌های میکروبی، سلولی و گیاهی تاسیس شد و عمده فعالیت خود را به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان نوع 2 بر تولید محیط‌های کشت که تاکنون در کشور تولید نشده‌اند قرار داده است.

وی تصریح کرد: شیوه کاری این شرکت بر مبنای کارایی، کیفیت، سرعت عمل، سهولت دسترسی و قیمت مناسب برای مشتریان استوار شده است. همچنین محققان این شرکت از اساتید مجرب دانشگاه و کارشناسان با تجربه در زمینه‌های میکروبیولوژی، بیولوژی سلولی و مولکولی، مهندسی پزشکی، نانومواد، مهندسی مواد و شیمی تشکیل شده‌اند و دارای تجربیات موفقی در حوزه‌های فوق است.

اطمینانی با تأکید بر اینکه این دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغبانی از طریق تکنولوژی کشت بافت گیاهی فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد، اظهار کرد: در کنار این موضوع بحث مهارت آموزی را نیز سرلوحه کاری خود قرار داده است تا جایی که حدود 30 نفر از فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی به صورت رایگان در دوره‌های آموزشی این شرکت دانش‌بنیان شرکت کردند. می‌توان گفت 90 درصد فعالیت این شرکت در زمینه تولید نشاء گیاهان زینتی و آپارتمانی و مابقی در زمینه تولید پایه‌های گردو و درختان مثمر و غیرمثمر و گیاهان حاره‌ای است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این شرکت در سال 500 هزار عدد نشاء تولید می‌کند، افزود: میزان تولیدات این شرکت برای بازار کافی نیست، متاسفانه با وجود متقاضی زیاد هنوز نتوانستیم نیاز کامل را تامین کنیم. قبل از بالا رفتن قیمت دلار تمام این نشاها از خارج ( کشورهای هلند، آلمان و سایر کشورها) وارد کشور می‌شد؛ اما بعد از بالا رفتن قیمت دلار به دلیل باصرفه نبودن دیگر وارد نمی‌شود.

وی ادامه داد: این شرکت دانش‌بنیان با رعایت تمام پروتکل‌های تولید توانست این گیاهان را بومی‌ کند، تصریح کرد: هم‌اکنون محصولات تولیدی به مرحله انبوه‌سازی رسیده و قرار است به زودی به کشورهای کانادا، ترکیه و سریلانکا این محصولات را صادر کنیم. در حال حاضر در مرحله اخذ مجوز برای صادارت از جهاد کشاورزی و گرفتن کارت بازرگانی هستیم. در صورت حل این موانع صادرات این محصولات از سر گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از تکنیک‌های مطرح در تکنولوژی زیستی، تکنیک کشت بافت است. کشت بافت گیاهی تکنیک رویش سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها، تحت شرایط استریل در یک محیط مغزی جامد یا مایع که به صورت مصنوعی تهیه شده، است. این تکنیک سبب پیشرفت علوم گیاه شناسی پایه، به ویژه در زمینه کشاورزی، باغبانی، اصلاح نباتات، جنگل‌داری، بیماری شناسی گیاهی و تولید صنعتی متابولیت‌های گیاهی و غیره شده است.

اطمینانی تأکید کرد: مزیت کشت بافت افزایش محصول از طریق تولید گیاهان عاری از ویروس است. چنانچه گیاه از راه‌های معمول مانند قلمه‌زنی تکثیر شود احتمال انتقال ویروس و سایر آلودگی‌ها به گیاهان جدید وجود دارد و به مرور زمان سبب کاهش محصول و عمر مفید نهال می‌شود. اما با استفاده از کشت بافت می‌توان گیاه عاری از بیماری تولید و توزیع کرد. تکنیک تکثیر به روش کشت بافت امکان تولید گیاهانی که از لحاظ ژنتیکی هم‌وژن و به صورت یکنواخت هستند را فراهم می‌کند. همچنین در این روش گیاهان تکثیر شده از قدرت رشد بالایی نسبت به گیاهانی که به روش‌های سنتی تکثیر می‌شوند برخوردارند.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: متاسفانه علی رغم نیاز کشور به واردات گل و گیاهان زینتی، تعداد بسیار کمی از شرکت‌ها به طور جدی وارد تولید نشاء در این حوزه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در این شرکت دانش‌بنیان 6 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت‌ هستند، گفت: یکی از اهداف شرکت در سال جدید بالا بردن تعداد گیاهان تولیدی است تا بتواند یک و نیم تا دو برابر افزایش تولید را داشته باشد. با توجه به اینکه بازار مستعد دریافت این نوع محصولات است تقاضای بازار در سال گذشته خیلی گسترده تر از عرضه بود. بنابراین امسال با توجه به سیاست‌های شرکت حتما باید میزان تولید را ارتقا دهیم تا یک درصد بازار را به خودمان اختصاص دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066647

وب گردی

وب گردی