کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی به صورت فشرده در تابستان برگزار می‌شود/ احتمال برگزاری امتحاناتِ حضوری با رعایت فاصله‌گذاری هوشمند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گویی ویدئویی با شبکه خبر به برخی ابهامات دانشجویان این دانشگاه برای کلاس‌های مجازی و نحوه برگزاری امتحانات پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیش از ظهر امروز در ارتباط زنده تصویری با شبکه خبر صداوسیما اظهار کرد: ما با تعبیر تعطیلی دانشگاه‌ها موافق نیستیم و تعطیلی فعالیت‌های حضوری دانشگاه را قبول داریم، چراکه دانشگاه‌ها در این مقطع حساس تعطیل پذیر نیستند. به لطف خدا کلاس‌های مجازی از اوایل اسفند ماه سال گذشته‌ بر روی بستر دو سامانه آموزش آنلاین دانشگاه که از سالها قبل آماده شده بود، آغاز شد.

وی با اشاره به سطح گسترده آموزش‌های مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اکنون 90 درصد کلاس‌ها در این دانشگاه به‌صورت کامل پوشش داده شده و یکصد و 30 هزار کلاس در ساعت به‌صورت تجمعی در همه واحدهای دانشگاهی کشور درحال برگزاری است که در نوع خود رقم بزرگ و خیره‌کننده‌ای است که فائق آمدن به زیرساخت‌های فناوری آن دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

طهرانچی بیان کرد: دانشگاه بزرگترین آموزش عالی مجازی کشور را در این ایام راه‌اندازی کرده که قطعا نواقصی هم به‌همراه داشته و روزبه‌روز بهتر می‌شود. نکته‌ای درخصوص حمایت‌های مالی دولت مطرح بود که در مکاتباتی که با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته، تا آخر هفته جاری هزینه اینترنت مصرفی دانشجویان به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: واحد الکترونیک دانشگاه آزاد با 10 هزار دانشجو بزرگترین مجموعه آموزش مجازی کشور بود که با بهره‌گیری زیرساخت‌های این واحد دانشگاهی، اکنون 400 هزار دانشجو با زیرساخت‌های واحد الکترونیک درحال گذراندن کلاس‌های خود هستند. سامانه «دان» که برپایه سیستم عامل موبایلی پس از چندین سال کار، راه‌اندازی شده و مقرر شده پوشش کلاس‌های استان تهران در بستر این نرم افزار صورت بگیرد.

وی با اشاره به گسترش سامانه‌های بومی آموزش مجازی افزود: براساس زیرساخت‌های موجود واحدهای دانشگاهی، کلاس‌های مجازی بعضی از استان‌ها مانند خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان به صورت مستقل و منطقه‌ای برگزار شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد برگزاری امتحانات نیمسال جاری بیان کرد: درمورد مواجهه با این ویروس رخدادها متفاوتی پیش‌بینی می‌شود، درجلسه هیئت رئیسه دانشگاه که روز گذشته برگزار شد، اجازه دادیم تا دانشجویان تا سه درس که فرصت حضور در کلاس حضوری را پیدا نکرده‌اند به‌صورت رایگان انتخاب و در کلاس حاضر شوند و نمره بهتر را جایگزین کنند. باتوجه به پیش بینی ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات حضوری خواهد بود.

طهرانچی در پاسخ به چگونگی برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی نیز خبر داد: برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی به‌صورت فشرده و در یک ماه به فصل تابستان موکول می‌شود.

وی ادامه داد: محققان و پژوهشگران مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند با فاصله گذاری هوشمند از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها استفاده کنند. در این خصوص لازم نیست دانشجو به محل تحصیل خود مراجعه کند، بلکه با رجوع به نزدیکترین واحد دانشگاهی محل زندگی و انجام هماهنگی‌های لازم امکان استفاده از بسترهای آزمایشگاهی برای آنها میسر می‌شود و نیازی به انجام سفرهای غیرضرور نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد: فرآیند دفاع نیمه حضوری پایان‌نامه‌ها از ابتدای اردیبهشت به‌صورت مجازی و در سامانه «دان» شروع می‌شود. اگر فرصتی در خرداد ماه در اختیار دانشگاه قرار بگیرد کلاس‌های رفع اشکال و آموزش تکمیلی برگزار می‌شود. تاکنون 6 هفته را از دست داده‌ایم و اگر فرصتی در آینده در اختیار تقویم دانشگاهی قرار بگیرد، 2 تا 4 هفته مکمل آموزشی را نیز برگزار می‌کنیم.

طهرانچی از تعهد و پایبندی دانشگاه نسبت به رعایت تقویم دانشگاهی خبر داد و گفت: شاید بسیاری از دانشجویان سال پایانی تحصیل خود را بگذرانند به‌همین دلیل تقویم دانشگاهی را با برنامه دنبال می‌کنیم و با حداکثر دو هفته تاخیر نیمسال را به پایان می‌رسانیم.

وی تصریح کرد: بهبود کیفی و ارتقای آموزش مجازی را با جدیت دنبال می‌کنیم. اکنون شیوع ویروس کرونا، دانشگاه‌ها در تمام دنیا روش آموزش مجازی و فاصله‌گذاری را پیاده می‌کند و در ایران نیز از جریان عقب نماند، بدیهی است که اشکالات و ایراداتی نیز وجود داشته باشد که به مرور زمان ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزئیات برگزاری کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی نیز تشریح کرد: دوره‌های آزمایشگاهی در زمان فشرده یک ماهه بعد از امتحانات نیمسال جاری برگزار می‌شود. نتیجه قطعی چگونگی برگزاری امتحانات، مشروط به مصوبات ستاد ملی کرونا است.

طهرانچی درباره چگونگی برگزاری ترم تابستان نیز بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری ترم تابستان به‌صورت مجازی نیز تدابیری اندیشیده است و تجربیات به‌دست آمده در ایام کرونا در تابستان بهره‌برداری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066650

وب گردی

وب گردی