دولت از مشارکت مردمی برای حل مشکلات سوءاستفاده نکند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی گفت: انقلاب اسلامی با راه‌اندازی گفتمان بسیج برای پر کردن خلأهای اجرایی و خدماتی در کشور توسط بدنه‌ مردمی تلاش دارد؛ اما برخی مسئولان ازاین گفتمان سوءاستفاده می‌کنند.

رضا حصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مدیریت شرایط بحرانی توسط مسئولان و میزان مشارکت مردمی برای حل معضلات جامعه اظهار کرد: در بحران‌هایی که برای ملت‌های مختلف پیش می‌آید و شرایط فوق العاده در منطقه یا کل یک جامعه حاکم می‌شود، وظیفه سیستم مدیریتی و اجرایی آن کشور است که درصدد مدیریت و رفع بحران باشد.

وی با بیان اینکه بحران‌ها می‌توانند شکاف‌های اجتماعی موجود در جامعه را تعمیق بخشند و خطاهای مدیریتی، فاصله‌ مردم و دولت را بیشتر می‌کند، گفت: انقلاب اسلامی بعد از ایجاد یک نظام جدید و مردمی برای اولین بار گفتمان بسیج را برای پر کردن خلأهای اجرایی و خدماتی در کشور توسط بدنه‌ مردمی گفتمان خود را راه اندازی کرد که وجه تمایز انقلاب اسلامی با تمام نظام‌ها و انقلاب‌های پیشین و فعلی بوده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی ادامه داد: مردم باید مددکار سیستم مدیریتی کشور باشند تا رشد و تعالی و رسیدن به دولت اسلامی انجام شود؛ اما این فرهنگ خیر خواهی مردمی، ساختاری را دارد فربه می‌کند که رفته رفته در بحران‌ها و حتی شرایط نیمه بحرانی و عادی در مقابل عملیات مردم، عقب نشینی می‌کند و سهم بیشتری برای ایفای مردم قائل می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان در خصوصی سازی آموزش در کشور بیان کرد: مدارس غیر دولتی در اواخر مجلس دوم تصویب شد تا فشار از روی آموزش عمومی و دولتی برداشته شود و سیستم آموزشی کشور به ارتقای کیفی آموزش و پرورش بپردازد که در ادامه مدارس غیر دولتی کاملاً جای مدارس دولتی را گرفت.

حصاری اضافه کرد:‌ ۱۰ سال قبل در بحرانی، خلأ مدیریتی و خدماتی 20 درصد کار را تشکیل می‌داد و مشارکت مردمی این خلأ 20درصد را باید پر می‌کرد؛ چون این مشارکت بدون منت و مطالبه تبدیل به انتظار از سمت سیستم اجرایی شده است. بعداز چندسال 40 درصد کار با خلأ دولتی مواجه می‌شود و این حجم از خلأ را بایستی پر کنند؛ یعنی دایره‌ خود مدیریتی مردم گسترده‌تر و دایره‌ کشور‌داری دولت کوچک‌تر می‌شود.

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: اکنون در برهه‌ای قرار گرفته‌ایم که قبل و بعد از دستور مقام معظم رهبری به آحاد مردم جهت مشارکت در رفع بحران که این نیز ساختاری به نام بسیج مردمی برای خود دارد. نهادهای دولتی سر بیگاری کشیدن از مردم به دعوا افتاده‌اند و به جای آن که از ظرفیت‌های موجود خود برای رفع بحران استفاده کنند، می‌جنگند تا مردم بیشتری را برای خود کار بگیرند. در حقیقت مواجب بگیران، امکانات دولتی در قرنطینه و مردم مستضعف پای کار انقلاب‌ هستند.

وی افزود: مردم انقلاب کردند تا سایه‌ مدیریت اسلامی بالای سرشان باشد و گرنه زیر چتر لیبرالیسم، مشکلات خودشان را خودشان حل کردن که دولت، مجلس، دفتر و تشکیلات نمی‌خواهد.

حصاری در پایان خاطر نشان کرد: مردم در کنار ایفای نقش انسانی و بسیجی باید به فکر گسترده کردن دایره کشورداری دولت باشند و در رسیدن به دولت اسلامی ایفای نقش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066666

وب گردی

وب گردی