کیت تشخیص مولکولی ویروس کرونا ساخته شد

درسالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولیدنام‌گذاری شده است، ساخت و تولید کیت تشخیص مولکولی ویروس کرونا covid19 توسط مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد آغاز شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز شهرکرد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با دارا بودن نیروهای علمی متخصص و توانمند، همچنین وجود مجموعه آزمایشگاهی مجهز که دارای فضا و امکانات دستگاهی پیشرفته ای است، از پتانسیل بالایی جهت تولید و انبوه سازی کیت تشخیص کووید 19 برخوردار است. به گونه ای که در حال حاضر جهت تولید این کیت بسیار پیشرفته و تخصصی، نیاز به خریداری تجهیزات دستگاهی جدید نبوده و امکانات موجود کفایت می کند.

ابراهیم رحیمی اظهار داشت: با توجه به نیاز مبرم کشور به این کیت تخصصی ارزشمند، فرصت مناسبی است که در سال جهش تولید، ضمن تبدیل پتانسیل موجود در واحد شهرکرد به عمل، در راستای نیاز کشور گام موثر و ارزشمندی برداشته شود.

عباس دوستی، مجری طرح و عضو هیات علمی گروه زیست شناسی این واحد دانشگاهی نیز با اشاره به اینکه یکی از دقیق ترین روش های تشخیص مولکولی، استفاده از سیستم پروب فلورسانس همراه با تکنیک real time PCR است، گفت: از بین روش های مختلف بر پایه پروب، روش TaqMan از دقت و حساسیت بالایی جهت تشخیص عوامل عفونی برخوردار است. از آنجا که ژنوم ویروی کووید 19، از جنس RNA است، لذا تکنیک نهایی که از دقت و سرعت بالایی برخوردار است و امر تشخیص ویروس مد نظر را 100 درصد با موفقیت همراه می کند، روش TaqMan RT real time PCR است.

وی افزود: با توجه به این که این کیت بر اساس توالی ژنی ویروس SARS-Vov2 طراحی شده و قابلیت تشخیص بالایی برای توالی ژنی مورد نظر دارد، علاوه بر تشخیص دقیق و سریع ویروس کووید 19، امکان تعیین تعداد ویروس در نمونه (Viral load) را نیز فراهم می‌آورد. علاوه بر آن تولید چنین کیت های دقیق و تخصصی که بر پایه دانش روز و آخرین اطلاعات علمی انجام می شود، سبب بومی سازی دانش فنی تولید کیت های مولکولی از این دست می شود. بدیهی است با تولید این کیت، کمک شایانی به جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیل به خودکفایی می شود.

لازم به ذکر است، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در سال های قبل نیز تجربه تولید کیت های تشخیصی بر پایه روش های مولکولی برای تشخیص عوامل متعدد ویروسی و باکتریایی را داشته است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1066672

وب گردی

وب گردی