کانون‌های فرهنگی حس ناامیدی دانشجویان را از بین می‌برد

دبیر کانون تئاتر دانشگاه شهید بهشتی گفت: هرچه قدر تعداد کانون‌ها افزایش یاید، دانشجویان آگاهی بیشتری نسبت به علایق خود پیدا می‌کنند در نتیجه حس ناامیدی آنها هم از‌بین خواهد رفت.

سعید سوزنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان تأثیر کانون‌های فرهنگی بر مسئولیت‌پذیری و اخلاق حرفه‌ای دانشجویان اظهار کرد: در زمینه اجرای تئاتر نزدیک به 6 نفر فعالیت می‌کنند که اینگونه دانشجویان برای هر اجرا نزدیک به سه ماه با یکدیگر تمرین و در زمینه برنامه مورد نظر بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند.

وی افزود: برای اینکه یک اثر خوب روی صحنه اجرا شود و مورد استقبال دانشجویان قرار گیرد، صرفا داشتن مهارت زیاد کافی نیست. در کنار این مهارت، باید شرایط و قوانینی مانند رفتار حرفه‌ای، اخلاق، چگونگی ارتباط و گفت‌وگو با یک دیگر و سایر موارد بین دانشجویان ایجاد و مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا اگر این موارد نباشد به دنبال آن اثری هم اجرا نخواهد شد و دانشجویان با یکدیگر سازش نمی‌کنند. مسیر حرفه‌ای به غیر از مهارت نیازمند اخلاق و رفتار حرفه‌ای است.

دبیر کانون تئاتر دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دستاوردهای فعالیت در کانون‌ها گفت: تعدادی از دانشجویان در دانشگاه هستند که کارگردان و بازیگر هستند و با اجرای یک برنامه در صحنه با دانشجویان جدید آشنا می‌شوند که در نتیجه باعث می‌شود حتی در برنامه‌های خود در خارج از دانشگاه از آنها استفاده کنند؛ با این اقدام مسیر موفقیت دانشجویانی که در برنامه‌های اجرایی کانون‌ها فعالیت می‌کنند هموارتر می‌شود.

کانون‌های فرهنگی سبب شادی و دوستی دانشجویان می‌شود

سوزنیان ادامه داد: در کنار اینگونه فعالیت‌ها، برگزاری جشنواره‌ها در دانشگاه سبب افزایش سطح مهارت، اخلاق حرفه‌ای و علاقه دانشجویان می‌شود که حتی خارج از دانشگاه هم حرفه مورد نظر خود را ادامه دهند؛ اما به طور کلی کانون‌های فرهنگی بسیار مهم هستند زیرا هنر سبب ارتقای روح انسان و علاقه به آن سبب امید به زندگی می‌شود. بنابراین وجود کانون‌های فرهنگی شادی، نشاط، امید و دوستی دانشجویان را افزایش می‌دهند پس بسیار مهم هستند.

وی با تأکید بر این که کانون‌های فرهنگی بر سطح اعتماد سازمانی و بین شخصی تأثیر گذار است، تصریح کرد: لازمه ایجاد ارتباط بین دانشجویان و تشکیل گروه‌های گوناگون، ایجاد اعتماد و اطمینان بین آن‌ها است در غیر این صورت نمی‌توان برنامه‌ای را به مخاطبان ارائه کرد؛ بنابراین وجود کانون‌ها سطح اعتماد سازمانی و بین دانشجویان را که شامل درستکاری، صداقت، تعهد و احساس مسئولیت است را افزایش می‌دهد؛ زیرا اگر دانشجویان نسبت به کاری که انجام می‌دهند احساس مسئولیت نداشته باشند علاقه هم نخواهند داشت و در نهایت نمی‌توانند کار باکیفیتی ارائه دهند.

کاهش حس ناامیدی با فعالیت در کانون‌ها

دبیر کانون تئاتر دانشگاه شهید بهشتی گفت: هر چه قدر تعداد کانون‌ها افزایش یابد دانشجویان بیشتر می‌توانند نسبت به علایق خود آگاهی پیدا کنند. دانشجویانی هستند که در دانشگاه نسبت به رشته‌ خود علاقه‌ای ندارند اما با حضور در کانون‌ها می‌توانند علایق خود را بشناسند و در آن زمینه فعالیت کنند؛ درنتیجه حس نا‌امیدی بین دانشجویان از بین خواهد رفت.

سوزنیان درباره چالش‌های موجود در مسیر فعالیت کانون‌ها اظهار کرد: از جمله مواردی که می‌تواند به عنوان چالش در زمینه کانون‌ها مطرح شود، مباحث مالی بوده که سبب کاهش کیفیت فعالیت‌ها می‌شود؛ اما در مورد کانون تئاتر مواردی مانند لباس، گریم و متن از جمله محدودیت‌هایی است که وجود دارد. نکته مهمی که وجود دارد این است که در کنار کانون‌ها انجمن‌های علمی هم وجود دارند که به نسبت حمایت‌هایی که از آنها می‌شود بیشتر است. به طور کلی کانون تئاتر با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو نیست و می‌توان گفت به نسبت خوب است.

وی تشریح کرد: میزان حمایت دانشجویان از برنامه‌های کانون‌ها که شامل برگزاری کارگاه‌ها و اجرا برنامه‌ها می‌شود مناسب و خوب است؛ به طور مثال برای کارگاه بازیگری استقبال بسیار خوبی انجام شد.

دبیر کانون تئاتر دانشگاه شهید بهشتی درباره روند فعالیت این انجمن گفت: فعالیت‌های این کانون شامل دوبخش کارگاه‌ها و برنامه‌های اجرایی است. در حوزه اول کارگاه‌های متنوعی مانند بازیگری، کارگردانی وفن بیان مخصوص بازیگری با کمک کانون گویندگی وجود دارد و فعالیت می‌کنند؛ در زمینه اجرا هم شامل برنامه‌های تئاتر و فیلم_تئاتر هستند. به غیر موارد نام برده جشنواره‌های نمایش‌نامه‌خوانی، تئاتر و بازیگری هم از دیگر اقدامات و فعالیت‌های این کانون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066709

وب گردی

وب گردی