بررسی پژوهش‌ها و مستندات علمی مرتبط با کرونا در دانشگاه آزاداسلامی

مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه از رصد روند و مطالعه دانش و تجربه جهانی در حوزه ویروس کرونا (Covid-19) خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جهان مدیرکل امور کتابخانه ها، مجلات، انتشارات علمی و علم سنجی پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پیشتازی جهت ارائه راه حل های مناسب و بومی و تولید دانش در مواجهه با چالش های حاصل از معضلات جهانی از جمله ویروس کرونا لازم است که دانش و تجربه جهانی در چالش های پیشرو مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

جهان افزود: مطالعه دقیق تر روند و چگونگی تولید بروندادهای علمی این حوزه به منظور الگوبرداری و استفاده از آن در اثربخشی بیشتر تولید و توسعه دانش در حوزه چنین چالش های جهانی تاثیر بسزایی دارد. رصد انتشار اندیشه ها و مطالعه الگوهای انتشاراتی و شناسایی مهمترین تولیدات علمی و ارایه تصویری از گرایش های موضوعی در خصوص چالش های جهانی می تواند چشم اندازی کلی از موضوع ها، تخصص ها و روندهای گذشته و جاری در علم در اختیار سیاستگذاران و اعضای هیات علمی و گروه های اندیشه ورز قرارد دهد. لذا چالش جهانی اخیر ویروس کرونا (Covid-19) در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه مستندات علمی Covid-19 بر اساس آمار سایت مرجع Scopus تا 11 آوریل سال 2020 میلادی تعداد 519 عنوان است، گفت: جستجو از طریق کلیدواژه Covid-19 در این پایگاه استنادی انجام شد. کرونا ویروس اواخر سال 2019 در ووهان چین شیوع پیدا کرده و طی 6 ماه در کل جهان پراکنده شده است. سازمان بهداشت جهانی در 11 مارس 2020 شیوع این بیماری را همه گیری جهانی اعلام کرده است. با توجه به این مطلب اغلب مستندات علمی در حوزه Covid-19 در سال 2020 منتشر شده است و تنها یک مستند علمی در سال 2019 انتشار یافته است.

وی افزود: طبق اطلاعات استخراج شده، از نظر موضوعی بالغ بر 50% مستندات علمی Covid-19 در حوزه پزشکی، حدود 17 درصد در حوزه ایمنی شناسی و میکروب شناسی و 7 درصد انتشارات در زمینه بیوشیمی، ژنتیک و زیست شناسی مولکولی منتشر شده است. سایر موضوعات شامل داروسازی، بین رشته ای، علوم اجتماعی، علوم محیطی، کشاورزی و زیست شناسی و... است.

وی در خصوص کشورهای تولید کننده بیشترین مستندات علمی در حوزه Covid-19 گفت: 65 کشور جهان درباره این بیماری، درمان و راه های پیشگیری از آن به مطالعات گسترده پرداخته اند. چین با 215 مستند علمی دارای بیشترین تولید علمی در این حوزه است. امریکا با 96، انگلستان با 44، ایتالیا با 36 و آلمان با 22 مستند علمی در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند. ایران نیز با 7 مستند علمی جز بیست کشور اولی است که در این زمینه مطالعه می کند.

جهان مجلات فعال در زمینه انتشار مستندات علمی حوزه ویروس کرونا و تعداد مقالات منتشر شده توسط آنها را به منظور استفاده پژوهشگران دانشگاه چنین عنوان کرد:

Journal Of Medical Virology با 27 عنوان مقاله

Emerging Microbes And Infections با 19 عنوان مقاله

Eurosurveillance با 16 عنوان مقاله

Lancet با 15 عنوان مقاله

New England Journal Of Medicine با 13 عنوان مقاله

Nature با 12 عنوان مقاله

Travel Medicine And Infectious Disease با 11 عنوان مقاله

Journal Of Korean Medical Science با 10 عنوان مقاله.

وی همچنین با اشاره به حامیان مالی اصلی تولیدات علمی حوزه COVID-19 گفت اکثر حمایت کنندگان مالی تولیدات علمی این حوزه از کشور چین هستند.

گزارش تکمیلی طی مکاتبه ای از طرف پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی برای بهره برداری فعالان این حوزه ارسال شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1066746

وب گردی

وب گردی