تحلیل وضعیت هنر و سینما در جهان پساکرونا

مدیر دفتر مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم هنری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کارگروه هنرهای نمایشی متشکل از جمعی فرهیختگان و اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور و سایر دانشگاه ها در رشته های سینما و تئاتر، زیر نظر هیئت‌های اندیشه ورز علوم انسانی و هنر تشکیل شده است.

ولی الله شالی مدیر دفتر مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم هنری دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در باره فعالیت های این کارگروه در حوزه تئاتر و سینمای ایران در دوران پساکرونا گفت: پس از ابلاغ شیوه نامه اندیشه ورز اعضای هیئت علمی دانشگاه توسط طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، این مسئولیت به استادان دانشگاه واگذار شد تا با آسیب شناسی و ارائه راهکارهای علمی به بررسی آن در جهان پساکرونا بپردازند. از این رو در مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه‌های هنرهای نمایشی شامل سینما و تئاتر تشکیل شد.
وی با اشاره به جایگاه هنر در جامعه افزود: هنر به دلیل جایگاه والای آن می‌تواند در راستای انتقال مفاهیم فرهنگی و اعتقادی در جامعه تأثیر گذار باشد. رسالت هنر، تبیین عینی و ایجاد رشد و کمال برای جوامع انسانی است. به همین دلیل فرد هنرمند تلاش می کند تا اوج زیبایی معنوی و کمال روحی انسان را برای جامعه عرضه کند .
شالی ادامه داد: آثار هنری توانسته اند از بدیهی ترین نیازهای انسان تا عالی ترین آن‌ها مانند میل به کمال و دستیابی به معرفت را محقق کنند؛ به طوری که کمال و تکاپوی معنوی انسان همواره از طریق خلق هنری مورد توجه قرار گرفته است.
مدیر دفتر مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم هنری دانشگاه آزاد تصریح کرد: هنر همواره در بحران‎‌های مختلف توانسته کارکرد اجتماعی خود را ایفا کند. هنرمندان متعهد در زمان 8 سال دفاع مقدس با خلق آثار هنری منحصر به فرد، توانستند شکوه و عظمت ایران اسلامی و رشادت‌های رزمندگان وایثارگران را به خوبی به تصویر بکشند.
وی گفت: در حال حاضر نیز باوجود بحران کرونا در کشور، هنرمندان در کنار مدافعان سلامت با خلق آثار هنری توانسته اند همبستگی، امیدواری ونشاط را به کادر درمان و حتی بیماران عرضه کنند؛ چرا که یکی از کارکردهای مهم هنر و فعالیت هنری، ایجاد تعادل و پویایی در جامعه است.
مدیر دفتر مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم هنری دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کارگروه هنرهای نمایشی متشکل از جمعی فرهیختگان و اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور و سایر دانشگاه ها در رشته های سینما و تئاتر، زیر نظر هیئت‌های اندیشه ورز علوم انسانی و هنر تشکیل شده است . هدف این کارگروه تحلیل وضعیت هنر وسینما در جهان پساکرونا است که با استفاده از فضای مجازی توانسته اند در 10 جلسه به صورت آنلاین به ارائه نقطه نظرات کارشناسی در حوزه های هنری به ویژه تئاتر و سینما بپردازند.
شالی در پایان خاطرنشان کرد: بخش عمده مباحث مطرح شده حول محور آموزش هنر در دانشگاه‌ها در زمان کرونا و حتی بررسی راهکارهایی برای دوران پساکرونا بوده است. تأثیر بحران کرونا بر تولید آثار نمایشی و سینمایی، وضعیت هنرمندان در دوران کرونا و پسا کرونا، بررسی اقتصاد تئاتر و سینما، نقش دین و مذهب در آثار هنری پسا کرونا، بررسی ساختار تولید آثار نمایشی با توجه به بحران کرونا و نقش مردم در حمایت از هنرمندان از جمله مباحثی بود که مورد بحث و بررسی و تحلیل کارشناسی قرار گرفته است.
انتهای پیام/

کد خبر: 1066765

وب گردی

وب گردی