کرونا چه تاثیری بر موفق‌ترین نظام آموزشی دنیا داشته است؟

محققان فنلاندی فراهم کردن ابزارهای بازیابی در راستای حمایت و سرگرمی با هدف به حداقل رساندن تأثیرات منفی ناشی از کرونا را ضروری می‌دانند تا با کمک این ابزارها در زمینه تجربه دانش‌آموزان از این بحران اطلاعات کسب کرده و نیازهای حمایتی ویژه آنان در یادگیری، روابط اجتماعی یا سلامتی روان را تشخیص دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فنلاند دارای یکی از موفق‌ترین نظام‌های آموزشی در دنیاست؛ اما این دستاورد بزرگ خود را به دلیل شیوع کرونا در معرض تهدید می‌داند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات حاصل از این بحران است.
با تعطیلی مدارس این کشور در ماه مارس، وزارت آموزش و پرورش فنلاند از 6 پژوهشگر برجسته رشته‌های مختلف خواست تا پژوهش‌های خود را درزمینه تأثیر اپیدمی ویروس کرونا ارائه دهند. از جمله این محققان می‌توان به پروفسور سرکا هاینونن (آینده‌پژوه)، جوسی لتنون (محقق هنری)، پروفسور تاینا رنتانن (محقق پیری شناسی و بهداشت عمومی)، مایکو سالاسو (محقق حوزه جوانان)، پروفسور کریستینا سالمیوالی (روانشناس کودکان و جوانان) و پروفسور اتو تویوانن (اقتصاددان) اشار کرد.
وزارت آموزش و پرورش از این محققان خواست که به طور خاص به سه سؤال زیر پاسخ دهند:
1- چه اقداماتی باید صورت گیرد تا تجربه شیوع بیماری کرونا به عنوان عامل مخرب افراد، اجتماعات و جامعه در ذهنیت نسل فعلی جای نگیرد؟
2- تأثیرات آنی و بلند مدت این وضعیت چیست؟
3- جامعه باید چه اقدامات بلندمدتی را در جهت کاهش اثرات اجتماعی آن انجام دهد؟
این محققان در تاریخ 30 مارس 2020 به بررسی تأثیرات بیماری همه‌گیر کورونا به ویژه بر روی کودکان و جوانان پرداختند.
از نظر این محققان، جامعه باید با برنامه‌ریزی اقدامات مختلفی را برای دوران پساکرونا مدنظر بگیرد. این محققان به طور خاص به موضوعاتی مانند منابع و ابزار آموزشی اضافی، پشتیبانی از کودکان و نوجوانان محروم و حمایت از بخش‌های هنری و فرهنگی جامعه اشاره کردند. محققان بر اساس دیدگاه‌های خود، مجموعه‌ای را برای کمک به درک اثرات طولانی مدت بیماری همه‌گیر کورنا به همراه پیشنهاداتی در مورد راهکارهای کاهش تاثیرات آن تهیه کردند.
از نظر این محققان، شیوع کرونا در شرایط فعلی به علت شوک حاصل از مواجه شدن با آن، در حال نابود کردن جامعه است و این موضوع در دراز مدت نیز ادامه پیدا خواهد کرد. تأثیر شیوع کرونا به ویژه در کودکان و جوانان ممکن است یک تجربه مهم تلقی شده و به بدترین شکل در زندگی نسل آنها باقی بماند.
پیش‌بینی می‌شود شکاف آموزشی در بین کودکان و جوانان شکل گیرد و اختلاف در یادگیری در دوران پسا کرونا نیز افزایش پیدا کند. بحران کرونا ممکن است تأثیرات قابل توجهی در روابط اجتماعی کودکان و جوانان داشته باشد. علاوه بر این، مشکلات اقتصادی ناشی از بحران ممکن است فرصت‌های تفریحی کودکان و نوجوانان را در آینده محدود کند.
محققان همچنین نگرانی خود را در زمینه تأثیر وضعیت والدین بر فرزندانشان در شرایط کنونی ابراز می‌کنند. تحقیقات قبلی نشان داده است شوک‌هایی که والدین در اتفاقاتی از قبیل از دست دادن شغل تجربه می‌کنند، بر میزان حضور فرزندانشان در مدرسه نیز تأثیر دارد. همچنین به استناد تحقیقات قبلی شواهدی وجود دارد می‌توان ادعا کرد بحران در مراحل بعدی زندگی، اثرات طولانی مدتی را هم هنگام ورود به زندگی کاری و هم در هنگام کار کردن بر جای می‌گذارد. در شرایط فعلی بحران کرونا می‌تواند تأثیرات مشابهی بر مبنای تحقیقات قبلی داشته باشد.
محققان ابزارهای بازیابی در راستای حمایت و سرگرمی با هدف به حداقل رساندن تأثیرات منفی ناشی از کرونا را ضروری می‌دانند تا با کمک این ابزارها در زمینه تجربه دانش‌آموزان از این بحران اطلاعات کسب کرده و نیازهای حمایتی ویژه آنان را در یادگیری، روابط اجتماعی یا سلامتی روان تشخیص دهیم. فعالیت‌های تفریحی، کار جوانان، هنر و فرهنگ نقش مهمی در فرآیند بازیابی دارند. همچنین هنر و فرهنگ می‌تواند نقش مهمی در نحوه برخورد و مواجه افراد با تأثیرات و ترس‌های حاصل از این ویروس داشته باشد.
محققان برای کاهش اثرات بحران کرونا فهرستی از اقدامات ضروری را در 15 مورد پیشنهاد دادند. اولین اقدامی که می‌تواند به سرعت انجام شود، انجام نظرسنجی از دانش‌آموزان دوره آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه اول) در مورد تجربیات آنها در این وضعیت استثنایی در بهار 2020 است. موارد دیگری نیز برای حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان محروم، بهبود تندرستی دانش‌آموزان و توسعه کار جوانان پیشنهاد شده است.
همچنین محققان آمادگی لازم برای بحران‌های آینده را ضروری می‌دانند و با توجه به این موضوع، پژوهش در زمینه نحوه آموزش کودکان و جوانان به سمت خودرهبری در سرگرمی‌های خود را توصیه کرده و پیشنهاد می‌کنند فرصت‌ برای سالمندان با استفاده از ابزارهای دیجیتال در راستای مشارکت در جامعه افزایش پیدا کند.
محققان در پایان ایجاد بسته‌های حمایتی و برنامه‌هایی را برای هنرمندان و مؤسسات هنری مهم می‌دانند تا از طریق هنر و آموزش‌های هنری، ابزاری برای مقابله با بحران تولید کنند.
ترجمه از سیدحسین رضوی خوسفی(معلم، مولف و ناشر(
انتهای پیام/

کد خبر: 1066768

وب گردی

وب گردی