راه‌اندازی  اپلیکشن پیش بینی جوی و اقیانوسی در کشور

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از راه‌اندازی اپلیکیشن پیش بینی‌های جوی و اقیانوسی خبر داد و گفت: با این سامانه می‌توان ساعت باد، موج و جریان را برای 5 و 10 روز آینده پیش‌بینی کرد.

سید مصطفی حق‌شناس مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان در زمینه اندازه‌گیری، مدلسازی‌های دریایی و خدمات مشاوره‌ای زیست‌محیطی سواحل و فراساحل فعالیت می‌کند، اظهار کرد: شبیه‌سازی باد، امواج و هیدرودینامیک سواحل و محیط‌های دریایی، تامین داده‌های شبیه‌سازی جوی و اقیانوسی برای عملیات دریایی، تامین داده‌های طراحی و مطالعات جوی و اقیانوسی برای پروژه‌های ساحلی و فراساحلی، توسعه سامانه‌های هشدار مخاطرات دریایی اندازه گیری‌های میدانی و پایش سواحل، طراحی و مطالعات حفاظت از سواحل و طراحی و جانمایی آبگیر دریایی از دیگر فعالیت‌های اجرایی این شرکت است.

وی تصریح کرد: این شرکت دانش‌بنیان از مدت‌ها قبل علاوه بر بومی‌سازی کامل نرم افزارهای جوی و اقیانوسی و کالیبره کردن این مدل‌ها برای پهنه‌های آبی ایران کارگاه‌های آموزشی را برای انتقال تجربیات برگزار می‌کند.

حق‌شناس از راه‌اندازی سامانه و اپلیکیشن پیش بینی‌های جوی و اقیانوسی دریاهای ایران خبر داد و گفت: با این سامانه می‌توان ساعت باد، موج و جریان را برای 5 و 10 روز آینده پیش‌بینی کرد.همچنین این سامانه قابلیت بروزرسانی 6 ساعته (چهار بار در روز) پیش‌بینی‌ها و ارسال خودکار اطلاعات به کاربران، پیش‌بینی اطلاعات باد شامل سرعت باد، جهت قالب باد و سرعت باد طوفانی، پیش‌بینی اطلاعات موج شامل ارتفاع موج شاخص، ارتفاع موج حداکثر، پریود متوسط و پیک، میانگین جهت موج و تفکیک امواج محلی (Seas) و دورآ (Swell)، پیش‌بینی تراز و جریان جزر و مدی در پهنه خلیج‌فارس، شامل: نیم رخ جریان در عمق، سرعت متوسط جریان در عمق و پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی شامل؛ سرعت و جهت باد، رطوبت نسبی، ابرناکی، دمای هوا و دید افقی و قائم را دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تمام مجموعه‌هایی که کار می‌کنند از شناورها گرفته تا فعالیت حفاری، لوله گذاری نفت وگاز برای انجام عملیات برای از اینکه از شرایط جوی مطلع شوند با این سامانه می‌توانیم به مدت 7 تا 10روز به آنها اطلاع‌رسانی کنیم که وضعیت دریا به چه صورت خواهد بود.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی کم‌هزینه‌ترین روش در مواجهه با مخاطرات دریایی است. مخاطرات دریایی طیف گسترده‌ای از مخاطرات فیزیکی و زیستی را در برمی‌گیرد. ویژگی‌های فیزیکی و هیدرودینامیکی محیط نقش اصلی حتی در چگونگی توزیع مخاطرات زیستی مانند شکوفایی جلبکی دارد. برخی از مخاطرات دریایی علاوه بر اثر گذاری در محیط دریا و سواحل آن، گاه اثر آن‌ها کیلومترها در دل خشکی نیز دریافت می‌شود. شرایط اقلیمی در خشکی‌ها مانند توفان، خشک سالی و سیلاب همه متاثر از چرخه‌های اقیانوسی و تغییر اقلیم اقیانوسی هستند.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: پیش‌‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی علاوه بر کاهش هزینه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی، سمت‌گیری برنامه‌های توسعه‌ای را در نواحی ساحلی، دریایی و حتی در مناطق داخلی مشخص می‌کند. از این رو پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی نقش کلیدی در برنامه‌های توسعه‌ای ایفا می‌کند. شناخت مخاطرات دریایی و ارائه پیش آگاهی‌های آن مستلزم حضور و همکاری طیف گسترده‌ای از متخصصان علوم و فنون دریایی است.

وی در ادامه همچنین طراحی پوسته گرافیکی تحت وب برای نمایش گرافیکی نتایج پیش‌بینی باد و موج و طراحی اپلیکیشن اندروید جهت نمایش و اعلام هشدار در مواقع توفانی در پهنه‌های سه گانه آبی کشور، قابلیت درخواست انواع خروجی‌های مورد نیاز کارفرما و ارائه هشدار وقوع توفان‌های دریایی را از دیگر کاربردهای این سامانه عنوان کرد.

حق‌شناس تأکید کرد: هم‌اکنون 14 قرارداد در این زمنیه منعقد کردیم بزرگترین مشتری ما شرکت نفت فلات قاره است. توسعه بازار همچنین اضافه کردن یکسری پوسته‌های جدید به عنوان مثال اپلیکیشن‌هایی که بتواند به کاربران کوچک و ماهیگیران کمک کند.

وی خاطرنشان کرد:جهش تولید زمانی محقق می‌شود که کارفرمایان از پیمانکاران خود حمایت کنند مخصوصا شرکت‌های گازی که همچنان که تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج تامین می‌کنند. این سامانه برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شده که قبلا از خارج وارد می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066778

وب گردی

وب گردی