آیا بهبودی از کووید-19 مصونیت ایجاد می‌کند؟

ویروس کرونا در این روزها باعث قرنطینه بسیاری از کشورها شده است. در این میان یک سوال اساسی وجود دارد که آیا افرادی که از این بیماری بهبود می یابند، مصونیت دارند یا خیر؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پاسخ مشخصی برای این سؤال که آیا افراد بعد از بهبودی از بیماری کووید-19 دوباره به آن مبتلا می شوند یا خیر وجود ندارد؛ حتی اگر بسیاری تصور کنند که بهبودی از این بیماری برای مدتی در بدن ایمنی ایجاد می کند.

«اریک ویوایر» استاد ایمونولوژی در سیستم بیمارستانهای عمومی مارسی توضیح داد: واکسینه شدن به معنای این است که شما یک پاسخ ایمنی علیه ویروس ایجاد کرده اید تا آن را دفع کنید. به یاد داشته باشید که سیستم ایمنی بدن به طور معمول شما را از آلوده شدن مجدد به یک ویروس باز می دارد.

در مورد برخی از بیماری های ویروسی مانند سرخک، غلبه بر این بیماری مصونیت را برای تمام زندگی به همراه دارد؛ اما در مورد ویروس های مبتنی بر RNA مانند SARS-CoV-2 بدن برای ساختن مقدار کافی آنتی بادی حدود سه هفته زمان نیاز دارد و حتی در این صورت ممکن است تنها چند ماه از بدن محافظت کنند.

«مایکل رایان» مدیر اجرایی برنامه فوریت های پزشکی سازمان جهانی بهداشت در هفته جاری طی کنفرانس مطبوعاتی در مورد این سوال که بیمار بهبود یافته کووید-19 چه مدت مصونیت دارد، گفت: «ما جواب آن را نمی‌دانیم و این مورد هم ناشناخته است.»

«فرانسوا بالوکس» مدیر موسسه ژنتیک در کالج دانشگاهی لندن، به AFP گفت: «در مورد سارس که در سال 2002 و 2003 حدود 800 نفر را در سراسر جهان کشت، بیماران بهبود یافته حدوداً سه سال به مشکلی بر نخوردند.

مطالعه جدید از چین که به بررسی در مورد میمون های بهبود یافته از SARS-CoV-2 به این نتیجه رسید که آن ها وقتی یکبار دیگر در معرض ویروس قرار گرفتند، مجدداً آلوده نشده اند. چندین مورد بیمار در کره جنوبی دریافتند بعد از بهبودی از کووید-19 بازهم به آن مبتلا شدند.

بالوکس گفت که احتمالاً ویروس در وهله اول کاملاً از بین نرفته و به صورت خفته و بدون علامت به عنوان عفونت مزمن (مانند تبخال )باقی بماند. وی افزود که این نشان می دهد که افراد برای مدت طولانی آلوده باقی می‌مانند که این اصلا خوب نیست.

مطالعه دیگر که روی 175 بیمار بهبود یافته در شانگهای انجام شده است، غلظت های مختلف آنتی بادی های محافظ را 10 تا 15 روز پس از شروع علائم نشان داد.

«ماریا ون کرهوو» مسئول فنی برنامه فوریت های پزشکی سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت اینکه آیا پاسخ آنتی بادی به معنای مصونیت است یا نه سوال دیگری است. این چیزی است که ما واقعاً باید آنرا بهتر درک کنیم که پاسخ آنتی بادی از نظر ایمنی چه چیزی است.

«فردریک تنگی» محقق موسسه پاستور گفت که ممکن است آنتی بادی‌هایی که شخصی علیه ویروس ایجاد می کند، خطر ابتلا به این بیماری را بدتر کند. در حال حاضر مشخص نیست که چه آنتی بادی‌هایی در مقابل این بیماری قوی تر هستند.

بسیاری از دانشمندان تاکنون تنها راه موثر برای مقابله با بیماری را در ابتدا حضور کمتر در بیرون از خانه و سپس تلاش برای یافتن واکسن دانسته اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066790

وب گردی

وب گردی