ترکیه نقش قابل توجهی در آینده سوریه نخواهد داشت/دستورکارهای نشست امروز آستانه

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: با توجه به نفرتی که امروز در سوریه نسبت به ترکیه ایجاد شده، این کشور در آینده سوریه نمی تواند نقش قابل توجهی را داشته باشد یا منافعی را در آن کشور برای خود پیش بینی کند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص آخرین وضعیت روند گفتگوهای آستانه با توجه به اینکه امروز نشست وزاری امور خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزاری می شود، اظهار داشت: سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه در حالی صورت گرفت که کلیه سفرهای دیپلماتیک به حال تعلیق درآمده، اما با توجه به روابط راهبردی میان دو کشور و اهمیت شرایط فعلی ضرورت داشت که این سفر صورت بگیرد.

صدرالحسینی افزود: نکته قابل توجه دیگری که در سفر آقای ظریف به دمشق باید مورد تاکید قرار بگیرد، میزان و سطح دیدارهای صورت گرفته میان وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات عالی رتبه سوریه بود.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نزدیکی برخی کشورهای عربی به دولت سوریه و ارسال پیام هایی به رئیس جمهور آن کشور، تصریح کرد:
یکی از آن کشورهای عربی عمان بود که این کشور نقش مهمی در مسائل و تحولات اخیر سوریه نداشت، اما می‌تواند در راه گشایی مسیر تاثیر گذار باشد.

نزدیکی به سوریه نزدیکی به ایران است

وی ادامه داد: همچنین محمد بن زاید به عنوان کفیل پادشاه امارات و نخست وزیر آن کشور، با بشار اسد تلفنی گفتگو و رایزنی کرده است.

صدرالحسینی بیان کرد: کشورهای عربی تصور می‌کنند که با نزدیک شدن به سوریه می توانند به جمهوری اسلامی ایران هم نزدیک شوند. بنابراین سفر آقای ظریف به سوریه برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: یکی از موضوعات مهمی که باید در خصوص تحولات اخیر سوریه به آن توجه کنیم، "عملیات التنف" است که ۷۰ نفر از نیروهای گروه تروریستی "مقاویر الثوره"، با دور شدن ۱۲۰ کیلومتری از پایگاه خودشان، ضربه سنگینی را به آمریکا در منطقه تدمور وارد آوردند.

وی بیان کرد: اما این گروه تروریستی چه کسانی بودند؟ اینها کسانی بودند که مدت ها تحت آموزش آمریکا قرار گرفته بودند و آمریکایی ها تصور می کردند که می توانند از آنها در راستای اهداف خودشان مبنی بر ناامن کردن مرز مشترک میان عراق و سوریه بهره ببرند.

صدرالحسینی گفت: دیدیم که اعضای این گروهک تروریستی به ارتش سوریه پناهنده شدند و خودشان را تسلیم نیروهای سوری کردند که ضربه بزرگی به آمریکایی ها وارد شد، چراکه این افراد اطلاعات ارزشمندی در خصوص نحوه و سطح آموزش ها، افکار، اهداف و رفتار آمریکا در این منطقه و دیگر اطلاعاتی که می‌تواند برای آمریکایی‌ها شکست بزرگی به حساب آید، هستند و از طرف دیگر برای سوریه به عنوان دستاورد و پیروزی دیگری محسوب شود.

دستورکارهای «نشست مجازی» گفتگوهای آستانه

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: نکته دیگر مسئله‌ای است که اخیراً ما در ادلب با آن مواجه شدیم و آن اینکه در پنجمین گشت مشترک میان ترکیه و روسیه در بزرگراه m4 که در حقیقت مسیر حلب و لازقیه است، متاسفانه این دور زدن و گشت‌زنی کامل نشد و دلیلش این بود که هنوز هم تروریست ها بخشی از این جاده را در اختیار دارند. بنابراین، حتماً باید در نشست امروز میان سه کشور ضامن در روند گفتگوهای آستانه این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: قرار بود نشست بعدی گفتگو های آستانه در پانزدهم اسفند ماه برگزار شود که با توجه به شرایط پیش آمده و گسترش ویروس کرونا، این اتفاق به امروز موکول شد و قرار است به صورت ویدیو کنفرانس و در سطح وزرای امور خارجه سه کشور برگزار شود.

صدرالحسینی گفت: یکی از مهمترین محور های کار این نشست ارائه گزارش های مسئولین کمیته های مختلف امنیتی نظامی است که رصد کاملی بر اوضاع دارند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه باید فشار بیشتری به ترکیه وارد شود چرا که در طول سه سال گذشته و به خصوص طی سه ماه گذشته نسبت به تعهداتش در توافقات اخیر عمل نکرده‌است، تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم که ترکیه هنوز هیچ اقدام دقیق و مشخصی را در خصوص عمل به تعهدات توافقات قبلی آستانه که از تجاوزات این کشور به خاک سوریه جلوگیری می کرد، انجام نداده است.

ترکیه به توافقات آستانه پایبند نیست

وی در پاسخ به این سوال که دوگانگی رفتاری ترکیه در موضوع سوریه را چکونه ارزیابی می کنید؟ بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم و اساسی که در نشست امروز وزرای امور خارجه سه کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت، حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکا و ترکیه در سوریه است.

صدرالحسینی ادامه داد: بنابراین یکی از موضوعات مهم در بحث روند گفتگوهای آستانه عدم اجرای تعهدات ترکیه به توافقات اخیر این گفتگو ها است و نکته دیگر هم دخالت هایی است که ترکیه در مناطق مختلفی از خاک سوریه انجام می دهد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که ایران چه اقدامات دیگری در جهت ثبات و امنیت سوریه میتواند بردارد؟ تصریح کرد: به نظر من کاری که تا به امروز جمهوری اسلامی ایران در این خصوص انجام داده و همچنان باید آن را انجام دهد، حرکت های دیپلماتیک در حوزه سیاسی است‌.

اولویت بازسازی سوریه با کشورهای حامی و دوست دمشق

ی افزود: سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند گفتگوهای آستانه تعهد داده اند که تمامیت ارضی خاک سوریه را حفظ کنند، بنابراین، یکی دیگر از موضوعاتی که جمهوری اسلامی ایران باید از طریق کشورهای دیگر در آن فعال باشد، همین مساله است.

صدرالحسینی اظهارداشت: نکته دیگر، موضوع بازسازی سوریه است که در این خصوص مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که اولویت آنها با کشورهایی است که در شرایط بحرانی در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه حضور داشتند. بنابراین، ایران هم باید در این خصوص توانمندی، ایجاد ارتباطات اقتصادی و حضور نیروهای کارآمد خود را با توجه به تجربیات ارزشمندی که پس از هشت سال دفاع مقدس به دست آورده، به کار بندد.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که آیا ورود کشورهای جدید به گفتگوهای آستانه کمکی به پیشرفت نتایج آن می کند یا خیر؟ گفت: به نظر من سه کشور ضامن روند گفتگوهای آستانه برای پیشبرد اهداف تعیین شده در این خصوص کفایت می کنند، اما به هر حال می توانیم از توان کشور های دیگر هم در این موضوع استفاده کنیم.

ترکیه نمی تواند منافعی را برای خود در آینده سوریه تصور کند

وی در خصوص شرایط آینده سوریه، تصریح کرد: باید توجه کنیم که پس از پایان بحران، به گونه‌ای نباشد که هزینه هایی که ایران و روسیه جهت ایجاد ثبات و امنیت در سوریه، از بین بردن خلافت داعش و باز پس گیری مناطق از دست رفته سوریه به آن کشور داشتند، تضییع شود به نحوی که کشور دیگری که هیچگونه هزینه ای در راستای ثبات و امنیت سوریه پرداخت نکرده بتواند ادعایی جهت حضور در آینده سوریه داشته باشد.

صدرالحسینی بیان کرد: با توجه به نفرتی که امروز در سوریه نسبت به ترکیه ایجاد شده است، ترکیه در آینده سوریه نمی تواند نقش قابل توجهی را داشته باشد یا منافعی را در آن کشور برای خود پیش بینی کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و روسیه و البته در صورت نیاز و با توافق سوریه، کشورهای دوست و غیر معاند با جبهه مقاومت و سوریه می‌توانند در آینده بازسازی این کشور نقش داشته باشند.

کد خبر: 1066842

وب گردی

وب گردی