امکان بازدید آنلاین از ۲۴ اثر میراث جهانی ایران فراهم شد

امکان بازدید آنلاین از ۲۴ اثر میراث جهانی ایران در ایام بحران کرونا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت میراث فرهنگی فراهم شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برنامه ۱۱ هزار کیلومتر روایت فرهنگی جهت بازدید ۲۴ میراث جهانی ایران از طریق پلتفرم‌های ارتباطی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

مراسم معرفی طرح « ۱۱هزار کیلومتر مسیر در خانه؛ سفر به میراث جهانی » امروز با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به‌منظور بازدید آنلاین عموم مردم از ۲۴ اثر میراث فرهنگی و مراکز دیدنی کشور در شرایط کرونایی حاضر، در کاخ‌موزه گلستان برگزار شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به شرایط حاکم بر کشور و چالشی مشترک به نام کرونا، گفت: چالش‌های جدید انسان را وادار به ارائه خلاقیت های جدید می‌کند. به همین منظور در ایام نوروز برنامه بازدید از ۱۳ موزه را به‌صورت پایلوت و پخش مستقیم اجرا کردیم و استقبال از این برنامه بیش‌ از حد تصور ما بود و تصمیم بر آن شد تا این مسیر را ادامه دهیم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: برنامه ۱۱ هزار کیلومتر بین دو هفته تاریخی یعنی روز حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی و روز موزه‌ها از اهواز و سایت فرهنگی چغازنبیل آغاز می‌شود و هر روز یک ساعت و نیم برنامه به‌صورت استریم از طریق پلتفرهای ارتباطی پخش می‌شود.

ناظمی با اشاره به همکاری مشترک بخش خصوص و دولتی در این طرح گفت: این طرح نمونه موفقی از همکاری دولت با بخش خصوصی و سمن‌ها است و در طرح شرکت‌های حوزه گردشگری و فناوری ما را همراهی می‌کنند و همچنین یکی از اپراتورهای موبایل این مسیر را پوشش می‌دهد و پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری تصویر این برنامه را پشتیبانی می‌کنند.

وی با تاکید بر همکاری‌های شکل‌گرفته بین دو وزارتخانه ارتباطات و میراث فرهنگی، گفت: تشکیل آرشیو دیجیتال میراث فرهنگی و حفظ و نگهداری از آن به‌صورت توزیع یافته در چند دیتاسنتر مختلف از دیگر اقدامات در دست اجرا است و هم‌افزایی بین دو مجموعه باعث خلق ایده‌هایی از جمله تجهیز ابنیه‌های تاریخی به تکنولوژی‌های جدید و واقعیت مجازی است .

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: امیدواریم اجرای تور ۱۱هزار کیلومتر در خانه باعث ایجاد روایت دیجیتالی ماندگار و دسترس‌پذیر برای همگان شود و این امکان را فراهم آورد که نگاه تاریخی و فرهنگی بیش از گذشته و در سطوح متنوع‌تری مورداستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1066903

وب گردی

وب گردی